خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۷۱۱۶

بورس دوباره سبز خواهد شد؟

بورس دوباره سبز خواهد شد؟

بازار سهام ایران برای دومین بار در سال جاری وارد مرحله نزولی شد. یک بار در نیمه دوم مردادماه و به دلیل اختلاف نظر دستگاه‌ها برای عرضه صندوق موسوم به دارا دوم شاخص‌های بورس فرو ریخت و باعث شد تا شاخص از ارتفاع نزدیک به ۲,۱ میلیون واحد به ۱.۲ میلیون واحد کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام ایران برای دومین بار در سال جاری وارد مرحله نزولی شد. یک بار در نیمه دوم مردادماه و به دلیل اختلاف نظر دستگاه‌ها برای عرضه صندوق موسوم به دارا دوم شاخص‌های بورس فرو ریخت و باعث شد تا شاخص از ارتفاع نزدیک به ۲,۱ میلیون واحد به ۱.۲ میلیون واحد کاهش یابد.

چند ماه پس از این ریزش، با ترمیم نسبی اعتماد سهامداران و جذاب شدن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها، دوباره از آبان ماه وضعیت بازار بهبود یافت به طوری که شاخص توانست تا میانه ۱,۵ میلیون واحد هم رشد کند.

اما بخشنامه قیمت‌گذاری فولاد و این بار ناهماهنگی وزارت صمت با متولی بازار سرمایه موجب شد تا دوباره اعتماد سهامداران به بازار و تصمیم‌های آتی سیاستگذاران آسیب ببیند. برهمین اساس دوباره شاخص با نوسان شدیدی مواجه شد و تعداد روزهای قرمز در بازار افزایش یافت. اتفاقی که به اعتقاد صاحب‌نظران بازار به دلیل بحران اعتماد در بازار شکل گرفته است. در واقع سهامداران پس از اتفاقاتی که از مرداد ماه امسال رخ داد، حساس‌تر از گذشته تحولات را رصد می‌کنند و با سرعت زیادی موضع خود را از خریدار به فروشنده تغییر می‌دهند.

بررسی شاخص کل بورس در دی ماه نشان می‌دهد که شاخص در۱۸ روز کاری دی ماه (تا روزگذشته) با افت ۲۰۹ هزار و ۲۴۵ واحدی معادل ۱۴,۵ درصد مواجه شده است. برهمین اساس در روزهای کاری دی ماه با چندین نوبت ریزش‌های سنگین ۴۰ هزار واحدی روبه‌رو شده است. بعد از ریزش ۴۰ هزارواحدی شاخص در روز ۲۳ دی ماه که دوباره شاخص را به کانال ۱.۲ میلیون واحد عقب راند، دیروز هم شاخص با ۳۰ هزار و ۸۴۳ واحد کاهش به یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۸۷۹ واحد رسید.

با این حال ارزش معاملات بازار نشان می‌دهد که نقدشوندگی تا حدود زیادی حفظ شده است، نکته‌ای که برای بازار مثبت تلقی می‌شود. بر این اساس، روز گذشته معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۰,۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۳ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان داد وستد کردند. بدین ترتیب با محاسبه ارزش معاملات ۱۴.۹ هزار میلیارد تومانی فرابورس، ارزش معاملات در بازار سهام به بیش از ۲۵ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان رسید.

‌مهم‌ترین عوامل ریزش شاخص

درحالی که طی هفته‌های اخیر بازار سهام دوباره با نوسان شدیدی همراه شده است، بررسی متغیرهای بنیادی شرکت‌های بورسی حکایت از فراهم شدن بسترهای صعود شاخص است.

در کنار عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه نخست امسال بخصوص فصل دوم سال که مؤید رشد ۱,۳ درصدی رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول و رسیدن رشد تولید ناخالص از منفی ۲.۹ درصد بهار به مثبت ۵.۱ درصد در تابستان است، وضعیت صنایع کشور که عمده آنها در بازار سرمایه حضور دارند نیز حاکی از بهبود است. براساس گزارش بانک مرکزی در بخش صنعت، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش می‌دهد، در سه ماهه اول، سه ماهه دوم و شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴، ۱۱.۹ و ۶.۸ درصد افزایش یافته‌اند. از مجموع ۲۴ رشته فعالیت عمده صنعتی در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ شاخص تولید ۲۱ رشته فعالیت با ضریب

اهمیت ۹۸.۷ درصد، دارای رشد مثبت هستند. اما همچنان ریسک‌هایی از خارج بازار روند متعادل بازار را تهدید می‌کند. حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این سؤال که چه عواملی باعث نوسان و ریزش شاخص درهفته‌های اخیر شده است، به سه عامل اشاره می‌کند.

براساس گفته‌های وی، مهم‌ترین عاملی که دراین دوره بر بازار سهام تأثیر داشته، بدبینی به آینده سیاسی و مذاکرات و درنتیجه لغو تحریم‌هاست. درحالی که درماه‌های گذشته خوشبینی زیادی دراین زمینه ایجاد شده بود، اما با تحولات اخیر تا حدودی این خوشبینی رنگ باخته است. متغیری که در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر بازار سهام ایران بوده است.

