کد مطلب: ۳۹۰۰۷۴

بیت‌کوین به مجلس می‌رود / پارلمان به‌دنبال قانونی شدن ارزهای مجازی

بیت‌کوین به مجلس می‌رود / پارلمان به‌دنبال قانونی شدن ارزهای مجازی

امروز دوشنبه اولین جلسه بررسی ارزهای مجازی در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌شود که بناست نمایندگان مجلس برای قانونی شدن ارزهای مجازی از دولت لایحه بخواهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از مدت‌ها پیش که موضوع ارزهای مجازی و آشناترین آن بیت‌کوین مطرح شد، مجموعه‌های نظارتی نمی‌دانستند با افرادی که در این حوزه ورود کردند چه رفتاری باید داشته باشند. آیا باید جلوی آنها را بگیرند یا اینکه اجازه دهند تولید بیت‌کوین در ایران مانند سایر کشورها ادامه پیدا کند؟

احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: تمام کشورها به سمت ارزهای مجازی رفتند و ایران نمی‌تواند از این حوزه مستثنی باشد به‌همین دلیل باید پذیرفت که نمی‌توان جلوی این حرکت را در ایران گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه ارزرمزها در کشور صاحب جایگاه شدند بهتر است که برای آن قانونی شفاف و مشخص تدوین و ابلاغ شود. امروز با حضور وزیر اقتصاد، وزیر نیرو، وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی موضوع ارز مجازی از تمام زوایا بررسی می‌شود و از آنها می‌خواهیم که با فوریت برای ارزمجازی لایحه بدهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در لایحه ارز مجازی باید وضعیت برق، ارز و تولید مورد توجه قرار گیرد تا فردی که می‌خواهد وارد این حوزه شود از دیدگاه دولت مطلع باشد.

وی با بیان اینکه مجلس به‌دنبال قانونی کردن ارزهای مجازی است چرا که در همه کشورهای مورد استفاده است، تصریح کرد: ما باید روالی را طی کنیم که همه کشورها در این حوزه سپری کردند و نمی‌توان ایران را جدا از سایر کشورها دید. از این‌رو وزارت نیرو با اصلاح تعرفه برق می‌تواند موضوع ارزهای مجازی را شکل و شمایل قانونی دهد.

وی ادامه داد: قطع برق کسانی که به تولید ارزهای مجازی می‌پردازند راهکار مناسبی نیست و توصیه می‌کنم وزارت نیرو تعرفه برق این بخش را به سمت تعرفه آزاد یا صادراتی هدایت کند. البته باخبر شدیم که وزارت نیرو قیمت برق صادراتی را برای این تولیدکنندگان ارزهای مجازی در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان داشت: بانک مرکزی هم ماهیت ارزهای مجازی را پذیرفته ولی شرط این مجموعه آن است که تولیدکنندگان ارز مجازی، درآمد حاصل از تولید بیت‌کوین را به کشور بازگردانند، در این میان بانک مرکزی همچنان مخالف فروش ارز مجازی در صرافی‌های کشور است.

انارکی محمدی گفت: وزارت صمت هم موافق ارزهای مجازی است چرا که این موضوع را به‌عنوان یک فعالیت تولیدی درآمدزا و اشتغالزا می‌داند. با این توضیحات حرکت به سمت ارزهای مجازی باید قانونی شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع ارزهای مجازی فراتر از رقابت فنی است چرا که ارزهای نوین زمینه آزمون نظریات اقتصادی و مدل‌های پولی را فراهم می‌کند، ارزهای مجازی و شیوه‌های الگوریتمی آن موضوع تجارت بین‌المللی در سال‌های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارزش بازار ارزهای مجازی از 5.5 میلیارد یورو در سال 2016 به 259 میلیارد یورو در سال 2018 رسیده است، تصریح کرد: وقتی کشور در شرایط تحریم است اهمیت چنین ارزهایی بیشتر مشخص می‌شود، البته چند سال است که استخراج این ارزها در کشور صورت می‌گیرد و ما شاید بیشتر در این حوزه در مقابل یک عمل انجام شده هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید راهکار مناسب پیدا کرد که هم برق یارانه‌ای به بهای اندک مصرف نشود و هم اینکه در صورت اخذ شیوه و رویکرد مناسب در حوزه نقل و انتقال مالی راه‌های جدید پیدا شود.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز (دوشنبه) کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزرای نیرو، صمت، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی همفکری‌های لازم صورت می‌گیرد، تأکید کرد: در این جلسه مزایا و معایب رمزارزها مطرح خواهد شد تا بتوانیم به یک نتیجه واحد برسیم. از طرفی بنا است گزارشی از وضعیت کلی این رمزارزها، ماینرها و مزارع موجود استخراج شود.

محمد شکری و سید تقی کبیری دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگوهای کوتاهی خواستار شفاف شدن مسأله ارزهای مجازی شدند و اینکه دولت در این زمینه به مجلس لایحه ارائه کند.

در این میان همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو معتقد است: معدنکاران بیت‌کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌‌ای بهره می‌برند و حتی از مراکزی هم که برق را رایگان می‌گیرند سوء‌استفاده می‌کنند.

وی روز گذشته خبر داد که نرخ تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت کوین به تصویب دولت رسیده است. تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف سالانه 24 خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به‌مدت 24 سال.یارانه هر کیلووات برق 5000 ریال است یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین حدود 350 میلیون ریال با یارانه دولتی هزینه می‌برد یا حدود 2700 دلار.

بیت‌کوین 11770 دلار در ایران در روزهای اخیر معامله شد که 38 درصد در همین ماه و بیش از 200 درصد به‌صورت سالانه افزایش داشت، بر این اساس استخراج هر واحد بیت‌کوین 8300 دلار یا به‌عبارتی 108میلیون تومان در ایران درآمد دارد.

ساز و کار تولید ارز دیجیتال تصویب شد

براساس گزارش خانه ملت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می گوید: ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در هیأت دولت بررسی می‌شود و در دستور کار قرار گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.