کد مطلب: ۴۴۹۴۹۴

بیمه بیکاری کرونا به کجا رسید؟

بیمه بیکاری کرونا به کجا رسید؟

دولت پیش از این وعده داده بود به مشاغلی که از کرونا آسیب دیده‌اند بیمه بیکاری پرداخت می‌کند اما به نظر می‌رسد این وعده هنوز محقق نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی اظهارات که در عناوین رسانه‌ها خوانده می‌شود جز اینکه وعده‌های بدون پشتوانه برداشت شود هیچ انعکاس مثبتی ندارد؛ از جمله همین وعده وزارت کار که بارها مدعی شده مجموعه تسهیلاتی را برای مشاغلی که در ۲-۳ ماه گذشته به خاطر شیوع کرونا زیان دیده‌اند، در نظر گرفته است.

براساس آنچه مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار به پیوست اعلام می‌کند دولت رقم ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه‌های متاثر از کرونا در نظر گرفته است و از سوی دیگر نیز قرار است تسهیلات ویژه‌ای برای پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که در این دوران بیکار شده‌اند پرداخت شود.

اما پیام‌های مکتوب و تلفنی کارگران بیکار شده بی‌وقفه ادامه دارد و گویای محقق نشدن وعده‌ای است که قرار بود اندکی از آلام بیکارشدگان بکاهد. کما اینکه وقتی مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با اعتماد به نفس بالا در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد :«کارگران مشمول بیمه تامین اجتماعی که در شرایط کرونایی کشور بیکار شدهاند حق بیمه بیکاری می‌گیرند»، زخم‌خوردگان بدقولی‌های رایج در این دست امیدبخشی‌ها، نیشخندی از سر باورناپذیری این دست ادعاها زدند و خوش‌باوران امیدوار هم به اندک مرهمی روی زخمهای ناشی از یک بیکاری غافلگیرکننده و شاید مهلک از کرونا دل خوش کردند!

به ویژه اینکه وزیر کار هم به مانند برخی اعضای هیئت دولت دست به دامن «توییتر» هم شده است و در آخرین روزهای اسفند سال گذشته اعلام کرده بود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، نیروهایی که کارشان را از دست داده‌اند بدون حضور به شعبه‌های بیمه امکان دریافت بیمه بیکاری خود را داشته باشند.

در واقع مسعود بابایی وقتی در اشاره به جزئیات بیمه بیکاری انواع شرط و شروط‌ها را وضع کرد، این احتمال داده شد که چه بسا این بار همه تمهیدات پیش‌بینی شده است؛ به ویژه آنجا که گفت: آن دسته از افرادی که بیکار می‌شوند از روز شروع بیکاری ۳۰ روز زمان دارند تا در سامانه تعریف شده وزارت کار ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه هر کارگری که فقط یک ماه حق بیمه پرداخت کرده و سپس بیکار شده باشد می‌تواند جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام کند، افزود: تا امروز در سایت وزارت کار حدود ۷۹۶ هزار و ۲۵۶ نفر جهت دریافت و بهره‌مندی از بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده که از این تعداد حدود ۶۶۵ هزار و ۳۹۵ نفر مشمول شناخته شده‌اند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: تا این لحظه مبنای پرداخت بیمه بیکاری تا پایان فروردین ماه ۹۹ بوده و تمدید حق بیمه به صلاح دید کارگروه متمرکز بر شرایط کرونایی کشور بستگی دارد.

بابایی درباره زمان مشمول شدن متقاضیان بیمه بیکاری گفت: مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و مشاغل کم‌خطر که به دستور رئیس‌جمهوری باید فعالیت خود را آغاز کنند، فعلا تصمیم براین است که تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت کنند. اگرچه موارد قانونی را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم، اما شروع پرداخت، مبلغ پرداخت و مدت پرداخت هنوز اعلام نشده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار افزود: پیش‌بینی شده در کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنانچه عناوین شغلی نیاز به بازنگری داشت بازنگری شود.

وی درباره عوامل موثر در مبلغ و زمان اعلامی ستاد ملی مبارزه کرونا گفت: تعداد متقاضیان بیمه بیکاری و ماه‌هایی که باید پرداخت شود، دو عاملی است که در تصمیم ستاد مقابله با کرونا و سازمان برنامه و بودجه در مورد مبلغ بیمه بیکاری موثر خواهد بود.