میرمعینی افزود: علاوه براین تغییرات نرخ ارز نیز یکی از دلایلی است که بر روند بازار اثرداشته است. جوی که در بازار ارز ایجاد شده حاکی از تداوم روند نزولی نرخ ارز است، اما باید گفت که این موضوع چندان با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه درادامه گفت: یکی دیگر از عواملی که تأثیر بسیار زیادی بر نوسان بازار داشته ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی است که درزمینه سیاستگذاری‌های اقتصادی اتفاق نظر ندارند. نمونه بارز این ناهماهنگی را می‌توان در قیمت‌گذاری دستوری برخی از کالاهای مهم مانند فولاد، خودرو، پتروشیمی و… مشاهده کرد که هر یک به سهم خود تأثیر زیادی بر بازار و بی اعتمادی سهامداران داشته است.

به گفته وی، مردمی که سهامدار شرکت‌های فعال دراین صنایع هستند با چنین تصمیماتی اعتماد خود را از دست می‌دهند و دراین زمینه نیازمند حمایت جدی دولت از بازار سرمایه و هماهنگی درخصوص تصمیماتی است که در بازار تأثیر دارد. این درحالی است که قیمت گذاری دستوری نه منافع تولیدکننده و نه منافع سرمایه‌گذاران را تأمین نمی‌کند و حتی در بلندمدت به زیان مصرف‌کنندگان نیز تمام می‌شود و دراین میان تنها بخش کوچکی از جامعه یعنی دلالان و واسطه‌ها از این بخشنامه‌ها سود می‌برند.

وی همچنین یادآور شد: در شرایطی که قیمت بسیاری از سهم‌های بازار به کف خود رسیده است، نیاز به ورود و حمایت جدی دولت هستیم.

‌بازار دوباره سبز خواهد شد

این کارشناس بازار سرمایه درادامه تأکید کرد: با وجود تمام این ریسک‌ها بورس ایران در آینده نزدیک به روند صعودی خود بازخواهد گشت.

به گفته وی، هم اکنون وضعیت شرکت‌های بورسی از نظر بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد و از سوی دیگر قیمت اکثر سهم‌های بازار به کف خود رسیده و برای خرید بسیار جذاب است. دراین شرایط بسیاری از سهامداران به دلیل افت بالای قیمت دست از فروش کشیده‌اند و همان گونه که اشاره شد، بررسی قیمت سهام بخصوص شرکت‌های بزرگ بازارنشان می‌دهد که از ارزش ذاتی و واقعی خود نیز کمتر شده‌اند و همین عامل باعث خواهد شد تا سهامداران حرفه‌ای دوباره به خرید سهم اقدام کنند.

میرمعینی تأکید کرد: بنابراین در آینده‌ای نزدیک دوباره شاهد بازگشت بازار به روند صعودی خواهیم بود، روندی که در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. بدین ترتیب با کوچکترین محرک مثبتی دوباره شاخص صعودی خواهد شد. وی خطاب به سهامداران گفت: با توجه به افت بالای شاخص، خروج از بازار دراین شرایط به زیان سهامداران خواهد بود و با صبوری در آینده می‌توانند ضرر خود را جبران کنند.
گفتنی است، با توجه به این که دلیل اصلی ریزش‌های اخیر به اعتماد سهامداران مربوط می‌شود، با ترمیم اعتماد دوباره سهامداران و ورود متغیرهای جدید به بازار روزهای متعادل‌تری پیش روی بازار قرار دارد.‌

منبع: ایران

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    فقط اینو می دونم که اگه گند پالایشی رو جمع نکنید باید جواب این مردم و بدید. انشاالله هم تو این دنیا هم اون دنیا

  • ناشناس

    من عاشق بازار بورس هستم بیشتراز ۱۵ سال است سهامدار هستم هیچ وقت سود نکردم اما هنوز فکر میکنم سرمایه گذاری دربورس بهترین و سالم ترین سرمایه گذاری است مطمئن هستم آینده از آن من است

  • ناشناس

    این مطالبه چرا میزارین میخواین مرمو گول بزنید بورس ی دوره داشت تموم وسلام ایران جای برای سرمایه گذاری نیست خودتونین با 45درصد ضرر اومدیم بیرون وقتی سهام پالایشی از شنبه تازه شروع ب رشد کنند باید 300درصد سود بدن تا ضرر سهامداران جبرانشه میدونین اونموقع پراید میشه سیصد میلیون الان دارن پژو پارس تیوفایورو با اسمه جدید تارا ب قیمت 800 میلیون روانه بازار میکنن یعنی بدونین چقدر این مسعولان بیوجدانن دیگه ای خدا بعد سهام بورسی کارخونشون ک ایران‌خودرو هست 265 تومن هست یعنی هر سهم پوله ی نقل وشکلات نمیشه پول ی دونش ویا خساپا ک شرکت سایپا هست سهمش 200 تومنه برین بمیرین بهتره فرش زیر پایه مردمو کشیدین بالا بی…… همه چیزها

