کد مطلب: ۶۱۶۹۳۱

در صورت گم شدن بیمه ثالث خودرو چه کار کنیم؟

در صورت گم شدن بیمه ثالث خودرو چه کار کنیم؟

بسیاری از افراد به دلیل مشغله روزانه و رفت‌و‌آمد ممکن است بیمه‌نامه شخص ثالث خود را گم کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت در صورت گم شدن بیمه ثالث خودرو باید چه اقداماتی انجام دهید.

بیمه شخص ثالث از سال ۱۳۴۷ برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه اعم از موتور، تاکسی، سواری و بارکش اجباری شده است. این بیمه مسئولیت‌های مدنی مالکان وسایل نقلیه در قبال اشخاص ثالث را نشان می‌دهد. در صورتی که وسیله نقلیه، بیمه ثالث نداشته باشد، شامل جریمه دیرکرد شده و ممکن است به پارکینگ منتقل شود. این قانون می‌تواند اهمیت داشتن بیمه شخص ثالث را نشان دهد. بسیاری از افراد به دلیل مشغله روزانه و رفت‌و‌آمد ممکن است بیمه‌نامه شخص ثالث خود را گم کنند. اگر شما هم در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید، نگران نباشید، در ادامه به شما خواهیم گفت در صورت گم شدن بیمه ثالث خودرو باید چه اقداماتی انجام دهید.

نحوه صدور بیمه المثنی شخص ثالث +شرایط دریافت گواهی مفقودی

در سال‌هایی نه چندان دور بعد از گم شدن بیمه نامه شخص ثالث، بیمه المثنی برای آن صادر می‌شد. اما در حال حاضر با مفقود شدن اصل بیمه بعد از خرید بیمه شخص ثالث ، دیگر خبری از صدور المثنی نبوده و موسسه بیمه تنها گواهی اعلام مفقودی را برای فرد صادر خواهد کرد. گواهی مفقودی بیمه‌نامه از نظر ارزش اعتبار، هیچ فرقی با بیمه‌نامه اصلی ندارد. برای آغاز پروسه دریافت گواهی مفقودی، بیمه‌گذار برای دریافت استعلام، باید به شورای حل اختلاف یا کلانتری رفته و از آن‌ها نامه‌ای که تایید می‌کند بیمه‌نامه گم شده است را دریافت کند.

بیمه‌گذار برای دریافت گواهینامه مفقودی، باید با مدارکی مثل سند خودرو و کارت ماشین به یکی از نمایندگی‌های موسسه بیمه مراجعه کند. کارشناس بیمه بعد از بررسی مدارک و با استعلام گرفتن از وضعیت بیمه‌نامه، گواهینامه مفقودی را صادر خواهد کرد. در این گواهینامه تمامی اطلاعات بیمه ثالث ذکر شده و بیمه‌گذار می‌تواند از آن در زمان بروز سوانح رانندگی استفاده کند.

گم شدن بیمه شخص ثالث چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

گم شدن بیمه ثالث خودرو در هر زمانی، می‌تواند شرایط متفاوتی را برای بیمه‌گذار رقم بزند. به عبارتی اگر بیمه‌گذار، گم شدن بیمه ثالث خودرو را به موسسه بیمه اعلام نکند اتفاقات ناگوار زیادی پیش خواهد آمد. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد.

توقیف خودرو در هنگام تصادف

گفتیم که بیمه شخص ثالث در دسته بیمه‌های اجباری قرار گرفته و مانند خرید بیمه بدنه اختیاری نیست. این بیمه باید تمدید شده و همیشه همراه بیمه‌گذار باشد. چرا که در زمان وقوع حادثه و بعد از بررسی آن توسط افسر، بیمه‌نامه‌های فرد زیان‌دیده و مقصر با یکدیگر جابه‌جا خواهد شد، تا روند پیگیری و دریافت خسارت طی شود. در چنین شرایطی اگر به هر دلیلی بیمه‌نامه‌ای همراه فرد نباشد، پلیس می‌تواند خودرو را به پارکینگ منتقل کند.

