کد مطلب: ۳۶۸۶۷۳

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آیا بازار متشکل ارزی باعث کاهش قیمت دلار می‌شود؟

آیا بازار متشکل ارزی باعث کاهش قیمت دلار می‌شود؟

عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: باید منتظر ماند تا برنامه ارزی دولت مشخص شود، چنانچه دولت در بازار ارز دخالت مستقیم داشته باشد برای اقتصاد ایران خطرناک خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوسانات شدید نرخ ارز كه بی‌ثباتی ارزی و اقتصادی را در سال گذشته به دنبال داشت باعث شد که بانک مركزی اقدام به راه‌اندازی بازار متشكل ارزی كند.

طیق مصوبه شورای پول و اعتبار این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی می‌شود و صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بازار متشکل ارزی می‌تواند بی‌ثباتی موجود در بازار ارز را كاهش دهد و سازوكاری شفاف و قابل رصد را برای معاملات انواع ارز ایجاد كند؟

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: باید منتظر ماند تا عملکرد بازار متشكل ارزی به صورت دقیق و شفاف مشاهده شود. اگر قصد از راه‌اندازی این بازار تنها ساماندهی بازار ارز باشد بسیار عملکرد مطلوبی است، اما اگر نیت از تشکیل این بازار دخالت در تعیین نرخ ارز است بدون شک تبعات منفی به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد به هیچ عنوان تصدی‌گری را نمی‌پذیرد، تصریح کرد: دولت هیچ وقت تاجر و فروشنده و تولیدکننده خوبی نبوده و این یک واقعیت است که باید پذیرفت. دولت تنها می‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد، به عبارتی برنامه تدوین کرده و از برنامه‌های تولیدی کشور با تخصیص وام حمایت و پشتیبانی کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: نقش دولت در بازار ارز تنها باید حاکمیتی باشد نه تصدی‌گری. به عبارتی دولت در بازار ارز نباید به صورتی مداخله داشته باشد که مجدد اشخاصی چون جمشید بسم‌الله در بازار ایجاد کند.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: باید منتظر ماند تا برنامه دولت درخصوص بازار ارز مشخص و شفاف شود، باید دید آیا قصد دولت ساماندهی بازار ارز است یا اینکه می‌خواهد خود تمام امور مربوط به بازار ارز را در دست گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: چنانچه دولت در بازار ارز دخالت مستقیم داشته باشد برای اقتصاد ایران خطرناک خواهد بود و تا امروز هم یکی از دلایل عدم ثبات اقتصادی دخالت مستقیم دولت در بازارها است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • من

    اینکه بازار ارز و مخصوصا دلار یکساله که اینقدر واستون مهمه و رییس بانک مرکزیتون هر روز پست اینستاگرامی میزاره و میگه همه چیز خوبه نشون میده اوضاعتون از همین نظر خرابه و ذخیره ارزیتون خالیه
    تامااام

  • ایرانی

    آقای عزیز گیرم که این طورباشه راهش این نیست که امثال من وتودائم توبازاردلارباشیم بایدبه دولت کمک کرد

  • تولید کننده

    جوابگوی تخلف و سوء استفاده بعضی صرافیها از تحریم بانکی کیست؟
    تحریم بانکی و ارز نیما موجب سوء استفاده و رانت خواری بعضی صرافی ها شده که در نیما پول وارد کننده را میگیرند و برای کاری که تا ۲۰ روز انجام میشود چند ماه با بهانه های واهی کار میکنند مثل […]و جوابگوی صنعتگر بینوا که قطعه و مواد اولیه لازم دارد نیستند