کد مطلب: ۵۳۸۱۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاخص بورس به زیر یک میلیون واحد می‌رسد؟/ تاثیر احیای برجام بر بازار سرمایه

شاخص بورس به زیر یک میلیون واحد می‌رسد؟/ تاثیر احیای برجام بر بازار سرمایه

آینده بورس پس از مذاکرات وین چه می‌شود؟ این پرسشی است که کارگزاری آگاه در کلاب هاوس به بحث و گفتگو گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز در این گفتگو احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد که ابهام در چشم انداز نرخ دلار موجب شده است که تحلیلگران بورس نتوانند برای تحلیل آینده بازار سرمایه، ذهنیت دقیقی از قیمت دلار داشته باشند تا آن را مبنای آنالیز خود قرار دهند.

او ادامه داد: سناریوی بدبینانه برای بورس کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بود که حالا به نظر می‌رسد با مذاکرات وین در حال رخ دادن است و اگرچه از نظر تحلیلگران این اتفاق خوبی برای بازار سرمایه نیست اما من فکر می‌کنم که باید این اتفاق و مذاکرات وین را در قالب معادله سودآوری شرکتهای بورسی دید.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با احیای برگشت هزینه تولید بسیاری از شرکتها کاهش خواهد داشت. مخارجی که در واقع آنها بابت نقل و انتقال دشوار پول می‌پرداختند یا تخفیفی که بابت تحریم برای فروش کالای خود قائل می‌شدند.

همچنین مشکلاتی که بابت انتقال پول خود به درون کشور داشتند و گرفتاری تامین مواد اولیه و … را هم اگر به این معادلات اضافه کنیم متوجه می‌شویم که با احیای برجام هزینه تمام شده تولیدکنندگان کاهش خواهد داشت و سودآوری آنها افزایش دارد. بنابراین این مساله به نفع سهامداران این شرکتها خواهد بود.

رضاپور تاکید کرد: اگر بخواهیم کاهش هزینه تولید و افزایش سودآوری شرکتهای بورسی را مد نظر قرار دهیم باید گفت که آثار کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان به این وسیله در میان مدت و بلندمدت جبران می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین تاکید کرد: بدترین سناریو برای بورس در دوره تحریم قبلی رخ داد که ایران تحت شدیدترین فشارهای سازمان ملل و شورای امنیت بود و در واقع تهدیدها در سطح بالاتری قرار داشت. بنابراین وضعیت بورس از سالهای ۹۰ و ۹۱ بدتر نخواهد شد.

نتایج مذاکره پیشخور شد

مصطفی موسوی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با اشاره به اینکه نتایج مذاکرات وین در بورس پیشخور شده است، گفت: دلار از قیمت ۳۲ هزار تومان به حدود ۲۰ هزار تومان کاهش داشته است، بنابراین آثار قیمت دلار در بازار سرمایه به تدریج تا امروز پیشخور شده است و اگر برجام احیا شود، بازار ارز به صورت هیجانی قیمت زیر ۲۰ هزار تومان دلار را هم تجربه خواهد کرد اما این نرخ دوام نخواهد داشت و قیمت به همان محدوده ۲۰ هزار تومان برمی‌گردد.‌

بنابراین وضعیت بورس در همین شرایط خواهد ماند و شاخص کل سقوط بیشتری تجربه نمی‌کند و مثلا به زیر یک میلیون واحد نخواهد رسید.

این کارشناس همچنین تاکید کرد: هرچند آثار هیجانی احیای برجام می‌تواند قیمت دلار را به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش دهد اما رشد بالای نقدینگی مانع از سقوط بیش از این قیمت دلار است.

ضمن اینکه دولت در سالهای اخیر برای جبران کسری بودجه، بدهی سنگینی برای دولت بعدی به جا گذاشته است که برای جبران این بدهی به نظر می‌رسد دولت آینده راهی جز چاپ پول و افزایش نرخ تورم انتخاب نمی‌کند.

