کد مطلب: ۵۹۷۵۵۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با نماینده وزارت صمت در اتاق ایران:

هیچ کشوری با قیمت رسمی از ما کالا نمی‌خرد/ به همه مجبوریم تخفیف بدهیم

هیچ کشوری با قیمت رسمی از ما کالا نمی‌خرد/ به همه مجبوریم تخفیف بدهیم

تا پیش از این ایران مجبور بود نفت خود را با تخفیف‌ بفروشد تا به دلیل تحریم‌ها از بازار جهانی حذف نشود. اما حالا به نظر می‌رسد تخفیف‌ها تنها مختص به نفت نیست و ایران مجبور است همه کالاهای خود را با تخفیف‌ بفروشد.

محمدرضا شهیدی‌تبار، نماینده وزارت صنعت و معدن در اتاق ایران به تجارت‌نیوز ، می‌گوید: تقریبا به همه کشورها و برای همه کالاها تخفیف می‌دهیم و از طرف دیگر هم همه کالاها را گران‌تر وارد می‌کنیم.

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد دیروز گفته بود که ترکیه فولاد را با قیمت هر تن، ۵۸۰ دلار از ایران می‌خرد و با سود حدود ۱۷۰ دلاری به ازای هر تن، آن را به سوریه صادر می‌کند.

خبرگزاری الجزیره توضیح داده بود که ترکیه قصد دارد در بازسازی حلب، بازار سوریه‌ را در دست بگیرد. جالب است بدانیم که ترکیه این حجم فولاد برای بازسازی کامل یک شهر را ندارد.

این یعنی ترک‌ها فولاد را با قیمت ارزان از ایران می‌خرند و بعد با سود به سوریه می‌فروشند.

صادرات ارزان و واردات گران

اما آیا فولاد ایرانی به ترکیه قاچاق می‌شود یا به صورت رسمی ولی ارزان به ترکیه فرستاده می‌شود؟ شهیدی‌تبار، نماینده وزارت صنعت و معدن در اتاق بازرگانی قاچاق فولاد را تکذیب می‌کند.

او توضیح می‌دهد: ما به دلیل تحریم‌ها مجبوریم کالای خود را با تخفیف زیاد به ترکیه بفروشیم و این جزو هزینه‌های تحریم است.

شهیدی‌تبار می‌افزاید: هیچ کشوری با قیمت رسمی از ما کالا نمی‌خرد. تنها ترکیه نیست که چنین شرایطی را از ما می‌خواهد. ما برای واردات مجبوریم کالا را گرانتر بخریم و برای صادرات مجبوریم کالا را ارزانتر بفروشیم.

تا پیش از این تنها نفت خود را با تخفیف‌های بالا به خریداران می‌فروختیم. ایران مجبور بود به دلیل ماندن در بازار، قیمت نفت خود را پایین‌تر بیاورد تا کشورها حاضر شوند ریسک تحریم‌های آمریکا را به جان بخرند.

به نظر می‌رسد تحریم‌ها موجب شده کالاهای ایرانی با واسطه به کشورهای دیگر برود و از طرف دیگر کالاهای وارداتی هم گران‌تر از حد استاندارد وارد ایران شود.

پیش از این، معامله‌گران چینی به رویترز گفته‌ بودند که نفت ایران حدود ۶ یا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است و به جز این، ایران حدود ۵ یا ۶ دلار تخفیفِ نفتی به مشتریانش می‌دهد.

حالا باید دید فولاد و بقیه کالاها با چند درصد تخفیف به کشورهای دیگر فروخته می‌شود و هزینه‌های تحریم چقدر است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    حراج فروشی به خاطررضایت دیگران،،

  • ناشناس

    اصل مسئله به دلایل ذیل است
    1)فشارهایی هست که از سوی نهادهای دولتی و بانکها به صادر کننده وارد میشه و تولید کننده رو وادار به ارزان فروشی به خاطر بقا میکنه.
    2)تورم بالا که باعث میشه قدرت چانه زنی تولید کننده از ترس عدم توانایی و کفایت سرمایه در گردش موجود در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید آتی کاهش پیدا کنه.
    3)عدم ارتباط با محافل و انجمنهای بین المللی و جدایی از سایر گروه ها و کنسرسیومهای بزرگ ، تولید کنندگان ما رو به گوشه رینگ چانه زنی برده و عملا مشتریان ارزان بخر و مسئله دار به سراغ تولیدکننده ایرانی می آیند.
    4)از طلا بودن پشیمان گشته ایم ……. مرحمت فرموده ما را مس کنید

  • احمد

    دیگران ساختندوماحراج کردیم.

  • سعیدبارونی

    ای باباشماهنوزنفهمیدکه تحریم یعنی فلج کردن قشرضعیف جامعه که ازهمه چیزمحروم شده اند

  • ناشناس

    اره به دیگر کشورها التماس کنید و باتخفیف جنساتونو بفروشین ولی به مردم خودتون که سالها در جنگ دفاع مقدس شهید دادن و از وجونشون مایه زاشتن گرون بفروشید تا تلافی اون کشورها رو سر ما دربیارید…کثافتها اشغالها هرچی بگم کمه بخدا درحقتون دزدها بیشرفها…

    • ناشناس

      توهین نکن و بگو از ماست که بر ماست!!!!

  • حافظ صاکی

    تحریم مانندجنگ برای خیلی هانعمت است. وبرای ملت ومملکت نکبت

  • ممد

    اموال و دارایی ها و سرمایه های ایران و به تاراج گذاشتن

  • ناشناس

    علت این همه هزینه ها برای چیست ؟!

  • محمد حیدری

    با سلام‌ شخص تهیه کننده این خبر دائما خبرهای تیتر هیجانی و احساسی ارائه می دهند و به توجه به اینکه تصویر در خبر درج می کنند خود به نوعی محرک کننده است خبرنگار محترم تحلیلهایی می کنید هیجانی هستش و فکر می کنم آینده بلندمدتی در ثبات کاری و رو به رشد نخواهید داشت با تدبیرحرکت کنید

    • ناشناس

      بنده داخل پتروشیمی کار می کنم
      فروش چند برابر شده
      پتروشیمی ها شده اند کارخانه چاپ پول
      آنهم از نوع دلار و درهم
      چهار تا بچه می شینید تیتر هیجانی می زنید

    • ناشناس

      با قرض پذیرش صداقت شما و صحت صحبتهایتان؛ آنچه بیان داشتید نقض خبر و تحلیلی که نویسنده ارائه داده نیست. مطلب ایشان در مورد ارزان فروشی نسبت به قیمت جهانی است نه اینکه نمی فروشیم یا میزان فروش کم شده است.
      کمی تأمل داشتن بهتر از اهانت و توهین به دیگران است.
      با احترام به نویسنده و تهیه کنندگان محترم؛ در جواب فرد ناشناس؛ شنیدید می گویند حرف راست رو باید از بچه شنید.

  • ناشناس

    مارکوردزدیمودراینده بهترتررکوردمیزنیم احسنت به اقا..به وعده ..هاش عمل کرد