کد مطلب: ۴۰۰۹۰۵

تاثیرات واردات نفت توسط عربستان بر بازارهای جهانی

تاثیرات واردات نفت توسط عربستان بر بازارهای جهانی

بزرگترین صادرکننده نفت که امیدوار به تعمیر پالایشگاه آرامکو بود، گویا مجبور به واردات نفت از کشورهای دیگر شده است، اتفاقی که می‌تواند بر روی قیمت طلای سیاه تاثیرگذار باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت خام روز چهارشنبه روند كاهشی خود را ادامه داد و تا ساعت 16 به 62 دلار و 10 سنت رسید. پس از 11 روز از حمله پالایشگاه آرامكو و از بین رفتن 5 درصد عرضه جهانی نفت، قیمت تنها اندكی بالاتر از قبل حمله به تاسیسات آرامكو در «بقیق» عربستان است.

با وجود كاهش قیمت اما به نظر می‌رسد جهان وارد دوره‌ای شده كه حتی از بین رفتن 5 درصد از عرضه نفت در جهان همچنین زمانبر بودن بازگشت عربستان به قبل از حملات نیز تاثیری بر قیمت نفت نخواهد گذاشت یا تاثیر كوتاه‌مدتی بر آن خواهد گذاشت.

حمله به پالایشگاه آرامكو در زمان تعطیلی بازار نفت اتفاق افتاد اما تنها ساعاتی پس از باز شدن بازارهای جهانی معامله نفتی، قیمت حدود 15 درصد افزایش یافت اما پس از اعلام عربستان مبنی بر جبران كمبود 5 درصدی عرضه تا پایان سپتامبر، قیمت نفت سیر نزولی خود را در پیش گرفت و از 72 دلار به 62 دلار در روز گذشته رسید. آمارهای كشتیرانی نشان می‌دهد پس از حمله، صادرات عربستان به‌طور متوسط 5/1 میلیون بشكه در روز كاهش یافته است.

كاهش قیمت نفت در حالی است كه پیش‌بینی‌ها حاكی از زمانبر بودن فرآیند بازگشت آرامكو به مدار تولید و جبران 5.7 میلیون بشكه كسری روزانه نفت است.

برخی منابع آگاه خبر دادند كه تعمیرات و ساخت قطعه‌های آسیب دیده در البقیق تا سال 2020 و 2021 به طول خواهد انجامید. چندی پیش خبری تحت عنوان واردات نفت توسط عربستان از كشورهای امارات و كویت بر خروجی برخی رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

این خبر نگران‌كننده نشان می‌دهد كه عربستان در برآورد خسارت پالایشگاه خود اطلاعات درستی را منتشر نكرده و روند بازیابی تولید به قبل از حمله، مدت‌ها طول می‌كشد.

این در حالی است كه چندی پیش عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان و امین ناصر، مدیرعامل آرامكو پس از برآورد خسارت به آرامكو از بازگشت چند روزه این پالایشگاه به مدار تولید خبر داده بودند. سران عربستانی معتقدند تا زمانی كه آرامكو به مدار تولید بازگردد، تمام تعهدات نفتی به واسطه ذخایر استراتژیك این كشور قابل پاسخگویی است و مشتریان عربستان به خصوص آسیایی‌ها بدون نفت نمی‌مانند.

وام عربستان از بانک‌ها

روز گذشته خبری مبنی بر درخواست وام یک میلیارد دلاری آرامكو از بانک‌ها نیز باعث بدبینی تحلیلگران نسبت به اعلام خسارت برآورد شده از سوی مقامات آرامكو شد. درخواست وام قرار است هفته جاری به بانك‌ها فرستاده شود. هر چند هنوز جزییات پروژه‌هایی كه برای وام عنوان شدند، مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد آرامكو برآوردش از خسارت و بازگشت به قبل از حمله را كمتر از واقعیت تخمین زده است.

این امر می‌تواند پیامدهای شدیدی هم برای ارزش‌گذاری و عرضه سهام در بورس داخلی بگذارد و هم بازار نفت را برای مدتی حداقل تا پایان سال جاری میلادی، در ابهام فرو ببرد. پیش از این حملات قرار بود سهام این شركت نفتی برای عرضه در بورس آماده شود ولی برخی سرمایه‌گذاران این شركت عقیده دارند این كار تا پایان 2019 امكان‌پذیر نخواهد بود.

تبعات حمله تا نوامبر ادامه دارد

تبعات حمله پهپادی به آرامكو در بازار نفت همچنان ادامه دارد در این راستا ریچارد مالیسون، تحلیلگر بازار انرژی یك شركت تحقیقاتی در لندن معتقد است انتظار بازار بر ادامه اخلال و محدودیت در عرضه نفت حداقل تا نوامبر ادامه پیدا خواهد كرد.

