خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۴۹۳۲

بیانیه جدید سه کشور اروپایی درباره برجام

بیانیه جدید سه کشور اروپایی درباره برجام

در بیانیه جدیدی انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند اجرای پروتکل الحاقی را از سر بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه کشور اروپایی، بامداد جمعه (۲۰ خرداد/ ۱۰ ژوئیه) بیانیه جدیدی درباره تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و برجام منتشر کردند.

در پی تحولات روزهای اخیر که به تصویب قطعنامه شورای حکام علیه فعالیت های هسته ای ایران انجامید، سازمان انرژی اتمی کشورمان اقدامات متقابلی را از جمله خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی در تاسیسات هسته ای را با اطلاع به گروسی رئیس آژانس، در دستور کار قرار داد.

تنها ساعاتی پس از آغاز اجرای این اقدامات، سه کشور اروپایی طرف برجام با انتشار بیانیه ای از جمهوری اسلامی خواستند تا با متوقف کردن این اقدامات به میز مذاکره برگردد.

دولت‌های سه کشور اروپایی، در این بیانیه گفته اند: «ما- دولت‌های فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده- از آوریل ۲۰۲۱ به همراه سایر طرف های برجام و ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، به صورت فشرده با ایران برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم.»

در این بیانیه آمده است: «از مارس ۲۰۲۲ توافقی عملی که ایران را به پایبندی به تعهداتش در برجام و ایالات متحده را به توافق برمی‌گرداند بر روی میز قرار گرفته است.»

در ادامه آمده است: «ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.»

به گزارش فارس ، متن کامل بیانیه تروئیکای اروپایی خطاب به جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

ما- دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس- از آوریل ۲۰۲۱ به همراه سایر طرف‌های برجام و آمریکا با حسن نیت، به‌صورت فشرده با ایران برای احیای برجام مذاکره کرده‌ایم.

از مارس ۲۰۲۲ توافقی عملی که ایران را به پایبندی به تعهداتش در برجام و ایالات متحده را به توافق برمی‌گرداند بر روی میز قرار گرفته است.

ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.

علی‌رغم این ایران اکنون اقدام به نصب تعداد بیشتری سانتریفیوژ پیشرفته کرده و تصمیم خود مبنی بر اتمام تمامی اقدامات شفافیت‌ساز مرتبط با برجام را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

این، توانایی آژانس اتمی را برای بازگرداندن پیوستگی دانش خود در خصوص بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، از جمله در خصوص تولید سانتریفیوژ به خطر می‌اندازد.

ما این اقدامات را و اینکه ایران نگرانی‌های شورای حکام آژانس را (که در قطعنامه‌ای با تأیید اکثریت قاطع مطرح شد) با کاهش بیشتر همکاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ می‌دهد، محکوم می‌کنیم.

این اقدامات تنها وضعیت را بدتر می‌کنند و تلاش‌های ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده می‌کند. چنین اقداماتی علاوه بر این بر تردیدها درباره تعهد ایران به دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز [در مذاکرات] هم می‌افزایند.

ما از ایران می‌خواهیم اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تدابیر نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، به تنش‌زایی هسته‌ای پایان دهد و فوراً توافقی را که برای احیای برجام بر روی میز است به نتیجه برساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شماهم بیکارید بزار برن توافق کنند تاوضع بدتر نشده این زندگیی برا ما درست کردند

  • ناشناس

    هرچه زودتر به امثال بمب هستی میان برد برسیم ،بهتره خدایش ،یعنی واسه اونها همه چیز خوبه واسه ما بد.هرچه دلتون میخواد حکم صادر کنید.

  • ناشناس

    هیچی بابا جون مثل همیشه هی میگن ایران فرصت سوزی کرد از چرت و پرت گفتن دست برنمیدارن فقط میخوان ایران جلوشون دولا و راست بشه راست میگن بانکهارو ازاد بزارن حداقل پول رد و بدل بشه اما هیچکاری نمیکنن.

  • ناشناس

    دیگه دارید مسخره میکنید ایران را تحریم کامل برداریدتا ایران هم تعهدخودش عمل کنه

  • ناشناس

    ایران بزرگ و متمدن غلام حلقه به گوش سه کشور نامرد اروپا نشود موشک ها را مجهز به کلاهک هسته ای کنید .هیچ اتفاقی نخواهد افتاد کره شمالی مجهز به بمب هسته ای شد با مشکلات مبارزه کرد الان هم مشکلی ندارن.

  • بنده خدا

    اروپا ضعیف شده ،ایرانم اگه تنگه هرمز رو ببنده وضعیت بدتر میشه سر همین برگشتن به مذاکره

  • ناشناس

    اگه ما تاحالا به بمب اتم دست نیافت باشیم پس دیگ بدرد هیچکاری نمیخوریم ماحداقل الان باید کمتراز ده کلاحک موشکی نداشت باشیم ما چند سال قبل اتمی شدیم

  • ناشناس

    ایران باید هر چه سریعتر مذاکرات رو به نتیجه برسونه یا توافق کنیم یا اگه هم توافق نشد هر چه سریعتر غنی سازی رو ادامه بده و تنگه هرمز رو ببنده تا حساب کار بیاد دستشون اینا یعنی آمریکا و غرب نمیخوان به ایران امتیازی بدن و تحریم ها رو بردارن.خلاصه اونا شمشیر رو از رو بستن ما هم باید از رو ببندیم.

  • ایرانی

    غرب داره تو مذاکرات یکه تازی میکنه بمب اتم درست کنید تا حساب کار دستشون بیاد بزنید تو سر انگلیس و فرانسه و آلمان و امریکا نابود شن تا دنیا از دست سیاست اینها راحت شن

  • ایرانی

    طرف های غربی میگن ما این تحریم ها وضع کردیم تا ایران به بمب اتم دست میدا نکند یعنی ما را به خاطر اینکه به بمب دست پیدا نکنیم تنبیه می کنند اگه ما به بمب دیت پیدا کنیم دیگه از تنبیه اروپاییا معنی نخواهد داشت و جاره کار در این است هرچه زودتر ایران به بمب دست پیدا کنه الان صلاح ایران اسلامی در این است و بهتره مسئولین د خصوص موضعه عدم دست یابی به بمب را تغیر بدن چرا که این غربی های بی خانواده و دییوس هر روز فشار بر ایران را بیشتر می کنند حالا باید دولت و حاکمیت جلو این غربی ها نه تنها بیستد باید صرفه ها و کارهای تلافی جویانه انجام دهد برای مثال کشورهای که بمب اتم دارند کدوم یک را به خاطر بمب تحریم کرده اند هیچ کدام، و کره شمالی را به خاطر بمب اتم تحریم نکرده آمد به خاطر اینکه با ساز غربی ها نمی رقصد و کمونیستی است مقابله می کنند ، پس چرا راه دست یابی به بمب های اتمی و مغناطیسی و هیدروژنی است و بستن راه تنگه هرمز، اگه فقط ایران بیاد بگه غربی ها شرایط ایران را برای دست یابی به برجم قبول نکرده اند راه تنگه هرمز را فردا خواهد بست، ببیند چه ولوله ای در داخل خود کشور های غربی اتفاق خواهد افتاد که بدون شک دولت مردانشان تحت فشار زیاد قرار خواهند گرفت