کد مطلب: ۴۳۵۳۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین واکنش‌ها به تصمیم ناگهانی بورس / بورس پس از تغییر دامنه نوسان چه می‌شود؟

اولین واکنش‌ها به تصمیم ناگهانی بورس / بورس پس از تغییر دامنه نوسان چه می‌شود؟

ساعاتی پیش در تصمیمی ناگهانی اعلام شد، دامنه نوسان بورس و فرابورس به دو درصد کاهش یافت. پس از انتشار این خبر واکنش‌های پی در پی از سوی سهامداران و کارشناسان منتشر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخر هفته پیش ناگهان اعلام شد شیوه محاسبه حجم مبنا تغییر می‌کند و به نمادهای فرابورس نیز حجم مبنا تعلق خواهد گرفت. امروز نیز به یکباره اعلام شد دامنه نوسان بورس و فرابورس به دو درصد کاهش یافت.

در نامه شرکت فرابورس ایران آمده است: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، مقرر شد دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس روز شنبه، ۱۷ اسفند ماه امسال به دو درصد کاهش یابد. تابلو قرمز بازار پایه فرابورس ایران کماکان دارای دامنه نوسان یک درصد است. تغییرات دامنه نوسان در مقاطع زمانی سه ماهه از مان اجرا قابل بازنگری است.

اما پس از انتشار این خبر واکنش‌های پی در پی از سوی سهامداران و کارشناسان منتشر شده است.

سالار صفایی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه د رخصوص تاثیر کاهش دامنه نوسان در بازار سرمایه به اقتصاد بیدار گفته است: کاهش نوسان بازار زمینه ریزش شاخص را فراهم نمیکند، تنها روند صعودی بازار را کند میکند.

وی افزود: برای مثال صف خرید سهم‌هایی که روند مثبت داشته‌اند طولانی‌تر خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به کارمزد ۱.۵ درصدی سهامداران به راحتی از سهم خارج نمیشوند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر قفل شدن بازار با این تصمیم بیان کرد: با این حال به نظر نمیرسد چنین تصمیماتی زمینه خروج نقدینگی از بازار را فراهم کند؛ چرا که هنوز هم نقدینگی بازاری بهتر از بورس پیدا نخواهد کرد. با این حال نباید از اثر استهلاکی چنین تصمیماتی بر بازار غافل شد.

اما در شبکه‌های اجتماعی هم سهامداران واکنش‌هایی داشتند.

یکی از کاربران نوشته است: «الان با این مقررات جدید دامنه نوسان چی میشه، چرا اینطوری کزدند، عملا همه را فرستادند به سمت بازار طلا و ارز.»

کاربری دیگر نوشته است: «قرار است درصد نوسان تغییر کند ان هم درست پس از اعلام شرایط حجم مبنا و قوانین جدید ..
به حاشیه های این موضوع فکر کردید ؟؟ اول از همه این حرکت پیغام خوبی را برای بازار مخابره نمیکند و این طور میرساند که نهاد های بالادستی در پی ایجاد وقفه در وضعیت بازار هستند . دوم کار و رنج بازار و سهامداران را بیشتر میکند و دوباره همه دست به دامن کارگزاری ها برای صف نشستن از خرید و فروش می شوند بعید میدانیم که خیلی در روند بازار خللی ایجاد کند شاید سرعت رشد را کاهش دهد ولی به نظر زحمت سهامداران و فعالان بازار را دو چندان کرده و از جذابیت های بازار میکاهد باید تلاش کرد صف خرید و فروش کمتر شود برگشت به سیاست های این چنینی یک برگشت به عقب عجیب است.نمیدانیم چه بگوییم اخیرا فقط میگوییم و احساس میکنیم کسی نمی‌شنود.»

