کد مطلب: ۵۲۳۹۳۳

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

انتخابات ۱۴۰۰ چه تاثیری بر بورس دارد؟ / بورس از اولویت‌های دولت بعد نیست!

انتخابات ۱۴۰۰ چه تاثیری بر بورس دارد؟ / بورس از اولویت‌های دولت بعد نیست!

روند بورس در سال ۱۴۰۰ با اتفاقات و متغیرهای سیاسی زیادی از جمله انتخابات و مذاکره ایران و آمریکا عجین شده است. اما انتخابات چه تاثیری بر بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام بازاری هوشمند است و حتی از نگاه برخی کارشناسان، اتفاقات سیاسی را قبل از به وقوع پیوستن پیش‌بینی و بر اساس احتمالات به اتفاقاتی مانند انتخابات واکنش نشان می‌دهد. کارشناسان عقیده دارند به این دلیل که بازار سهام در جامعه فراگیر شده و ضریب نفوذ زیادی پیدا کرده است قطعا کاندیدهای انتخابات ۱۴۰۰ باید برای جذب ارای مردمی بتوجه بیشتری به بازار سهام داشه باشند. اما بورس فارغ از هر گونه توجه نیازمند آسودگی از دخالت و سیاست‌گذاری است.

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با سیاست‌گذاری در بازار سهام گفت: از مواری که می‌تواند در روند بورس امسال با سال گذشته تفاوت ایجاد کند بحث سیاست‌گذاری در این بازار است. برخی قوانین شبانه و به قولی فله‌ای که هیچ کمکی به بازار سهام نکردند ریسک بازار را بالا بردند و اعتماد را هم لکه‌دار کردند. همچنین موضوع دیگری که به نظرم مجلس نیز باید در نظر بگیرد بحث ضمانت اجرا در برخی قوانینی است که به نفع سهامداران خرد گرفته می‌شود. بحث نظارت بر بازار سهام نیز باید پیشرفت کند و رانت‌هایی که در بازار سهام وجود دارد باید کنترل و ریشه‌کن شود تا بازاری بر اساس عرضه و تقاضا داشته باشیم.

این کارشناس در رابطه با انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: به بحث انتخابات ریاست جمهوری خیلی وزن داده شده است. برخی معتقدند دولت فعلی بازار را متعادل می‌کند و بعد از کمی رشد به دولت بعدی تحویل می‌دهد و برخی دیگر نیز عقیده دارند دولت بعدی بازار را سر و سامان خواهد داد. اما به نظر می‌رسد انتخابات ۱۴۰۰ تاثیر عمیقی روی بازار سهام نخواهد داشت و مسلما بنا بر شرایط کشور بازار سهام در اولویت‌های ابتدایی دولت بعدی قرار نخواهد گرفت. بنابراین نباید انتظارات نامعقولی از بازار سهام در آستانه انتخابات داشته باشیم.

این کارشناس در رابطه با جو روانی انتخابات گفت: در روزهای نزدیک انتخابات جو روانی در بازار سرمایه و دیگر بازارها شکل خواهد گرفت اما نباید انتظار زیادی از بازار سرمایه در این مدت داشت. باید توجه داشته باشیم اخباری که به بازار می‌رسد تاثیر مقطعی روی بازار سهام دارند.

ابراهیمی در رابطه با پیش‌بینی وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، تورم انتظاری سال ۱۴۰۰، انتخابات ۱۴۰۰، ثبات نرخ ارز، احتمال مذاکرات و افزایش سودآوری شرکت‌ها بازار سهام در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ رشدی معقول احتمالا داشته باشد و شاید مانند سال‌های گذشته بازار سهام بعد از مجامع شرکت‌ها روندی متعادل به خود بگیرد اما احتمالا با توجه به عوامل متعدد و سیگنال‌های مثبت برای بازار سهام در شش ماه دوم سال رشد بهتری را شاهد خواهیم بود.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس سوء استفاده از سرمایه مردم مهمترین الویت جبران کسری بودجه های پایان هردولتی که رفتنی است می باشد علی برکت ا0000

  • ناشناس

    شعار ما افراد زیانده
    فقط این به دروغ هم شده بگید اوضاع خوبه می شه تا تسکین پیدا کنیم چند ماه یا سال هم
    امیدوارا باشیم
    همه باز باهم بگیم انشا…
    و ماشا…
    عزیز با انشا….. زیان ما بر نمی گرده همه سرکاریم

  • ناشناس

    همه می خریم و حمایت می کنیم تا بازار حتی رکورد افرایش شاخص ۹۹ که ۲میلیون بود را به راحتی بشکند و خواهد شکست و این بار تازه واردان با تجربه شدن و دیگر در صف فروش نمی روند و تر سوها هم از بازار خارج شده اند این همان تجربه بکرسی ایت که تازه کاران اموخته اند و تجربه درست اسن سخت بدست می اید ولی به امید خدا همه از زیاد حارج خواتند شو حتی به سود خواهند رسید چون ۹۹ سال تجربه برایدهمه بود چه کسانی که افزایش شاخص را حباب می دانستن و رشد بورس را تورم زا می دانستن چه تازه واردانی که متوجه شدن نویان جز ذات بکرس است و بیهوده در صف فروش و عرضه نروند شعار سال هم حمایت تمام ارکان نظام را با خود دارد و تضمینی برای بورس است

    • ناشناس

      گر صبر کنی …..

