کد مطلب: ۷۴۳۴۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شوک ارزی بر بازار بیمه کشور چه تاثیری دارد؟

شوک ارزی بر بازار بیمه کشور چه تاثیری دارد؟

محسن قره خانی کارشناس بیمه‌های اتکایی کشور در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بربازار بیمه کشور از محاسبه حق بیمه برمبنای ریال و محاسبه خسارات برمبنای دلار می‌گوید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قره خانی عضو هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی تهران درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار بر عملیات بیمه‌گری در ایران گفت: با توجه به تحریم‌ها عملیات اتکایی و واگذاری‌ها درداخل کشور انجام می‌شود و نرخ ارز تاثیر چندانی بربازار اتکایی ندارد اما بیمه‌های مستقیم باید بسیار هوشیار عمل کنند زیرا شوک قیمت‌ها می‌تواند تاثیر جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه کشور درپاسخ به این پرسش مبنی براینکه آیا ریسک‌های بزرگ کشور مانند پالایشگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی‌و هواپیماها هم به خارج از کشور واگذار نمی‌شود، متذکرشد: تحریم‌ها موجب شد تا صنعت بیمه ایران در واردات و صادرات خدمات بیمه با محدودیت‌های زیادی مواجه شود و تنها با بیمه گرانی از کشورهای عربی و روسیه همکاری داشته باشد.

قره خانی درباره پرداخت خسارت توسط بیمه گر اتکایی خارجی مانند چین و روسیه براساس واحد پولی همان کشورها گفت: صنعت بیمه چین هیچ همکاری قابل توجهی با صنعت بیمه ایران ندارد مگر در پروژه‌هایی که داخل ایران انجام می‌دهد و در سایر قراردادها هم برای نوع ارز پرداختی به عنوان حق بیمه و خسارت پرداختی در موقع لزوم، توافق می‌شود.

عضو هیات مدیره بیمه اتکایی تهران از نوسان نرخ ارز به عنوان ریسک سیستماتیکی که صنعت بیمه با آن روبروست نام برد و گفت: تعیین حق بیمه براساس نرخ ریال برای پروژه‌هایی که ماهیت دلاری دارند و نوسان نرخ ارزها بر ارزش آنها تاثیر مستقیم دارد، ریسک بزرگی است که صنعت بیمه با آن مواجه است و راهکار آن پرداخت حق بیمه‌ها به دلار توسط بیمه‌گذارانی است که از محل صادرات به ارز دسترسی دارند.

قره خانی ادامه داد : مشتریانی مانند شرکت‌های هواپیمایی، کشتیرانی و واحدهای پتروشیمی‌که سرمایه‌های آنها ماهیت دلاری دارند، می‌توانند حق بیمه‌های خود را به دلار پرداخت کنند. البته این موضوع بستگی به قدرت چانه‌زنی مدیران بیمه‌ای درزمان صدور بیمه نامه‌هاست که بتوانند، درآمد ارزی را محقق نمایند.

وی درخصوص سرمایه‌گذاری منابع ارزی شرکت‌های بیمه گفت: هرچند در آیین نامه 97 شورای عالی بیمه موضوع سرمایه‌گذاری ذخایر ارزی شرکت‌های بیمه در بانک‌های خارجی دیده شده است اما تعاملات بین‌المللی به گونه‌ای نیست که از آن استفاده کنیم و معمولا ذخایرارزی بیمه‌ها در بانک‌های داخلی در مقابل سود اندکی سپرده‌گذاری می‌شود.

او با یادآوری اینکه معمولا این سپرده‌ها به صورت حواله است و اسکناسی رد و بدل نمی‌شود، گفت: این درحالی است که پرداخت ریال به سپرده‌های ارزی به جای پرداخت دلار هم ریسک دیگری است که بیمه‌گران با آن روبرو هستند.

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه کشور درخصوص دسترسی شرکت‌های بیمه به ارز‌های مبادله ای یادآورشد : پیش از این شرکت‌های بیمه برای پرداخت حق بیمه‌های اتکایی به شرکت‌های خارجی از بانک مرکزی ایران به دلار مبادله‌ای دسترسی داشت اما با توجه به شرایط موجود این موضوع با مشکل مواجه شده و به ارز مبادله‌ای هم دسترسی نداریم.

قره خانی درخصوص شوک ارزی به بازار داخلی بیمه کشور گفت: در رشته‌هایی مانند بدنه خودرو و درمان تکمیلی هم با رشد میزان خسارات بخاطر افزایش قیمت‌ها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: دربیمه‌های درمان تکمیلی، تامین داروها که وارداتی است ماهیت دلاری دارد و بیمه‌ها می‌توانند حق بیمه‌های این بخش از درمان را به دلار دریافت کنند.

معاون فنی بیمه اتکایی تهران بار دیگر متذکر شد: شوک نوسان نرخ ارز موجب شده تا حق بیمه‌ها بر اساس ریال محاسبه شوند و بیمه نامه صادر شود اما درزمان پرداخت خسارت، زیان‌های وارده براساس نرخ دلار محاسبه می‌شود و این موضوع شرکت‌های بیمه را با زیان قابل توجهی روبرو خواهد کرد.

قره خانی درپاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های بیمه در زمان پرداخت خسارات ماده 10 یا همان قاعده نسبی (در صورتی که مالی کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغ بیمه‌شده نسبت به قیمت واقعی مال، مسئول و متعهد به پرداخت خسارت خواهد بود) را اعمال می‌کنند؟ توضیح داد: اعمال ماده 10 هم مشکلات خود را دارد و پرداخت خسارت متناسب با سرمایه بیمه شده کار راحتی نیست، زیرا بیمه‌گذار و زیان‌دیده از بیمه گر انتظار جبران دارند. بنابراین بیمه‌گذاران باید هوشیار باشند و سرمایه بیمه‌نامه‌های خود را افزایش دهند تا چالش کم بیمگی حل شود.

این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با اشاره به این نکته که شتاب قیمت‌ها در مدت زمان کم، حتی بر بیمه نامه‌هایی که سرمایه‌های تحت پوشش آن‌ها به تازگی قیمت‌گذاری شده‌اند هم اثر می‌گذارد، ادامه داد: البته دربرخی از بیمه نامه‌ها مانند بدنه اتومبیل، نوسان نرخ ارز دیده شده و دربازاری مانند امروز که قیمت‌ها روزانه تغییر دارند این آپشن فعال می‌شود. اما این پوشش هم محدودیت دارد و به عنوان مثال 30 درصد نوسان قیمت خودرو در طی سال را متعهد می‌شود. به عبارتی دوبرابر شدن ناگهانی خودروها پوشش‌های لازم را ندارند و بیمه‌گران نمی‌توانند، تراز حق بیمه و خسارت پرداختی را متعادل نگه‌دارند.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان دارندگان بیمه های عمر بخاطر کاهش ارزش ریال تمام سرمایه شون از بین رفته و متضرر شدند و پشت سرهم دارند بیمه های عمر و فسخ می کنند !!! متاسفانه تامین اینده دیگر وجود نداره و اینده ای نیست !!!