ادمین یکی از کانال‌های بورسی نیز نوشته است: «دوستان تازه وارد گفتند این ها که گفتید یعنی چه؟؟

جونم براتون بگه، یعنی دوزار در بیار، ۱/۵ رو بده کارگزاری و شکم بورس رو سیر کن که اینها بشینند این قوانین رو برای ما بنویسند، حالا اگه سهمت ۲٪ مثبت رو خوردش، اونوقت ۰/۵٪ رو ببر برای زن و بچه ات…. این طنزش

اما به زبان ساده: تا امروز دامنه نوسان سهم ها از مثبت ۵ تا منفی ۵ بوده، ولی از شنبه قرار هست دامنه نوسان از مثبت ۲٪ تا منفی ۲٪ باشه.

این هم از نداشتن نماینده سهامداران حقیقی»

کاربری دیگر در توییتر نوشته است: «نوسان بازار #بورس در یک تصمیم بی سلیقه که هنوز متوجه نشدم پشت این دستور چه تفکری هست بازه روزانه 2%َ خواهد شد. واقعن این همه انرژی صرف شد تا بخشی از نقدینگی های سرگردان وارد کانال مالی بازار سرمایه شود، دست از دلال بازی برداشته شود اما کسانی هستند نمیخواهند این اتفاق بی افتد.»

یک کاربر دیگر توییت کرده است: «این اقدام سازمان بورس واقعا عجیب است ، هم حجم مبنای جدید پر نمیشه، هم رانت سرخطی ایجاد میکنه، هم درآمد کارمزد بورس و فرابورس را میاره پایین، کمکی به کنترل هیجان هم نمیکنه چون تازه واردها منع شدند، صف خرید سنگین هم ایجاد میکنه.»

کاربری هم با نگاه نقادانه نوشته است: «بالاخره یه کاری می کردند که نقدینگی رو قفل و نابود کنند.»

علاوه بر این، مخاطبان تجارت‌نیوز نیز کامنت‌های متعدی را ثبت کرده‌اند که همه آنها را در گزارش « تصمیم جدید برای بازار سهام / دامنه نوسان بورس و فرابورس ۲ درصد شد » می‌توانید بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تازه مشکلات بازار اولشه کم کم صبر کنیم بدتر هم میشه.

  • ahmad

    با این تصمیم استادانه ایی که اساتید گرفتن در مدت خیلی کوتاه شاهد این خواهیم بود که التهابات بازار دلار و سکه بیش از پیش باشه استادی که این تصمیم رو گرفتی آینده این تصمیم مثل تصمیمی که سیف برای کاهش سود بانکی گرفت خواهد شد

  • ناشناس

    واقعا که بعد همش شعار میدن نقدینگی در دست مردم زیاده و دلیل تورم همینه حالا هم که نقدینگی به سمت بورس و رشد صنعت سرازیر میشه یک مشت ادم میشینن یک شبه قانون میگذارن
    واقعا که تا کی مردم باید پاسوزه تصمیم های یک شبه باشن .
    کمی هم فکر مردم باشید

  • کارشناس بورس

    واقعا دستتون درد نکنه خیلی عالی کاش میشد یک درصد نمیدونم دوستان چرا جو منفی میدن.
    برید نمودار فلوله با دامنه 1درصدی رو برسی کنید ببینید جریان از چه قراره.تا سال 1400 شاخص 1400 میشه
    ???????????????????ای کاش ب جا معامله گر، تحلیل گر بودید

  • ناشناس

    اداره مالیات از فروش سهام ۰۵٪ مالیات میگیره وکارگزاروبورس روی هم۱/۵٪میگیرن چراکارمزدمعاملات کم نمی کنند دامنه نوسان باریسک بازار برافروش سهام درضررهم بایدکارمزددادیعنی قوزبالاقوز نمی بینندچقدرضرردادیم

  • ناشناس

    عزیزانی که تحلیلگر هستند غمشون نباشه. اونایی که دنبال سیگنال بودن نمیدونم اما کسایی که تحلیلگر هستن و از پس خودشون برمیان همین الان میتونن به فارکس و ارز دیجیتال کوچ کنن.
    مگه دویوانه ایم بشینیم روزی یک درصد یک درصد بزنیم تازه اونم نصفشو بدیم به کارگزاری؟
    پیش به سوی ارز دیجیتال.
    بورستون خاله بازی بود رسما شد مهد کودک.

