کد مطلب: ۲۸۵۶۱۹

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بورس پس از بسته ارزی چه خواهد شد؟

بورس پس از بسته ارزی چه خواهد شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شاید در آینده خیلی نزدیک شاهد رشد قیمتی دیگری در اکثر شرکت‌های صادرات محور باشیم. بسته ارزی اثر خیلی مثبتی روی سودآوری شرکت‌ها خواهد گذاشت و شرکت‌های پتروشیمی در روزهای آینده رشد قیمت خواهند داشت.

حمید میرمعینی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد اینکه بسته ارزی دولت چه تاثیری روی اقتصاد و بازار سرمایه خواهد داشت، اظهار کرد: به عنوان یک فعال اقتصادی اعتقاد دارم این بسته آخرین فرصت دولت برای بازسازی اعتماد مردم و همینطور شروع یک سری اصلاحات اقتصادی است، و اگر دولت این فرصت را از دست بده و این سامانه با موفقیت همراه نباشد به نظرم ما وارد یک فاز بحران بسیار جدی خواهیم شد، بنابراین تاکید من این است که دولت به جای حفظ کردن ظاهر باید عملا به قواعد فضای اقتصاد رقابتی و اقتصاد بازار آزاد تن و اجازه دهد جریان عرضه و تقاضا ارز در این سامانه به صورت بسیار آزادانه اتفاق بیفتد و دسترسی شرکت‌ها و افراد عرضه کننده ارز را آزاد بگذارند. دولت باید اجاره دهد کشف قیمت بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا انجام بگیرید و تقاضا هم بدون هیچ محدودیتی از طریق سامانه انجام شود.

وی ادامه داد: با کوچیکترین دستکاری، اعمال کنترل و اعمال دستور در تعیین نرخ و تخصیص میزان ارز باعت می‌شود در میان مدت سامانه به مشکل برخورد کند و این باعث می‌شود فضای اقتصادی وارد بحران جدی شود و اعتماد مردم به راهکارهایی که دولت می‌خواهد ارئه کند سلب خواهد شد و متاسفنه این اتفاق خوبی برای اقتصامان نخواهد بود.

میرمعینی اضافه کرد: من خیلی تاکید دارم بر اینکه عرضه و تقاضا به صورت منصفانه و واقعی انجام شود، از طرفی بازار سرمایه هم تابعی ار اقتصاد است و اگر این سامانه موفق باشد و بتواند با نرخ‌های واقعی مبادلات صورت بگیرید. تجت تاثیر مثبت قرار خواهد گرفت، مخصوصا شرکت‌های صادرات‌محور در واکنش به تعیین نرخ واقعی به نظر می‌رسد درآمد و سودآوری خیلی خوبی بتوانند نشان دهند که در مجموع همه‌چیز به عملکرد دولت در این سامانه بستگی دارد.

شاید در آینده خیلی نزدیک شاهد رشد قیمتی دیگری در اکثر شرکت‌های صادرات محور باشیم. بسته ارزی اثر خیلی مثبتی روی سودآوری شرکت‌ها خواهد گذاشت و شرکت‌های پتروشیمی در روزهای آینده رشد قیمت خواهند داشت.

وی افزود: آنچه که مشخص به نظر می‌رسد و در سامانه مشاهده می‌شود این است که بازار فعلا مقداری از واقعی بودن و فضای رقابتی به دور است و به نظر می‌رسد طرف تقاضا کاملا در حال کنترل شدن است و به صورت نمایشی نشان داده می‌شود که عرضه وجود دارد ولی تقاضا وجود ندارد، این جریان نمی‌تواند دوام داشته باشد و در میان‌مدت طرح را هم به مشکل می‌اندازد.

میرمعینی همچنین گفت: ولی در کل اگر شرکت‌های صادرات‌محور همین قیمت‌ها را مبنا قرار دهند، سودآوری خیلی خوبی را خواهیم داشت، شاید در آینده خیلی نزدیک شاهد رشد قیمتی دیگری در اکثر شرکت‌های صادرات محور باشیم. بسته ارزی اثر خیلی مثبتی روی سودآوری شرکت‌ها خواهد گذاشت و شرکت‌های پتروشیمی در روزهای آینده رشد قیمت خواهند داشت.

میرمعینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نرخ قیمت خودرویی‌ها باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد؟ گفت: اگر سیستم نظارتی و کنترلی دقیقی وجود ندارد و قیمت‌گذاری دستوری نتواند باعث انتفاع مصرف‌کننده شود، باید قیمت‌گذاری آزاد شود، در این میان قیمت‌گذاری دستوری باعث سود تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌شود و تنها دلال‌ها و افرادی که رانت و دسترسی ویژه به سامانه‎های معاملاتی و بخش فروش شرکت‌ها دارند منتفع می‌شوند. مصرف‌کننده نهایی با قیمت بازار خرید خود را انجام می‌دهد و سودی نمی‌برد. دلیل آن یا سیستم قیمت‌گذاری غلط است یا سیتم نظارتی ناکارآمد. اهداف قیمت‌گذاری دستوری تامین نمی‎شود، محصول یا قیمت تعیین شده به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و شرکت تولید کننده متضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: حتی اگر قیمت‌ها آزاد شود با توجه به رکودی که در بازار حاکم است و قدرت خریدی که وجود دارد، توانایی فروش نخواهند داشت، بازار و اقتصاد ما کشش خرید محصولات با این قیمت و کیفیت را ندارند، ما باید انتظار دوران سختی برای شرکت‌های خودروسازی را داشته باشیم. صتعت خودروسازی بارها و بارها فرصت متحول شدن از لحاظ ساختار سازمانی، بهای تمام شده و کیفیت محصولات را داشته‌اند اما متاسفانه به لحاظ نبود سیستم یا مبنای عملکرد مدیریت عدم پاسخگویی مدیران هیچوقت از این فرصت‌ها استفاده نشده و باعث شده صنعت خودروسازی هیچ‌وقت نتواند از این بحران‌ها خارج شود. این صنعت بسیار مشکل‌دار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.