2 15

توقف خودرو توسط پلیس

در صورتی که فرد گم شدن بیمه ثالث خودرو را اعلام نکرده و برای دریافت گواهینامه مفقودی اقدام نکند، احتمال توقف خودرو را بالا خواهد برد. چرا که در هنگام ایست پلیس، یکی از اولین مدارکی که پلیس از فرد بیمه‌گذار می‌خواهد بیمه ثالث است. اگر این بیمه همراه فرد نباشد، پلیس می‌تواند ایشان را جریمه کرده و خودرو را متوقف کند.

کلاهبرداری و سواستفاده از بیمه ثالث گم شده

بعد از گم‌شدن اسناد و مدارک مهم، همیشه این احتمال که شخصی از آن سواستفاده کند وجود خواهد داشت. در صورت عدم اعلام گم شدن بیمه ثالث خودرو به بیمه‌گر، فرد کلاهبردار می‌تواند با داشتن اصل بیمه، خسارت‌های ساختگی و جعلی دریافت کرده و بیمه‌گذار را به دردسر بیاندازد.

مهم‌ترین نکته در صورت گم شدن بیمه ثالث خودرو

به این نکته اشاره کردیم که پس از گم شدن بیمه ثالث خودرو، ابتدا باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و مفقود شدن بیمه‌نامه را گزارش دهید. سپس به نزدیک‌ترین شعبه موسسه بیمه رفته و موضوع را به اطلاع کارشناسان برسانید. اگر به هر دلیلی نام شرکت بیمه را فراموش کرده‌اید، نگران نباشید. شما می‌توانید از طریق سامانه سنهاب و با وارد کردن کد یکتا و شماره بیمه، شرکت بیمه‌گر را شناسایی کنید. اگر به کد یکتا و شماره بیمه‎ هم دسترسی ندارید، از طریق استعلام بیمه خودرو با کد ملی اقدام کنید. برای اینکار فقط باید کد ملی را وارد سامانه سنهاب کرده و اطلاعات را مشاهده کنید.

3 15

ساده‌ترین راه هنگام مفقود شدن بیمه شخص ثالث

اگر خرید بیمه خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر را با استفاده از روش‌های آنلاین انجام دهید، دیگر در هنگام گم شدن بیمه ثالث خودرو دردسری نخواهید داشت. سامانه خودروی من آیتول در حال حاضر، بهترین روش برای خرید یا تمدید آنلاین بیمه خودرو است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی آیتول یا نصب برنامه آن روی گوشی، شرکت‌های بیمه را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت بهترین موسسه بیمه را از نظر ارائه خدمات انتخاب کنید.

در مرحله بعدی باید شماره پلاک و شماره یکتای بیمه‌نامه را وارد و بعد از نشان دادن اطلاعات اتومبیل برای خرید یا تمدید بیمه اقدام کنید. این پروسه در سریع‌ترین زمان انجام شده و در کمتر از ۲ ساعت پیامکی که حاوی لینک نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه است برایتان پیامک خواهد شد. با خرید آنلاین بیمه خودرو با آیتول، دیگر لازم نیست نگران گم شدن بیمه ثالث خودرو باشید. زیرا همیشه یک نسخه از بیمه‌نامه را در پروفایل خود در آیتول خواهید داشت.

آیتول در کنار خرید و تمدید بیمه ثالث خدماتی چون رزرو معاینه فنی، تعویض و ترخیص خودرو به صورت غیرحضوری را هم انجام می‌دهد. برای استفاده از خدمات آیتول به سایت رسمی این سامانه رفته یا اپلیکیشن آیتول را روی گوشی نصب کنید. شما می‌توانید نسخه اندروید برنامه آیتول را از سایت رسمی، مایکت، گوگل پلی یا بازار دریافت کنید و برای دانلود نسخه iOS هم به آی اپس iApps))، سیب اپ و سیبچه بروید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه الان باز هم بیمه‌نامه شخص ثالث کوپنی داده میشه؟ مگه اینترنتی نشده؟ نهایتا یه پرینت مجدد میشه گرفت