بابایی اظهار امیدواری کرد: هفته آینده مبلغ بیمه بیکاری نهایی شود تا بتوانیم فرآیند را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به راه‌اندازی سامانه بیمه بیکاری آنلاین افزود: در ۲۳ اسفندماه سال گذشته و با گسترش ویروس کرونا در کشور سامانه‌ای طراحی شد تا افرادی که کارشان را به دلیل شیوع این ویروس از دست داده‌اند در این سامانه ثبت‌نام کنند تا در قالب حوادث غیر مترقبه و قوه قهریه امکان دریافت بیمه بیکاری را به صورت آنلاین داشته باشند. همزمان هم برآوردها و بررسی‌های کارشناسی انجام و در خواست دریافت اعتبار برای کمک به این نیروهای بیکار شده از سمت وزیر کار به رئیس جمهوری ارائه شده است. رقم پیشنهادی ما هم برای این تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومان بود تا براساس یک برنامه‌ریزی در اختیار افراد تعدیل شده از سمت یک کسب‌وکار قرار بگیرد.»

براساس اظهارت او افرادی که مشمول قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری هستند و به صورت غیرارادی کارشان را از دست داده‌اند می‌توانند وارد این سامانه شده و اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه را در آن ثبت کنند.

طبق گفته وی اگر اطلاعات وارد شده در این سامانه منطبق بر قوانین و مقررات باشد امکان ورود آنها به صفحه جدیدی را به وجود خواهد آمد که در این صفحه نیز نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی دیگر است که بعد از پر‌شدن این اطلاعات در لحظه کد رهگیری در اختیار این افراد برای ادامه انجام مراحل دریافت بیمه بیکاری قرار می‌گیرد.

بابایی ادامه داد:‌ما لیست‌های ثبت شده در این سامانه را با سازمان تامین اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، اگر افراد حاضر در این لیست از نظر شرایط دریافت بیمه براساس قانون مشکلی نداشته‌ باشند نام‌ آنها از سمت این سازمان تایید و موضوع پرداخت‌ها به آنها به سرعت انجام می‌شود.

مدیر کل دفتر مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می‌گوید که دولت آیین‌نامه اجرایی تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومان را تصویب کرده اما هنوز این آیین‌نامه ابلاغ نشده و تنها مصوب هیئت دولت است.

مقصران تاخیر در پرداخت بیمه بیکاری

محمد جعفری، کارشناس تامین اجتماعی در خصوص عدم وفای به عهد سازمان تامین اجتماعی در پرداخت حق بیمه بیکاری کارگران بیمه شده و تشدید فشار اقتصادی به قریب بر ۸۰۰ هزار بیکار شده مشمول می‌گوید: انداختن تمام مشکلات و تقصیرهای سوءمدیریت وزیر کار و حتی مجموعه دولت به گردن سازمان تامین اجتماعی که از دولت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد، اوج بی‌انصافی است. کما اینکه بر اساس اطلاعات موجود مشخص نیست هنوز وجهی که به عنوان پرداخت حق بیمه بیکاری مشمولان بیمه بیکاری ناشی از کرونا تصویب شده است به حساب این سازمان واریز شده است یا خیر!؟

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به دلیل منصوب شدن مدیرعامل از سوی دولت و وزیر کار تحت تاثیر فشارهای خارج از چارچوب وظایف‌کاری قرار گرفته است، می‌افزاید: در واقع به دلیل همین رویکرد دولت، منابع مالی سازمان تامین اجتماعی تحت فشارهای برون سازمانی شدید از جمله نمایندگان مجلس در زمان انتخابات جهت ساخت و سازهای غیرکارشناسی و غیرضروری در حوزه انتخابیه و همچنین سایر پروژه‌های سیاسی در تنگنای جدی قرار دارد.

جعفری با گلایه از برخی مسئولان ارشد دولت نظیر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به شیوه‌های مختلف و برخلاف نص صریح قانون پرداخت مطالبات سازمان از سوی دولت را مشروط به پذیرش پرداخت هزینه‌های همسان‌سازی بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی کرده است را غیر غیرقانونی خواند.

