خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۶۷۵۴

محمدرضا گیوکی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

ارزانی دلار برروی سهام کدام صنایع بورسی اثر می‌گذارد؟

ارزانی دلار برروی سهام کدام صنایع بورسی اثر می‌گذارد؟

این روزها دلار در حال ارزان شدن در بازار است، سوالی که مطرح می‌شود این است که کاهش نرخ دلار باعث افت ارزش سهام کدام صنایع بورسی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌ نیوز، رشد هیجانی شاخص بورس به نزولی شدن هفت هزار واحدی تنها یک روز ختم شد. این اتفاق در روزی افتاد که نرخ دلار ریزش قابل توجهی داشت. کاهش نرخ دلار باعث افت ارزش سهام کدام صنایع بورسی می‌شود؟

دلایل بازگشت نقدینگی به بازار سهام

محمدرضا گیوکی، عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: سرمایه هوشمند است و همیشه به سمت بازاری می‌رود که در آن از سود و منفعت خبری باشد، به همین دلیل در ماه‌های گذشته و در پی تورم ایجاد شده در بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو بخشی از نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده و به سمت این بازارها حرکت کرد. در حال حاضر به دلیل ایجاد تعادل و رکود در این بازارها، نقدینگی باز هم میل به بازگشت به بازار سهام پیدا کرده است به همین جهت یکی از دلایل اصلی رونق معاملات و رشد شاخص بورس در این روزها را می‌توان به ورود نقدینگی به این بازار نسبت داد.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: هم اکنون اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده و تنها تورم به وجود آمده در سایر بازارها باعث ایجاد رونق نسبی در بازار سهام شده است.

وی ادامه داد: رشد و رونق این روزهای شاخص بورس و بهبود معاملات کوتاه‌مدت است و سرمایه‌گذاران به ویژه کسانی که تجربه حضور در بازار سهام را ندارند نباید هیجان‌زده شوند و شاخص بورس را ملاک خرید و فروش سهام خود قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در ماه‌های گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار سرمایه، قیمت سهام شرکت‌ها افت کرده و به سطح جذابی برای خرید رسیده‌اند، بنابراین از این نظر هم شرایط برای ورود نقدینگی و سرمایه‌گذاری در بازار سهام مهیا شده است، بنابراین می‌توان این موضوع را یکی دیگر از دلایل رونق بورس در این مقطع زمانی دانست.

نقش اهرمی ارز در بازار سهام

گیوکی در خصوص روند شاخص کل بورس در نیمه دوم امسال، گفت: بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به صورت مستقیم با اقتصاد بین‌الملل و به خصوص قیمت کالاهای جهانی در ارتباط هستند و همچنین بسیاری از شرکت‌های دیگر بازار سرمایه به صورت سرمایه‌گذاری و هلدینگی (سهامدار شرکت‌های بورسی) فعالیت می‌کنند که می‌توان گفت به صورت غیرمستقیم با قیمت‌های جهانی محصولات در ارتباط هستند.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: اقتصاد و بورس ایران وابستگی بسیار زیادی به قیمت نفت دارد و واحد فروش نفت هم به صورت ارزی است، بنابراین با تغییرات واحد ارزی فروش نفت، وضعیت کلان اقتصادی تغییر و موجب تغییر بازدهی بازار سهام خواهد شد.

گیوکی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باعث افت ارزش سهام کدام صنایع بورسی می‌شود؟ اظهار کرد: در حال حاضر روند قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شده است، اما دلار به قیمت قبلی خود باز نمی‌گردد، به عبارتی دلار در بازار افزایش قیمت را گرفته که این موضوع بر ارزش سهام شرکت‌های بورسی تاثیر گذاشته است، اما با کاهش نرخ دلار از افت بیشتر ارزش سهام شرکت‌های وارداتی از جمله صنایع دارویی، غذایی و حمل‌و‌نقلی‌ جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه روند افزایش قیمت دلار ادامه پیدا کند پیش‌بینی‌های شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها که به ارز متکی هستند تحت تاثیر قرار گرفته و نتیجه این افزایش می‌تواند بهبود سودآوری این شرکت‌ها را به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همچنین سایر شرکت‌ها نیز ممکن است از بابت افزایش نرخ‌های احتمالی پس از رشد نرخ دلار تعدیلات مثبت خوبی داشته باشند. به عبارتی اگر روند افزایشی نرخ ارز باعث افزایش قیمت سهام شود نسبت P/E شرکت‌ها نیز تغییر پیدا کرده و به دنبال آن ارزش سهام این شرکت‌ها رشد خواهد کرد.

