کد مطلب: ۴۲۰۹۹۵

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

پیش‌بینی واکنش بورس به خبر شهادت سردار سلیمانی

پیش‌بینی واکنش بورس به خبر شهادت سردار سلیمانی

نماینده اتاق بازرگانی ایران در شورای عالی بورس عنوان کرد: همه بورس‌های جهان روزهای سخت و پرالتهابی را به دلیل تحولات محیط اقتصاد کلان یا ناآرامی‌های اجتماعی و عدم اطمینان‌های سیاسی تجربه می‌کنند و در این شرایط بسیار محتمل است که شاهد ریزش و خیزش‌های غیرمنطقی نیز در بازار باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی بازارهای جهانی واکنش‌هایی را نشان دادند.

اما در بازار سهام چه میزان از نگرانی‌های سهامداران منطقی است؟

در این مورد حسین سلاح‌ورزی، نماینده اتاق بازرگانی ایران در شورای عالی بورس تحلیل کرده است: در پی ترور و به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، توسط نیروهای آمریکایی، تنش در منطقه به سطوح بی‌سابقه ای رسیده و بسیاری از «سناریوهای حدی» که تا دیروز، هیچ وزنی در سبد ریسک فعالان بازار سرمایه نداشت؛ امروز به عنوان سناریوهای محتمل روی میز قرار گرفته‌اند.

عضو شورای عالی بورس اضافه کرد: در این شرایط، عده‌ای فعالان بازار سرمایه، با استناد به آئین‌نامه شرایط اضطراری بورس، خواستار تعطیلی سه روزه این بازار شده‌اند.

وی در ادامه این تحلیل خود نوشته است: این موضوع را می‌توان از دو جهت مورد بحث و بررسی قرار داد؛ اول از منظر تنظیم‌گری بازار. در شرایطی که عدم تقارن اطلاعات، بروز محدودیت‌های ساختاری جدی در نظام اقتصادی و مختل شدن عملکرد زیرساخت‌های پرداخت و تسویه در بازار بورس و سایر ارکان نظام اقتصادی کشور منجر به بروز ریسک جدی «شکست بازار» شود؛ تنظیم‌گر می‌تواند برای بازگرداندن بازار به یک تعادل مولد و بهینه و با هدف جلوگیری از وقوع چرخه‌های غیرتعادلی خود تشدیدکننده و ویرانگر، موقتا فعالیت بازار را به حالت تعلیق درآورد. در شرایط حاضر قطعا سطح عدم اطمینان در اقتصاد کشور افزایش یافته و ساختار ریسک‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت اقتصاد کشور،به‌ویژه در بخش ریسک‌های سیاسی، تغییر کرده است. اما مجموعه این شرایط به معنای بروز وضعیت شکست بازار در بورس یا حتی نزدیک شدن به چنین وضعیتی نیست، زیر نه شکل جدید و مهمی از عدم تقارن اطلاعات در بازار به‌وجود آمده و نه زیرساخت‌های پرداخت و تسویه با مشکلی مواجه شده‌اند.

سلاح‌ورزی ادامه داد: احتمالا الگوی رفتار بازار ارز دچار تغییراتی خواهد شد و متناسب با آن الگوی رفتارهای وابسته به پارامتر قیمت ارز نیز تغییر خواهد کرد. همچنین فعالان بازار ممکن است با تغییر ساختار ریسک، تصمیم به خروج از برخی بخش‌ها، یا شرط‌بندی بر روی بعضی بخش‌ها بگیرند. مجموع این فعل و انفعالات گرچه داغ و پرتنش، اما بخشی طبیعی و گریزناپذیر از حیات بورس است و در این شرایط تعطیلی بورس به معنای نادیده گرفتن حق سهامداران برای اصلاح سبد خود در برابر تغییر شرایط بازار و ساختار ریسک است.

