خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۳۶۴۵

بیمه‌ها چقدر از خسارات سیل را پرداخت خواهند کرد؟

بیمه‌ها چقدر از خسارات سیل را پرداخت خواهند کرد؟

سیل در نوروز علاوه بر خسارات جانی در چند استان خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلفی از جمله اراضی کشاورزی، دام و طیور، مسکن، جاده‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی و صنعتی و… زده است. بخشی از این خسارات از طرف صاحبان این املاک و مستغلات بیمه شده و دولت وعده پرداخت غرامت بخش‌های دیگر را داده است. بیمه برای جبران خسارت بیمه‌شدگان چقدر باید هزینه کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بین بخش‌های مختلفی که در جریان سیل در دو هفته ابتدایی سال 1398 آسیب دیده‌اند، زمین‌های کشاورزی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. استان گلستان نیز به لحاظ موقعیت کشاورزی و جغرافیایی بیشترین آسیب را دیده است.

بیمه خسارات چه بخش‌هایی را پرداخت می‌کند؟

آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، از میزان خسارات وارده تا پایان تعطیلات 13 روزه فروردین ماه نشان می‌دهد که بیش از ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد به کشاورزی کشور آسیب وارد شده است.

این میزان نتیجه برآورد خسارات وارده به 16 استان کشور است که شامل ۷۳۱ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار از اراضی باغی است.

در ببین خسارت سیل اخیر ۴۹ درصد به زیربخش زراعت ،۲۲ درصد به زیربخش آب، خاک و امور زیربنایی، ۱۶ درصد به زیربخش باغبانی و ۱۳ درصد به زیربخش دام و طیور و آبزیان وارد شده است.

سیدمحمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی میزان خسارات وارده به استان‌های سیل‌زده را چنین عنوان کرده است که این خسارت ۳۴ درصد به استان گلستان، ۱۳ درصد خوزستان، ۱۲ درصد مازندران، ۱۱ درصد لرستان، ۶ درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران وارد شده است.

استان گلستان با 34 درصد بیشترین خسارت را در جریان سیل فروردین ماه سال جاری متحمل شد. طبق گفته رییس جهاد کشاورزی استان گلستان، میزان خسارات وارد شده به کشاورزی این استان 120 هزار هکتار است که این اراضی به‌طور کامل خسارت دیده‌اند. به 320 هزار هکتار نیز از زمین‌های کشاورزی این استان آسیب 30 تا 50 وارد شده است.

حدود 77 هزار هکتار از اراضی آسیب‌دیده استان گلستان تحت پوشش بیمه هستند.

به اراضی آسیب‌دیده‌ای که بیمه نیستند تا سقف دو میلیون تومان به ازای هر هکتار، غرامت پرداخت می‌شود.

بر این اساس مجموع اراضی آسیب‌دیده 440 هزار هکتار است که هزینه پرداخت غرامت 77 هزار هکتار از این اراضی بیمه شده بر عهده بیمه است.

363 هزار هکتار از این اراضی بیمه نیستند و دولت وظیفه پرداخت تا سقف دو میلیون تومان به‌ازای هر هکتار را به عهده گرفته است. یعنی دولت باید حدود 726 میلیارد تومان فقط به کشاورزان استان‌های سیل‌زده غرامت پرداخت کند.

دام‌های تلف‌شده

دام عشایر نیز از دیگر بخش‌هایی بود که در دو استان ایلام و گلستان خسارت زیادی را بر جای گذاشت.

بر اساس آمارهای سازمان امور عشایر ایران در برآوردهای اولیه میزان خسارت این بخش در استان گلستان حدود 600 میلیون ریال (تلف شدن شش هزار راس دام عشایر) و در استان ایلام 76 میلیارد ریال و در استان اصفهان خسارت 40 میلیارد ریالی به تاسیسات زیربنایی سکونتگاه‌های عشایری بر جای گذاشته است.

رییس سازمان امور عشایری کشور نیز در خصوص جبران خسارات وارده به عشایر گفت: به عشایر خسارت‌دیده علاوه بر پشتیبانی در تامین نهاده‌های دامی، مبلغ 10 تا 50 میلیون تومان وام ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود.

وی همچنین مجموع دام‌های عشایر تلف‌شده بر اثر سیل را در سراسر کشور حدود 15 هزار راس اعلام کرد که عمده آن مربوط به استان گلستان است.

همچنین سیلاب در برخی از شهرسان‌ها و روستا‌ها از جمله آق‌قلا و پلدختر تا نزدیکی سقف برخی از خانه‌های مسکونی بالا آمد و موجب خسارات جدی یا ویرانی بخش‌های مسکونی شد.

تا جایی که مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن استان لرستان اعلام کرد که حدود سه هزار واحد مسکونی در شهر پلدختر دچار خسارت شده است.

فرماندار دلفان نیز میزان خسارت وارد شده به واحدهای مسکونی و تجاری این شهرستان را پنج هزار عنوان کرد. همچنین ۷۰ درصد راه‌های روستایی در این شهرستان تخریب شده است.

کارگرانی که بیکار شدند

اما ورود سیلاب به کارگاه‌های صنعتی علاوه بر تخریب مواد اولیه، خسارات جدی نیز به ابزارآلات این بخش‌ها زده است. اما مهم‌تر از این خسارات تعداد کارگرانی است که با خساراتی که به واحدهای صنعتی وارد شده، بیکار شده‌اند.

آسیب‌دیدگی حدود ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی آق‌قلا و تخریب واحدهای تولیدی در گلستان باعث بیکاری ۳ تا ۵ هزار نفر از کارگران این استان شد.

هر چند مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که تمام واحدهای صنفی که در اثر سیل دچار خسارت شده و کارگران آن‌ها به‌طور موقت بیکار شده‌اند در صورت شمولیت قانون کار نیز تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

در خصوص کارگران مناطق سیل‌زده دو نگرانی وجود دارد؛ اول این که با توجه به این که بخش‌های کشاورزی بیشترین آسیب را دیده‌اند و برای مدت زمانی اراضی کشاورزی آن‌ها قابل بهره‌برداری نیست. از یک طرف در استانی مانند گلستان که بخش کشاورزی نقش مهمی در اشتغال این استان داشته و طرف دیگر کارگران مشغول در اراضی کشاورزی بیمه خاصی ندارند، آیا این کارگران تحت پوشش بیمه خاصی قرار می‌گیرند؟

دوم این که بیکاران این بخش نیز به افرادی که با وجود خسارات وارده به واحد‌های صنعتی از کار بیکار شده‌اند، افزوده می‌شود. با توجه به این که بخش‌های آسیب‌دیده و گستره آسیب‌دیدگی سیلاب‌های اخیر زیاد است، بیمه چقدر از این خسارات را متحمل می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.