کد مطلب: ۲۸۶۹۲۷

بورس پس از بسته ارزی

بورس پس از بسته ارزی

بورس تهران با رونمایی از بسته جدید ارزی به رکوردهای تازه‌ای دست یافت. با تایید جزئیات بسته ارزی در شامگاه یکشنبه ۱۴مرداد ماه شاهد ورود موجی صعودی به بازار سرمایه بودیم.

بورس تهران با رونمایی از بسته جدید ارزی به رکوردهای تازه‌ای دست یافت. با تایید جزئیات بسته ارزی در شامگاه یکشنبه ۱۴مرداد ماه شاهد ورود موجی صعودی به بازار سرمایه بودیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌طوری‌که بورس تهران با درخشش سهام بزرگ و ارزمحور بازار روز تاریخی دیگری را با جابه‌جایی رکوردهای قبلی پشت‌سر گذاشت.

جهش ۴ هزار و ۸۸۰ واحدی شاخص کل بورس در یک‌روز و همچنین ثبت بازدهی ۸/ ۳ درصدی در جریان معاملات روز دوشنبه سبب شد تا ۵ کانال‌شکنی را در جریان معاملات این روز شاهد باشیم.

در حالی پس از ۱۰ روز انتظار، سرانجام رئیس کل جدید بانک مرکزی، شناورسازی نرخ ارز صادرکنندگان غیرنفتی را اعلام کرد که شاهد تشکیل موج صعودی از ناحیه صنایع وابسته به این موضوع بودیم.

به‌طوری‌که با تایید خبر شناورسازی ارز، شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی با رشد قابل‌توجهی همراه شدند. هر چند در روز بعد نیز روند مزبور ادامه یافت و با ثبت رکوردهای جدید بورس همراه شد، اما پایان هفته بازار سهام با توقف و افت سنگین رقم خورد.

به‌طوری‌که پس از رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی و ۱۰ روزه شاخص، سرانجام این نماگر از حرکت در مسیر صعودی بازایستاد و افت ۵/ ۱ درصدی را به ثبت رساند.

در این راستا کارشناسان بازار سرمایه معتقدند هر چند با خبر پمپاژ ارز به بازار ثانویه، شرکت‌های مرتبط با رشد و جهش قیمتی همراه شدند، اما باید تاثیر این نرخ جدید در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس شود.

هر چند در این بسته جدید نیز مشخص نبودن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا با ابهاماتی همراه است، اما در مجموع به‌نظر می‌رسد جهش فروش ریالی را در صورت‌های مالی شرکت‌های صادرکننده شاهد باشیم.

از سوی دیگر افزایش نرخ ارز بر سودآوری صنایع بورسی تاثیرات متفاوتی را به دنبال خواهد داشت و تمامی صنایع به یک میزان از این منظر منتفع نخواهد شد، اما باید به ریسک‌های موجود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به جز ریسک سیستماتیک بازار که در حال حاضر بیشتر تحت تاثیر تنش‌های سیاسی خارجی و منطقه‌ای است، ریسک فروش ناشی از تحریم‌ها برای فروش‌های صادراتی و ریسک فروش داخلی را نیز باید مدنظر قرار داد. در واقع آیا فروش صادراتی شرکت‌ها با وجود تحریم‌های آمریکا امکان‌پذیر خواهد شد؟

این در حالی است که باید به رکود تورمی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌ها و کاهش تقاضا در اقتصاد، کاهش جریان‌های نقدی عملیاتی (cash flow) و افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها به واسطه کاهش سرمایه در گردش آنان توجه خاصی شود. در این پرونده نظر کارشناسان در خصوص تاثیر بسته جدید ارزی بر صنایع مختلف بورس را جویا شده‌ایم.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.