کد مطلب: ۴۱۱۰۲۷

یک کارشناس بازار سرمایه به تجارت نیوز پاسخ داد:

نوسان قیمت دلار چه تاثیری بر بورس دارد؟

نوسان قیمت دلار چه تاثیری بر بورس دارد؟

بازار در حال حاضر تحت تاثیر چندین عامل است که نرخ ارز تنها یکی از این عوامل را شامل می‌شود، بنابراین باید تاثیر سایر عوامل را هم در حرکت بازار در روزهای آینده مشاهده کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روز شنبه و همزمان با آغاز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین، نرخ دلار با افزایش 3.5 درصدی همراه شد. قیمت این ارز در روز گذشته و در صرافی ملی، از 11500 تومان به 11900 تومان رسید، هرچند که در بازار آزاد قیمت دلار حتی تا 12400 تومان هم در برخی از صرافی‌های سطح شهر، قیمت خورده است.

در روز یکشنبه نیز دلار نوساناتی را پشت سر گذاشت اما تاثیر این افزایش در شرکت‌های بورسی چگونه است؟ از نگاه برخی شرکت‌های صادرات محور از این اتفاق تاثیر مثبت و شرکت‌های واردات محور تاثیر منفی خواهند گرفت.

صنایع صادرات محور همچون پالایشی‌ها، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و پتروشیمی‌ها هستند که نرخ‌های آنها معمولا با قیمت‌‌های جهانی حرکت می‌کند، بر همین اساس نرخ دلار در نرخ فروش آنها تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. از سوی دیگر صنایع وارداتی که برای تامین مواد اولیه خود، نیاز به واردات دارند، گروه‌هایی همچون خودروسازی، غذایی، دارویی و حمل و نقلی‌ها را شامل می‌شوند که افزایش قیمت دلار باعث افزایش بهای تمام شده محصولاتشان شده و در نتیجه میزان سودآوری آنها را کاهش خواهد داد.

نوید قدوسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «افزایش نرخ ارز برای بازار یک محرک مثبت بوده و هر زمان که بالا رفته به رشد بازار نیز کمک کرده است. اما اینکه بگوییم حالا که دلار افزایش پیدا کرده، بازار هم افزایش پیدا خواهد کرد، لزوما گزاره‌ای نیست که رخ دهد.»

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه افزود: «چرا که بازار در حال حاضر تحت تاثیر چندین عامل است که نرخ ارز تنها یکی از این عوامل را شامل می‌شود، بنابراین باید تاثیر سایر عوامل را هم در حرکت بازار در روزهای آینده مشاهده کرد.»

قدوسی در تشریح سایر عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در شرایط فعلی، عنوان کرد: «مهمترین عواملی که در این روزها تاثیرگذار هستند، ریسک‌های سیاسی اعتراضات است که اثر خود را در بازار نشان دادند. این اعتراضات اگر ادامه‌دار باشند و قطعی اینترنت نیز به دنبال آن برقرار باشد، اثر بسیار منفی بر بازار خواهد گذاشت؛ چرا که جریان انتقال اطلاعات را مختل می‌کند.»

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «در طرف دیگر افزایش قیمت بنزین می‌تواند سیگنالی را به بازار بدهد مبنی بر اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی صنایع هم به همین شکل جسورانه و ناگهانی عمل کند. در این شرایط شوک بزرگی به سمت هزینه‌های صنایع مختلف منتقل خواهد شد و در این بین بورس نسبت به آن واکنش منفی نشان خواهد داد.»

قدوسی در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین برای اینکه بخواهیم شرایط را ارزیابی کنیم، باید در کنار افزایش قیمت ارز، عوامل دیگر را هم بررسی کنیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.