  • دعوتی غارت شده

    حدود ۴ ماهه که همه کارشناسان منصوبی خبر از سبز شدن داده اند ولی تمام عکس بوده و فقط برای ماندن سهام داران در بورس بوده تا بقیه پولشان را پودر کنند در واقع ماموریت آنها امید دادن واهی است نباید دیگر فریب خورد شاخص تا ۷۵۰ می رسه و خبری از سقف مقاومتی نیست وقتی نفر اول سیستم اجرایی کشور کمر به نابودی سرمایه ملت بسته و هر روز ضربه ای هولناک به بازار وارد میکنه دیگه تا ته خط باید رفت جلو ضرر بیشتر را باید گرفت و خروج زد حتی با ۷۵ درصد ضرر تکلیف این کارشناسان هم مشخص است

  • مجید

    سلام بزرگواران یک نفر از شماعزیزان به این بنده خدا که با این قاطعیت میگوید به سهامداران توصع میکنیم که سهامداران صبوری کنند بازار سرمایه دو باره صعودی میشود و سهامداران می توانند ضررهایشان را جبران کنند دوستان به این کارشناس محترم بگویند شما دیگر برای کسانیکه در بورس فعال هستند آیاشمادر پورتفوی سهامداران سرمایه دیگری می بینید که سها مداران بتوانند سرمایشان را جبران کنند آقای کارشناس این کسانیکه فریب مسعولین اقتصادی و مسعولین بورس را خوردند و به بورس وآرد شدنند با سرمایه که بابدبختی فراهم کرد بودنند حالا بخاط سیاستهای غلط مسعولین اقتصادی و بورس دیگر سرمایه ای برایشان نماند که بخواهند ضررشان را جبران کنند پس خواهشنآدست از سر این مردم بردارین چراکه مردم را بیچاره کردیند رفت آقای محترم شما مردم را به گدای انداخته ایند که به نان شبشان محتاج هستند بخاتر کارهای غلط مسعولین اقتصادی بخصوص مسعولین بورس پس خواهش میکنیم بورستان را برای خودتان و آقای ریس جمهور و وزیراقتصاد و وزیر صمت وآقای نوبخت ودیگر مسعولین این دولت نگهداریند چراکه ماهمان سرمایه اندکی را که داشتیم شما به باد دادایند پس همچیز بورس ارزانی دولت و شما آقایان)

  • جهانبخش کیماسی

    سلام حیف که یه کارنشناس هم فهمیده حقوقی حرام خور که صف فروش میچیند واگر کسی هم نفروشد خود او معامله میکند تا پایانی سهم را برای یک منفی ۵. دیگه آماده کنه وبرعکس شما کارشناسا هی از ابراز واقعیت انکار میکنید وآنان هم در خیانت خود جریتر میشوند والبنه شما نیز سهمی از حمایت خود از حقوقی دارید که مجبور به ناحقگویی هستید وبدانید که روز حساب نزدیک است

  • صادقی

    سلام دوستان به این بابا کارشناس بگوین شما و مسعولین اقتصادی مثل آقای وزیر اقتصاد و وزیرصمت وآقای رسس جمهور وآقای نوبخت ومسعولین بورس چیزی از سرمایه سهامدارن بورس در پورتفوی سهامداران چیزی از سرمیشان که وارد بورس کرد بودند را مشاهد میکنیند که سهامداران صبوری کنند که در آیند سرمایه از دست رفت خودشان بخواهند جبران کنند بخدا این مسعولین اقتصادی چیزی برای سهامداران نگذاشته اند که سهامداران بدبخت که بابدبختی سرمایه فراهم کردن وبافریب خوردن ازطرف مسعولین اقتصادی وارد بورس کردن حالا چیزی از سرمایشان باقی نماند که بخواهند ضررشان جبران کنند پس آقایان افتصادی بورس و سهامهایتان ارزانی خودتان این مردم دیگر پولی ندارند که وارد بورس کنند و هروز بخاطر سیاستهای غلط مسعولین ازدست بدهند پس خواهشآدست از سرمردم برداریند)

  • ناشناس

    وضعیت انقدر بده که من همه رو فروختم که خارج شم تحویل پول رو ۵روز دیگه زده
    فکر کنم دیگه موجودی به صفر رسیده زودتر پولتون خارج کنید تا کارگزاریها برداشت پول رو به ۱ماه دیگه موکول نکنن

  • ناشناس

    دولت فعلا علاقه ای به رشد بورس نداره.
    هر دفعه بورس می خواد جون بگیره، یکی از شخصیت ها یا نهادهای دولتی نقش پلیس بد رو بازی می کنه،
    این دفعه وزیر صمت نقش پلیس بد رو بازی کرد.میگن بورس به دلیل بی اعتمادی سهامداران، ریزش میکنه.
    خب این بی اعتمادی رو چه کسی تزریق می کنه!؟
    کاملا عامدانه و آگاهانه با نقشه قبلی، به این بی اعتمادی ها دامن می زنند.

  • ناشناس

    برو نمیر بهار میاد