  • pap lol

    اصلا دامنه نوسان بسته در تجارت امروز کشور های در حال توسعه معنی نداره یا انقدر بازه (بالای 50 درصد ) یا اصلا وجود نداره . تا بازار کاملا بر حسب واقعیت محاسبه و تنظیم بشه. هم سهامدار خوشحال ه که بر اساس واقعیت بیشتری داره سهم خرید و فروش میکنه ، هم کارگزاری که گردش پول بیشتری داره ، هم خود شرکت ها
    نه مثل ما که یه حقوقی میاد الکی کل صف رو میبره توی خرید ، همون کدبورسی میاد فردا بر حسب عشق و علاقه اش ( و حتی تمایلات سیاسی) کل صف رو میبره توی فروش
    اخه این چه بازار سرمایه ایه
    همین افراد میان به جای حمایت از بازار و تزریق پول و … در زمان بحران مالی و اقتصادی میان دامنه رو کوتاه تر میکنن تا منفی هم یا مثبت ها کمتر بشه .بعد دلیل میارن که به علت مالیاته
    اخه توی کدوم بورس شاخص توی دنیا مالیات اینقدر زیاده توی بورس، اثلا باید بر حس میزان خرید باشه نه میزان سود و زیان
    متاسفانه بعد از سال ها گندکاری توی اقتصاد بالاخره اقتصاد داره جون میگیره هر چند نادرست و بسیار کم ، ولی بالاخره هست
    با این کار این همه نقدینگی توی بورس میره به سمت طلا و سکه و دلار و حتی مسکن ، بد از اون طرف فلک میارن میگن حرکی سود زیاد کرد با فلک میزنیمش(البته به غیر خودی ها) چوبشم به قشر کارگر و کارمند میخوره (حتما هم میان یک دفعه مثل همین تصمم میگن حقوق کارمند ها و کارگر ها 50 درص زیاد میشه. اونوقت این دولت فلک زده فقیر باید شکم میلیون ها کارگر و کارمند دولت رو سیر کنه، عدم از هز گونه ارتقا سود دهی کاروخونه دارها بعد میگن که چرا اینقدر توی ایران تورم زیاده، بیکاری زیاده، صنعت خوابیده، فساد و فحشا در قشر ضعیف زیاده….

  • ناشناس

    ایران با این مدیران خلاقی که داره و هر روز چند نفر برای کل جمعیت تصمیم میگیرن آخرش اقتصاد رو از این هم بدتر میکنن .
    ما باید بیشتر از اینا گرونی رو تحمل کنیم با این مدیران خلاقی که داریم .
    بازار سهام تنها جاییه که باعث روند پیشرفت کارخانجات و افزایش تولید و روند بهبود اقتصاد کشور و به حرکت در اومدن چرخ کارخانجاتی هست که در حال زمین خوردن و ورشکستگی هستن اما متاسفانه با تصویب این قانونها دود گرانی و بیکاری به چشم همه خواهد رفت .

  • ناشناس

    به اصرار عزیزانم در بورس ایران سرمایه گذاری کردم و شرط بستم که اگه اتفاق خنده داری افتاد 2 میلیارد تومان عزیزان مصر پرداخت کنند و البته در فاصله زمانی 2 ماهه.
    و این اتفاق صورت گرفت. و شنبه از بورس ایران خارج و تصمیم قبلی را عملیاتی می کنم.
    خجالت آور است که بگویم ایرانیم.

  • ناشناس

    سلام چرا برای کد ســجــام یا کـد بـــورس احراز هویت دیـجیتـالـی غـیـرحضوری نیست؟ ویروس کرونا نیمه تعطیل کرده همه چیو!!!!! بالاخره یه روش جایگزینی برای احراز هویت حضوری در شرایط فعلی باید باشه. اینجوری که نمیشه همه کرونا میگیرن