وی تصریح کرد: دومین جهت از منظر سیاسی و اجتماعی است. مهمترین جبهه‌ای که دشمنان ایران، امروز در برابر مردم و کشور گشوده‌اند؛ جبهه جنگ روانی و ایجاد تنش و ناامیدی اجتماعی و سیاسی است. ماجراجویی‌های نظامی، اقدامات تروریستی، تحریم‌های اقتصادی، تغذیه رسانه‌ها با خوراک مسموم و… همه و همه با این هدف انجام می‌شود که روحیه مردم و ثبات جامعه در هم شسکته شود. در چنین شرایطی بستن بازار سهام، آن هم بدون عذر موجه از منظر اقتصادی و تنظیم‌گری، تنها موجب ایجاد تنش و نگرانی بیشتر در میان مردم می‌شود. اگر معامله‌گران احساس کنند مقررات گذار نسبت به نقض حقوق اساسی آنها، در شرایط بحرانی و بر اساس مصلحت سنجی‌های موردی و سلیقه‌ای بی‌پرواست؛ این برداشت قطعا اثر بسیار ویران کننده‌ای بر آینده میان‌مدت بازار سهام خواهد گذاشت.

سلاح‌ورزی متذکر شد: همه بورس‌های جهان روزهای سخت و پرالتهابی را به دلیل تحولات محیط اقتصاد کلان یا ناآرامی‌های اجتماعی و عدم اطمینان‌های سیاسی تجربه می‌کنند و در این شرایط بسیار محتمل است که شاهد ریزش و خیزش‌های غیرمنطقی نیز در بازار باشیم.

او در پایان تصریح کرد: راه حل مبارزه با این نوسانات ناخواسته، آموزش معامله‌گران، خبررسانی شفاف، مستمر، صادقانه و مسئولانه و عمق بخشیدن به بازار از طریق توسعه ابزارهای مشتقه و تشویق فعالان اقتصادی به حضور گسترده‌تر در بازار سرمایه و بازارهای وابسته به آن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار بورس در این سالها در گیر خبر های اینچنینی زیاد بوده و شاید چند روزی دست خوش نوساناتی شود اما مسیر اصلی خود را ادادمه میدهد

  • rta

    این فقط یه هیجان زود گذر نسبت به فروشه

  • ناشناس

    اخرش چی میشه من خیلی نگرانم پول با زحمت بدست اوردیم دود شد یعنی؟؟؟؟

    • Mohammad

      نگران نباش بزودی به حالت عادی بر می گردد حتی اگر پول داری افزایش سرمایه بده و سهامی که بیشترین آفت را دارد خریداری کن

  • حسین فقیهی

    دوستانی که طاقت چند روز قرمز شدن بازار رو ندارن بهتره تو اولین فرصت از بورس خارج بشن که به سلامتی خود آسیب نرسونن.
    این بالا رفتن ها گاهی هم افتادن داره.

    • ناشناس

      در بورس های بزرگ جهانی با اینکه چندین هزار کیلومتر از منطقه ما دور هستند پیام خطر را گرفته و ریزش داشتن و سرمایه ها به سمت طلا رفته و در منطقه ما که کانون بحران هم هست طبیعی هست که شاخص افت شدید کنه.

  • هیوا مریوانی

    ای خدا بببن کیا رو فرستادی بورس اصلا نه تحلیل نه روانشناسی بازار نه هدف هیچ … کاش قبل ورود مثل دانشگاه باید کلی درس خوند

  • Mohammad

    این پدیده زود گذر است کسانی که پول دارند سهام خریداری نمایند

  • محمدرضا

    در عجبم کسایی که آنقدر زود با یه خبر میرن صف فروش سهامداری تو بورس اینجور نیست که با یه منفی خودتو ببازی با یه مثبت خیلی خوشحال بشی اگه بخاید تو صف فروش برید سرمایه خودتون رو نابود میکنید پس سهامدار واقعی باشید بازار به روال قبلش بر میگرده با این رشدی هم که تو این چند وقت داشته یه اصلاح برای رشد مجدد نیاز داشت

  • ناشناس

    تو این مملکت باید پولتو بذاری تو بالش زیر سرت.

  • ناشناس

    اینم از شانس نداشته ما دقیقا اون روزی که من سرمایه گذاری کردم باید همه چی به فنا بره.

  • مهدی

    سلام من تاحالا ۲میلیون ضرر کردم
    کاش پول داشتم دوباره سهام میخریدم
    به هرکی هم میگم پول بهم بده میترسه نمیده میگه سهام داره ریزش میکنه الان نمیدونم چیکار کنم کسی هست کمکم کنه؟