وی در مورد افزایش دشواری‌های اقتصادی و حتی سایر مخاطرات ناشی از عدم پرداخت بیمه بیکاری به کارگران مشمول بیکار شده می‌افزاید: بدون تردید وزیر کار و امور اجتماعی باید بداند اگر بعد از اشتباهات مهلک در وزارت صمت، قصد تداوم این رویه اشتباه را دارد، تبعات اجتماعی این خطاها نابخشودنی و مسبب گسترش بیش از پیش فقر در جامعه خواهد شد، می‌گوید: در واقع امروز نه تنها کارگران بیکار شده که حق بیمه نیز پرداخته اند مستحق دریافت بیمه بیکاری تا زمان قانونی و به ویژه در اثر تعطیلی متاثر از شیوع کرونا هستند، بلکه ۴‌ میلیون بازنشسته که در زیر فقر مطلق زندگی می‌کنند و حتی کارگرانی که در بهار امسال فقط مشمول ۲۱ درصد افزایش حقوق شدند نیز مستحق گلایه از نادیده‌گرفتن شدن حقوقشان توسط دولت هستند.

جعفری با بیان اینکه دولت در ظواهر امر وانمود می‌کند که دوراندیشی‌های لازم را کرده و همه اتفاقات بر اساس روال طبیعی پیش می‌رود، می‌افزاید: این در حالی است که دولت پشت تقصیرات خود پنهان شده و برای اهداف سیاسی خود منافع و حقوق میلیون‌ها بازنشسته و کارگران شاغل و بیکار شده را قربانی مطامع سیاسی خود می‌کند.

این کارشناس تامین اجتماعی وقتی از زبان خبرنگار در خصوص گلایه کارگرانی می‌شنود که آنها معتقدند وقتی بیمه حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند چرا باید در چنین شرایطی از دریافت بیمه بیکاری محروم بمانند، گفت: در واقع این کارگران حق دارند، اما علت اصلی در بروز این مشکل در حال طفره رفتن و انداختن صفر تا صد تمام تقصیرات به گردن سازمان تامین اجتماعی است. ضمن اینکه وقتی کارگران بیکار شده باشند باید این را هم در نظر داشت که دیگر حق بیمه پرداختی آنها نیز به تامین اجتماعی نمی‌رسد، لذا به حجم مشکلات مالی و مدیریتی این سازمان نیز افزوده خواهد شد.

منبع: آفتاب یزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    چه‌‌ راحت ……..?…جالبه.

  • ناشناس

    ؟

  • ناشناس

    میدونین ما هرماه چقدر از حقوقمون کسر میشه فک نکنم آنقدر هم سخت باشه پرداخت بیمه بیکاری . لطفا رسیدگی کنین . من خیلی بهش نیاز دارم مرسی ♥️

  • ناشناس

    از ما چی ساختین چقدر بی ادب شدیم ?

  • ناشناس

    سلام لطفا خبرقطعی به مردم بدهید بیش ازاین کارگران راسرگردان نکنید.

  • ناشناس

    سلام من کارگر آرایشگاه هستم و2ماه ونیم بیکار شدم وحالا هیچ خبری از بیمه بیکاری نیست ،تازه بیمه هم جریمه دیر کرد 2ماه عقب افتاده میخاد بگیره ،(این هم کمک به کارگر بدبخت )

  • ناشناس

    سه ماه به خاطر اینکه سنم بالای پنچاه هست وبه خاطر همه گیری کرونا بیکار شدم ودر سامانه بیمه بیکاری هم ثبت نام کردم اما تا به امروز هیچ خبی که نیست هیچنمیدانیم به کجا پناه ببریم قسط بانک مسکن داریم که سه ماه عقب افتاده همین امرورزو فرداست که یقمونو میگیرن بابا دیگه خسته شدیم بس دیگه دروغ گویی خواهشا بامردم روراست باشین

  • ناشناس

    امروز دوازده خرداده
    چرا تا الان واریز نشده

  • ناشناس

    امروز 14 خرداده الان تو اخبار گفت به حساب یک سری از ثبت نام کنندگان اسفند ماه واریز شده….دوستان اگر کسی گرفته لطفا بیاد بگه …چند بوده و کی ریختن به حسابش ….شایدم باز دروغ میگن!

    • ناشناس

      امروز 25 خرداد هست و برای ما فقط 500 هزار تومن اونم بعد از 3 ماه واریز کردند. چی بگم والا خیلی شرم آوره انگار دارند به گداا کمک میکنند.این همه پول هر ماه بابت بیمه پرداخت میکنیم انگار نه انگار…………

  • ناشناس

    واقعا متاسفم برای شما چرا پیام ها رو حذف می کنید خبر گذاری کارش انتشاره اخباره اگه شما می ترسید که کارتون رو انجام بدید بهتره این کارو انجام ندید