  • ¡|@

    داداش یه جوری در مورد قوانین شبانه وفله ای صحبت میکنید انگار ما تصویب واجراش کردیمای کاش حداقل مدتی بازارو بحال خودش رها میکردند تا مسیر خودشا پیدا کنه وبره ، دیگه بدتر از وضعیت الانش ک نمیشه

    • ناشناس

      من فقط،میگم خدا جای حق نشسته امیدوارم نه این دنیا نه اون دنیا حتی یک ثانیه آرامش نداشته باشین آمین

    • ناشناس

      مقصر خودمون هم هستیم. دست سر دست گذاشتیم هر روز هم سرمایمون‌ دود میشه

  • ناشناس

    بورس تمام اتفاقات یال جدبد را پیشخور کرد و نزول شاخص انقد شدید بود که کف قوی ۱۲۰۰چند بار زد .ـو شک نکنید بهتربن بازار سال جدید بوریه..دلار..و مخصوصا مسکن وملک راکت و رکود شدید.ـسهمهای ارزندتونو اصلا نفروشید..من از مرداد امدم ولی تحمل کردم..وبهترین سهمهام ۷۰ درصد منفی خورد..دیگه کف همینجاس.و صعود بسیار سریعخواهد بود.سبز سبز..

  • فیروزنیا

    این تحلیل ها همش کشکه ، بانک روزانه ۰.۰۴ درصد با احتساب ۱۶ درصد سود برای سپردهء یک ساله سود میدهد .
    اگر سهام نیز روزانه فقط به همین مقدار ( ۰.۰۴% ) ارزشش بالا رود و سود آوری داشته باشد ، مثل این است که پول و سرمایه در بانک سپرده گذاری شده در حالی که بورس ۱۵۰% با همهء این افت و خیزها در سالی که گذشت سود آوری داشته یعنی تقریبا” ۹.۵ برابر بیشتر از بانک .
    طلا و سکه نیز تقریبا” ۷۸% رشد قیمتی را شاهد بوده و دلار هم کمتر از طلا رشد ارزش حاصل نموده.
    ملک و املاک نیز با رکود قیمتی در انتهای این لیست قرار دارد.
    با این اوصاف سرمایه گذاری در بورس نه تنها بهترین گزینه برای حفظ ارزش پول بوده بلکه سود نیز نصیب سرمایه گذار کرده است.
    با این اوصاف به نظر شما آیا بورس و خرید سهام نباید انتخواب و گزینهء اول برای سرمایه گذاری باشد.
    کلاه خود را قاضی قرارداده خودتان تجزیه و تحلیل کنید .
    انتخابات ابران و آمریکا و غیره و ذالک هم همه فقط جو سازی به جهت ایجاد هیجانات در افراد ساده لوح است ولا غیر.

    • ناشناس

      فیروز نیا برای سازمان بورس کار میکنی؟
      برو فکر یه شغل دیگه باش

    • ناشناس

      اخه کجا 150 درصد سود داشته.من 650 میلیون داشتم شدن 270 تومن .میشه بگی چقدر سود کردم.ویا اون 150 درصدی که شما میگی چطوری محاسبه کردی.افرادی مثل شما مردم و به چاه میندازن

    • ناشناس

      میشه بگی چجوری محاسبه کردی

  • ناشناس

    من فقط میدونم همه میتونن دروغ بگن بجز رقم و اعداد.اعداد در مورد سال 1400 میگن حدود 330همت کسری پول داریم روزی حدود 2000همت تولید نقدینگی داریم حدود 000 همت اوراق فروخته شده دولت دلار رو 11500 حساب کرده مجلس 17500و هر 10000 همت حدود 3درصد تورم ایجاد میکنه از اینطرف کامودیتیها تو بازار جهانی گران شدن نفت کارشناسان بالای 73دلار برای سال 2021 پیش بینی میکنن شرکتها سودشون زیاد میشه در نتیجه ارزششون زیاد میشه و با این افزایش سرمایه که شرکتها دادن قیمت سهم رقیق میشه و تو سال 1400 شاخص رشد زیادی میکنه فقط باید سهامدار صبر کنه تا بسود برسه مثل سال 93 من هر سهمیکه نگه داشتم در سال 93 سود خوبی بهم داد

  • ناشناس

    بازیتون در سال ۱۴۰۰ شروع شد
    از الان میگید نیمه دوم سود میده
    هرچقدر سرمایتون دود شد تحمل کنید
    شش ماه دومم یه بهونه خوشگل میارید میگید آخر سال خوبه
    آخر سال هم میگید بازار در حال نقدینگیه صبر کنید سال بعد
    و این داستان ادامه دارد…

    • ناشناس

      ما ک ضرر کردیم اینقدر صبر میکنیم تا ب سود برسیم .در همیشه ب روی یه پاشنه نمیچرخه .کلا خیر پولمونو باید بزنیم البته اگر سهم خوبی خریده باشید انشاله سود میگیرید.

  • ناشناس

    اگه در این سه ماه اول سال بورس خوب شد ، در انتخابات شرکت می کنم . وگرنه …..

  • ناشناس

    حاصل سی سال زندگیم صد تومن بود اونم برا جهیزیه دخترم .انواع واقسام ناراحتی اعصاب گرفتم .