کد مطلب: ۴۷۶۷۹۲

تحلیل مخاطبان تجارت‌نیوز از آینده اقتصاد کشور

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای ایران چقدر محتمل است؟

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازارهای ایران چقدر محتمل است؟

تاثیر انتخابات امریکا بر بازارهای اصلی ایران، یکی از پرسش‌های کلیدی افرادی است که برای حفظ ارزش دارایی‌شان، آن را به بازارهای مختلف منتقل کرده‌اند. امریکا در آبان امسال رییس‌جمهوری جدید را روانه کاخ سفید می‌کند و حالا بسیاری از ایرانی‌ها نگران اتفاقات احتمالی هستند که تاثیر این انتخابات بر بازارهای ایران ایجاد می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار رکورد تازه‌ای به ثبت رسانده و دیروز در بازار تهران با قیمتی بالاتر از 26 هزار تومان معامله شده است. سکه هم به تبع دلار با عددی بالاتر از رقم بی‌سابقه 12.5 میلیون تومان رکورد قیمت را در بازار سکه شکسته است.

این در حالی است که در بورس صف‌های فروش همچنان ادامه دارد و شاخص کل را که تا عدد دو میلیون و 70 هزار واحد صعود کرده بود به کانال یک میلیون و 500 هزار واحد برگردانده است.

بسیاری از ایرانی‌ها اعتقاد دارند که انتخابات امریکا در آبان سال جاری، معادلات این بازارها را عوض می‌کند. برخی می‌گویند که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برنده انتخابات امریکا خواهد بود و در بازار ایران دلار و طلا ریزش سنگین قیمت را تجربه می‌کنند و دولت دست از حمایت از بورس می‌کشد و شاخص را با ریزش سنگین‌تری مواجه می‎کند.

در مقابل عده‌ای معتقدند که دوباره دونالد ترامپ، پیروز می‌شود و نامزد حزب جمهوری‌خواه تحریم‌های ایران را تشدید کرده و اوضاع بازارهای ایران با شدت بیشتری به هم می‌ریزد.

در مقابل نظرات عموم، کارشناسان درباره تاثیر انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران نظرات دیگری دارند. برخی از کارشناسان معتقدند فارغ از اینکه چه کسی رییس‌جمهوری امریکا می‌شود، ایران موضع خود را در مقابل امریکا روشن کرده و با اعلام اینکه مذاکره نمی‌کند، می‌توان گفت که وضعیت اقتصادی کشور با اعلام نتیجه انتخابات امریکا تغییر خاصی نخواهد داشت.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از زاویه دیگری به ماجرا نگاه می‌کند و با این دسته از کارشناسان نتیجه مشابهی می‌گیرد. او با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات امریکا بر اقتصاد ایران تاثیری ندارد، به فرادید گفته است که موضع جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در قبال سیاست خارجی امریکا تفاوت چندانی با هم ندارد و اتفاقا اوباما به عنوان چهره دموکرات، شروع کننده تحریم‌های ایران بوده و دونالد ترامپ آن را ادامه داده است.

دسته دیگری از کارشناسان اعتقاد دارند که انتخابات امریکا تنها در صورت رای آوردن دموکرات‌ها کورسوی امیدی برای اقتصاد ایران است اما حتی اگر دموکرات‌ها بخواهند پای میز مذاکره با ایران برگردند و دوباره به توافقی مانند برجام برسند تغییر سیاست امریکا در قبال ایران، تاثیر فوری بر اقتصاد کشور ندارد و این تغییرات زمان‌بر است.

در ادامه نظرات برخی مخاطبان تجارت‌نیوز را در این باره می‌خوانید:

« ترامپ انتخاب میشه و دلار قطعا تا ۴۰ هزار میره همه تولید کنندگان دارند دلار ها رو جمع می کنند.»

«اقتصاد به حدی زمین خورده که انتخابات امریکا هم نمیتونه حالاحالاها اونو درست کنه»

«اگر ترامپ رای بیاره دلار ۷۰ هزار تومان می شود»

«اگر بایدن پیروز بشه دلارتا ۱۰ تا ۱۴ هزارتومان پایین میاد یعنی دولت مجبور میشه چون واقعا توان مالی اکثریت با دلار بالای ۱۵ هزار سازگار نیست ولی اگر ترامپ پیروز بشه دلار به بالای ۴۰ هزار میرسه شایدم بالاتر»

«اگر بایدن انتخاب بشه ، دلار بین ۱۸ تا ۲۰ نوسان میکنه و تا عید میاد نزدیکای ۲۵ و تا یکسال آینده هم به ۳۰ میرسه ولی اگر ترامپ انتخاب بشه ، دلار تا سال آینده به نزدیکای ۵۰ تا ۶۰ میرسه متاسفانه»

«اگه بایدن انتخاب بشه بورس برمیگرده به روزهای بی مشتری سالهای گذشته ش»

«چه بایدن و چه ترامپ … تا وقتی فساد اقتصادی وجود داره و دلال ها بازارو می چرخونن اقتصاد به هیچ جایی نمیرسه»

«هرکی انتخاب بشه حقوق ما بالاتر نمیره و فشار اقتصادی با این گرونی ها بازم وجود داره»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سرباز وطن

    به جای اینکه بگیم چه کسی رییس جمهور آمریکا میشه بهتر بگیم کی زودتر دوره رییس جمهور خودمان تمام میشه چون سر منشاء تمام این سختی ها چاپ بی رویه ریال است که به دلار که لیدر بازارهای مالی هست حمله کرده،پولی که پشتوانه بشه دلار،یک میمون آمریکایی به راحتی به چالش میکشدش

  • ناشناس

    واگزارشون به خدا باشه انشاالله

  • باقری

    دلار 50یا60 حتمی هستند بخاطره که ریال ارزش از دستت دادن

  • ناشناس

    چرا ما باید تاوان حماقت و ایدئولوژی بازی آقایان را بدهیم در واقع برده آمریکا شدند فقط حرف حرف

  • ناشناس

    چه حرفی ازروحانی اثبات شده ۸سال چکرده روزبروز بدتره یارانه احمدی نژاد بردارن همه چیز بشه مثل قبل نخواستیم گل کاشته حالا میخاد دوباره بیاد بزاره توگلدان

  • میلانو

    بایدن بیاد شاید ثابت بشه اونم شاید ولی کم نمیشه قیمت دلار
    اما ترامپ رای بیاره دلار تا ۴۰ بالامیره و یجورایی بهانه دلالان جورمیشه…

  • ناشناس

    در هر صورت فکر نمیکنم دردی از درد مردم کم بشد

  • ناشناس

    ای مردم دلار مار چی سعی کنید از گشنگی نمیرید

  • ناشناس

    ای مردم دلار چی سعی کنید از گشنگی نمیرید

  • ایرانی

    انشالله که ترامپ رای بیاره این دفعه نوبت پولدارها هست