او در خصوص تعمیر آرامكو نیز گفت: ادعای سعودی‌ها مبنی بر بازگشت به مدار تولید تا انتهای ماه جاری میلادی در واقع تلاشی برای آرام كردن بازار است وگرنه شرایط در آرامكو به گونه دیگری است. فوق‌العاده بودن شرایط در بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا به گونه‌ای است كه آژانس بین‌المللی انرژی كه از روزهای ابتدایی حمله به آرامكو بر كافی بودن ذخایر استراتژیك در بازار نفت تاكید داشت، اعلام كرد بازار نفت در شرایط فوق‌العاده قرار دارد و‌ باید با همكاری جهانی از این دوره عبور كرد.

چندی پیش رویترز در گزارش خود به نقل از منابعی آگاه خبر داد كه 75 درصد تولید از دست رفته آرامكو طی هفته آینده بازمی‌گردد. در این راستا عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان و امین ناصر، مدیرعامل آرامكو نیز در اظهاراتی مشابه اعلام كرده بودند كه تولید مراكزی كه مورد حمله قرار گرفت تا پایان سپتامبر، ظرفیت قبل از حمله خود را بازمی‌یابند.

با وجود اظهارات امیدوار‌كننده دو مقام سعودی، اما‌ بسیاری از تحلیل‌ها بر ناتوانی عرب‌ها در بازگرداندن تولید به قبل از حمله تاكید دارند. كارشناسان معتقدند با وجود خسارت‌هایی كه این پالایشگاه از حملات دیده، بسیار بعید است تا پایان سپتامبر به مدار تولید بازگردد. در این راستا وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی عنوان كرد كه فرآیند تعمیر و ساخت قسمت‌های آسیب دیده طول می‌كشد و بعید است این كشور بتواند در كمتر از 6 ماه به مدار تولید بازگردد.

طولانی شدن بازگشت روزانه 5.7 میلیون بشكه نفت زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد كه برخی گزارش‌ها حاكی از آن است كه این پالایشگاه در حال خرید نفت از كشورهای همسایه به خصوص امارات و كویت برای تامین نیاز پالایشگاه‌های خارجی است. گفته می‌شود امارات یك محموله نفتی بین 2 تا 3 میلیون بشكه‌ای به عربستان ارسال خواهد كرد.

از سوی دیگر شركت بازرگانی آرامكو به خرید نفت خام از عمان نیز ادامه می‌دهد و به گفته برخی منابع آگاه، قرار است در هفته‌های آتی این شركت، میعانات نفتی بیشتری نیز از این كشور وارد كند. اولویت آرامكو بر حفظ مشتریان آسیایی مانند كره جنوبی، چین و … است. این پالایشگاه نفتی تعهدات زیادی به كشورهایی همچون بحرین، مالزی و كره جنوبی دارد كه برای تامین آن نمی‌تواند به ذخایر خود اكتفا كند. از این رو درصدد است با خرید نفت از سایر كشورها بتواند مشتری‌های بزرگ خود را نگه دارد.

واردات بنزین به عربستان

با وجود فعال بودن نیمی از تولید عربستان و ذخایر استراتژیكی این كشور برای جبران كمبود، اما آمارها و گزارش‌های بین‌المللی حاكی از آن است كه سعودی‌ها علاوه بر خرید نفت از سایر كشورها برای انجام تعهدات نفتی، تغییری نیز در میزان مصرف پالایشگاه‌های داخلی ایجاد كرده‌اند. تحلیلگران نفتی معتقدند از روزهای ابتدایی حمله، سعودی‌ها آن مقدار نفتی كه پالایشگاه‌های داخلی مصرف می‌كنند، به خارجی‌ها می‌فروشند.

از سوی دیگر رویترز مدعی شد یك هفته پس از حمله پهپهادها به آرامكو، صادرات بنزین از اروپا به خاورمیانه و آسیا افزایش یافت. اطلاعات كشتیرانی نشان می‌دهد كه بیش از ۴۰۰ هزار تن سفارش بنزین و تركیبات مخلوط با بنزین برای بارگیری بین ۲۱ تا ۲۶ سپتامبر از شمال غرب اروپا‌ به خاورمیانه ثبت شده است.

كاهش حساسیت قیمت به عرضه

بانك امریكایی مریل لینچ پیش‌بینی كرده كه با وجود بالا بودن تنش در خاورمیانه، اما به دلیل نامعلوم بودن آینده، جنگ تجاری، كاهش تولید و رشد اقتصادی اروپا و ژاپن بعید است قیمت نفت با یك جهش ناگهانی دیگر به بالای 70 دلار برسد.

با وجود اعلام خبرگزاری‌ها مبنی بر طولانی شدن تعمیر و بازسازی آرامكو و زمانبر بودن بازگشت آن به مدار تولید، اما قیمت نفت به زیر 65 دلار رسید تا نشان دهد با وجود كاهش یك شبه نفت از بازار، حساسیت قیمت نسبت به عرضه كاهش داشته است. البته این امر می‌تواند نشات گرفته از كاهش رشد اقتصادی جهان در سال‌های آتی باشد.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.