سایر کارشناسان حاضر در این نشست از چشم انداز بهتر برای سهام ریالی نسبت به سهام شرکتهای صادرات محور گفتند و همچنین به رقابت سنگین بازار موازی ارزهای دیجیتال اشاره کرده و گفتند که این بازار مانع جدی تزریق دوباره نقدینگی به بازار سرمایه است و اگر دولت حمایت جدی از بورس نداشته باشد نگرانی برای آینده آن وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر گزارش اخبار احتمالا اثرگذار بر بورس را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا رو شکر به گفته عضو شورایی عالی دامنه نوسان داره این هفته تغییر میکنه ۱۰۰درصد بازار تغییر میکنه خریدو فروش زیاد میشه و سهم زود اصلاح کرده و زود به برکت واقعی میرسه

    • وحید

      چندین ماهه همین رو تکرار می‌کنید شماها

  • ناشناس

    تا حمایت واقعی دولت نباشه،وضع بورس همینه و بهبودی حاصل نمیشه،البته حمایت فقط زبانی و با جلسه و ملاقات درست نمیشه.
    آقایون چرا دامنه نوسان رو بر نمیگردونید؟

    • علی

      دولت ما فقط فکر و ذکرش برجام و توافق کردن یا نکردن با آمریکا و اروپاست ! وقت این کارا رو نداره که به بورس رسیدگی کنه ،وضعیت معیشتی رو رسیدگی کنه و…. یهو بگید حواسش به تورم و پول هم باشه دیگه !
      اعلیحضرت وقت این کارا روندارند !

    • محمود

      حمایتش پالایش بود مگه ندیدی

  • ناشناس

    خوب باید نقدینگی توبازار باشه یا نه همه سهم ها قفل شدن یکی پول لازم داره چکار کنه باید دامنه باز باشه تا خریدو فروش بشه ۳ماهه پول ها بلوکه شده

    • محمود

      اینا هدفشون بلوکه کردن پول مردم بود نه جلوگزری از ضررمردم

  • گشنه گدا

    فقط میشه گفت لعنت خدا بر مسببان این وضعیت.
    همونهایی که از حضور مردم ذوق زده شده بودند و شاخص را از 400به دو میلیون و …. رسوندند .
    سهم های 100تومنی رو تا 1200 رسوندند و فروختند به مهمونای دعوت شده به بورس و بعد پولارو کشیدند بیرون و کمبود نقدینگی و ….. ترمز بورس رو کشید که باید می کشید.
    حالا بورس تا700/800واحد هم برسه حقمونه.
    خود کرده را تدبیر نیست.
    بورس باید با خیل مردم انتهای سال 98و ابتدای 99 تدبیر میشد که نشد .یعنی نخواستند.
    حالا هم که همه تدبیر ها رفته وین و انتخابات و ….
    وافریادا زنقشه وافریادا.

  • ناشناس

    بمیریدبا این مدیریتتان همه چی رو از بیرون یا وارد کردین یا یاد از همون اجنبیها کپی کردیم بورسرو هم یکم از اونها یاد بگیرید این قولک که درست شده برای نیست همشو هاپولی کردین

  • ناشناس

    کارشناس کیلو یی چنده هرروز بایه خبرناراحت کننده مردم رو عذاب میدین خدا انشالله همه کسانی رو که باعث زیان مردم شدن نابود کنه

  • حامد

    خدارو شکر انگاری داره بوی مثبت بودن میاد دامنه رو
    +۱۰ ومنفی ۱۰بکنین بابا ی هفته منفی بخوره اصلاح کامل کشه دیگه پدر مارو در اوردین مثبت ۲ منفی دو چیه اخه ۱۰ بکنین ب اندازه ۵ روز ی روزه بیاد پایین انشالاه شاخص هم بیشتر از این نمیاد پایین عرضه اولیه هم تو راه یعنی داره بازار برمیگرده ب امید خدا جان مادرتان دیگه تمام کنین بخدا مردم گرفتار شدن من از همشون بیشتر قرض رو قرض اوردم من بدبخت تمام پس اندارمو اوردم اینجا هر چی پول درمیاورم مینداختم بورس حتی برای چند روز ک چند درصد بیشتر پول دربیارم بدهی بدم شاید باورتون نشه ی ماشین گهنه داشتم مجبور ب فروش اونم شدم

  • ناشناس

    کمک کنید حقوقی مفت تر بخره، دامنه مثبت تنها راه حله ،چاپ کن لطفا

  • ناشناس

    فقط دامنه مثبت، تو قمار خانه فقط باخت است، شمارا به شرفتون مثبت کنید

  • ناشناس

    مگر العان شاخص واقعی چنده زیر ۶۰۰هزار است

تیترِ یک

آخرین اخبار