گیوکی افزود: از آنجایی که افزایش نرخ ارز باعث افزایش قدرت صادرات شرکت‌ها خواهد شد، شرکت‌هایی که درآمد حاصل از فروش محصولات صادراتی خود را بر مبنای برابری نرخ ارز (دلار، یورو) با ریال در بازار آزاد شناسایی و وصول می‌کنند از این بابت با تعدیل مثبت درآمد روبه‌رو می‌شوند، بنابراین قیمت سهام آنها به دلیل افزایش تقاضا جهت خرید سهام افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما در مقابل سهام شرکت‌هایی که مواد اولیه، تکنولوژی و تجهیزات تولیدی آنها از خارج کشور تامین می‌شود مانند برخی خودرویی‌ها، صنایع دارویی و غذایی و نیز حمل‌و‌نقلی‌ها از افزایش قیمت ارز معمولا تاثیر منفی می‌پذیرند، چرا که قیمت و هزینه تمام شده محصولات در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و به دلیل کاهش قدرت خرید روند سودسازی در این شرکت‌ها با کاهش روبه رو خواهد شد.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: با فرض ثبات نسبی دو عامل اصلی موثر بر سودآوری شرکت‌ها یعنی قیمت‌های جهانی و نرخ ارز و همچنین عدم تشدید غیر‌منتظره ریسک سیستماتیک سیاسی، مسیر آتی بورس در کوتاه‌مدت کماکان تحت‌تاثیر تطبیق ارزش‌گذاری سهام با واقعیت‌های اقتصادی جدید به‌ویژه نرخ ارز قرار خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد شرکت‌های بورسی در شش ماهه نخست امسال، تاکید کرد: در پایان شهریور ماه با انتشار گزارشی از سوی یکی از شرکت‌های پتروشیمی معاملات نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی تحت فشار قرار گرفت به‌طوری که پتروشیمی مبین با انتشار یک شفاف‌سازی از افزایش ۹۵ درصدی نرخ تسعیر ارز این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های تامین‌کننده گاز خوراک واحدهای پتروشیمی خبر داد.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: براساس این گزارش، طبق قرارداد فروش سرویس‌های جانبی با شرکت‌ها، ‌نرخ تسعیر ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ملاک عمل صدور صورت‌حساب‌های شرکت مبین خواهد بود و به این ترتیب از نرخ ارز چهار هزار و 200 تومان به هشت هزار و 164 تومان افزایش خواهد یافت. این خبر باعث شد تا معاملات واحدهای مصرف‌کننده تحت فشار قرار گیرند. هر چند باز شدن سقف رقابت برای فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا این شرکت‌ها را مورد اقبال معامله‌گران قرار داده بود، اما خبر افزایش نرخ تسعیر ارز پتروشیمی مبین سبب شد تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری به معامله سهام گروه پتروشیمی‌ بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تمامی نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات طی معاملات شهریورماه شاهد رشد محسوس قیمت‌ها بودند. در این میان لیدرهای خودرویی حتی تا سقف مجاز قیمتی نیز حرکت کردند و با افزایش تقاضا شاهد تشکیل صف خرید بودند. درخصوص معاملات این گروه به دنبال افزایش نرخ دلار، رشد قیمت مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت همچون فولاد، مس و آلومینیوم و البته پایان تخصیص ارز رسمی به تولیدکنندگان صنعت خودرو (خودروسازان و قطعه‌سازان) احتمال افزایش قیمت خودرو را در نگاه سهامداران پررنگ کرده بود.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: بانکی‌ها نیز به دنبال انتظار بازار برای تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها با نرخ بازار ثانویه شاهد تداوم صف‌های طولانی خرید در نمادهای این گروه به‌ویژه بانک‌ تجارت بودند. «وتجارت» درآخرین روز معاملاتی شهریورماه شاهد تشکیل صف ۳۵۵ میلیون سهمی به ارزش ۳۳ میلیارد تومان بود. این شرایط در ۱۰ روز پایانی شهریورماه، بازدهی ۴۸ درصدی از آن سهامداران این بانک کرده بود. دیگر بانکی‌ها نیز طی روزهای اخیر نوسانات مثبتی را پشت سر گذاشتند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بررسی روند صنایع بورسی طی معاملات روزهای پایانی شهریور ماه نشان می‌دهد که از ۳۸ ‌صنعت مورد بررسی، ۳۳ صنعت با افزایش شاخص همراه شدند و در مقابل شاهد افت شاخص ۴ صنعت بورسی بودیم. گروه‌های کوچک همچنان در صدر جدول بازدهی روزانه بورس تهران قرار دارند.

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: در شهریور ماه گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» رشد حدود پنج درصدی شاخص را تجربه کرد. استخراج زغال‌سنگ با معاملات مثبت در تک‌نماد «کطبس» شاهد رشد 4.8 درصدی شاخص بود. دارویی‌ها نیز که طی روزهای اخیر خوش درخشیده‌اند نیز در ۹۰ درصد از نمادهای زیرمجموعه خود شاهد رشد قیمت سهام بودند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع می‌توان گفت ارز نقشی اهرمی در بازار سهام دارد و تغییرات قیمت ارز بر روند سودآوری شرکت‌های حاضر در بورس ایران مخصوصاً شرکت‌های صادرکننده از جمله شرکت‌های پالایشی، معدنی و فلزی تاثیر زیادی دارد و همچنین افزایش قیمت ارز موجب افزایش بهای تمام شده کالاهای تولیدی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.