کد مطلب: ۵۹۷۸۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بورس چیست؟

تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر بورس چیست؟

طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن علنی مجلس رای‌گیری و تصویب شد. حال باید دید این طرح چه تاثیری بر بورس خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ساماندهی صنعت خودرو قرار است هر شخص حقیقی و حقوقی در ازای هر صادراتی از انواع نیروی محرکه (خودرو و قطعات)، بتواند برای واردات خودرو اقدام کند. به نظر می‌رسد این مصوبه بیش از هر گروه دیگری خودرو و قطعات را تحت تاثیر قرار دهد.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام گفت: این طرح ممکن است در کوتاه‌مدت تاثیرات هیجانی در نمادهای خودرویی داشته باشد اما در بلندمدت اثرگذار نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما صادرکننده مطرحی در حوزه خودرو نیستیم که بتوانیم در ازای آن خودرو وارد کنیم. بنابراین به نظر من واردات نسبت به قبل افزایشی نخواهد داشت. در این میان اینکه اشخاص حقیقی بتوانند به این حوزه ورود پیدا کنند هم بعید به نظر می‌رسد.

حدادی اظهار کرد:در عمل هیچ اتفاقی برای بازار خودرو نمی‌افتد و انحصار باقی خواهد ماند. اما این طرح برای قطعاتی‌ها خبر خوبی است و در بلندمدت تاثیرات مثبت عملیاتی برای آن‌هاخواهد داشت.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سهام نیز گفت: تاثیر تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو برای نمادهای خودرویی مثبت خواهد بود. به طور کلی این طرح خودروسازان و قطعه‌سازان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرهاد جوانمردی، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: به نظر نمی‌رسد این طرح تاثیر شفافی بر بازار سهام داشته باشد.

وی ادامه داد: البته که در کل تاثیرات مثبتی از جمله ایجاد درآمد ریالی برای دولت، شکسته شدن حباب قیمت ماشین‌های خارجی در بازار و برچیده شدن قرعه‌کشی برای خودروهای داخلی را دارد. اما اینکه این موارد بر بورس اثرگذار باشد را بعید می‌دانم.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه ربطی به بورس داره وارد کردن چند تا ماشین؟؟؟

  • ناشناس

    * تحلیل صنعت خودرو:۱- طرح آزادسازی واردات خودرو به تدریج بر کاهش قیمت خودروی خارجی تاثیر دارد.
    از طرفی با کاهش قیمت خودرو خارجی، کاهش تقاضا برای خرید خودروی تولید داخلی قابل پیش بینی است.
    این مصوبه اثرات مطلوبی بر افزایش قدرت خرید مردم خواهد داشت و حتی قیمت خودرو داخلی را تا حدی کاهش می دهد که این درصد افت قیمت نسبت به خودروی خارجی کمتر است.۲- حذف قیمت گذاری دستوری خودرو داخلی تا رسیدن به شرایط مطلوب اقتصادی در ایران منتفی است و به دلیل سیگنال تورمی که در جامعه ایجاد می کند و عواقب آن این اتفاق نخواهد افتاد.۳- شاید نتایج مثبت از مذاکرات خبر خوبی برای خودروساز داخلی باشد و با کاهش هزینه های تولید منجر به کاهش ضرر تولیدات آتی خودروساز داخلی شود. اما متاسفانه با وجود کاهش نرخ دلار همچنان زیان بسیار قابل توجه خودروساز داخلی در گذشته باقی خواهد ماند.صنعت خودرو به لحاظ تکنیکالی در محدوده مقاومتی است و در چارت تایم فریم روزانه شاخص صنعت خودرو واگرایی رخ داده که هفته آینده وارد یک موج اصلاحی یا نزولی خواهد شد.

  • ناشناس

    واردات خودرو حتما تاثیر نامطلوبی بر سهام های خودرویی خواهد گذاشتوو ارزش آنها سقوط خواهد کرد