کد مطلب: ۷۹۵۸۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در ایران/ تأثیر تغییر ساعت در صرفه‌جویی انرژی

ناترازی 12 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در ایران/ تأثیر تغییر ساعت در صرفه‌جویی انرژی

از آنجایی‌‌ که کشور در آستانه ورود به روزهای گرم سال است، وزیر نیرو، برای صرفه‌جویی انرژی در این بازه طرح تغییر ساعت کار ادارات را مطرح کرد. این در حالی است که به گفته پیام باقری، رئیس سندیکای صنعت برق، مشکل اصلی کشور ناترازی 12 هزار مگاواتی است و ارائه چنین راه‌حل‌هایی فقط در کوتاه‌مدت جوابگوست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک شدن به فصل گرما سناریوی تکراری تغییر ساعات اداری با هدف صرفه‌جویی در مصرف برق به یکی از گزینه‌های روی میز متولیان امر تبدیل می‌شود. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در این باره گفته است که بر اساس مصوبه هیئت دولت ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور سال‌جاری (1402)، 06:00 تا 13:00 است.

حال باید دید تعیین چنین بازه زمانی برای ادارات چقدر می‌تواند بر صرفه‌جویی برق تاثیرگذار باشد؟

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی این الگوی ساعتی را نامناسب دانست و نوشت: اینکه با تصویب دولت، ساعت‌ شروع کار از نیمه خرداد تا شهریور، به شش صبح تغییر کند باعث بروز اختلالاتی می‌شود. چراکه به واسطه اجرای این مصوبه نحوه سرویس‌‌‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، هماهنگی فعالیت بخش خصوصی و مدارس با بخش دولتی سخت‌تر می‌شود.

محمدرضا سهیلی، کارشناس حوزه مدیریت برق، نیز در گفتگو با ایسنا توضیح داد: تاثیر تغییر ساعات اداری بر میزان مصرف انرژی ناچیز و در حد سه تا چهار درصد است. این میزان صرفه‌جویی صرفا بر زندگی افراد مفید واقع می‌شود، اما از منظر دیدگاه کلان انرژی تاثیر آنچنانی ندارد.

مایکل داونینگ در مقاله جهش به جلو؛ جنون سالانه صرفه‌جویی در زمان نور روز می‌نویسد: اجرای «تغییر ساعت» هزینه‌ای برای مردم و مصرف‌کنندگان انرژی ندارد. بنابراین روش مورد اشاره طرفداران زیادی در میان قانون‌گذاران کشور‌ها دارد.

تغییر ساعت در کشور‌هایی که نزدیک خط استوا قرار دارند و مقدار نور روز در آن‌ها ثابت است، تأثیر چندانی در بهینه‌سازی مصرف انرژی ندارد. موقعیت ایران در نیم‌کره شمالی بین 25 تا 40 درجه عرض شمالی از خط استوا واقع شده است.

ناترازی در تولید و مصرف برق چگونه جبران می‌شود؟

به نظر می‌رسد اجرای طرح تغییر ساعت کار ادارات تاثیر چندانی بر صرفه‌جویی برق در آستانه فصل تابستان نداشته باشد. نهایت تاثیر اجرای این طرح چهار درصد است. ضمن آنکه تا زمانی‌ که مسئله استفاده رایگان برخی نهادها از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب مطرح باشد بعید به نظر می‌رسد حتی با تغییر ساعت کاری، صرفه‌جویی چندانی در این زمنیه صورت نگیرد.

پیام باقری در این باره به تجارت‌نیوز گفت: چالش اصلی کشور به ناترازی در تولید و مصرف برق باز می‌گردد که باید در این زمینه چاره‌ اندیشی کرد. تغییر ساعات اداری در روند صرفه‌جویی بی‌تاثیر نیست، اما نمی‌توان به عنوان راه‌حل دائم روی آن حساب باز کرد.

او توضیح داد: سال‌هاست که مصرف برق در کشور از تولید پیشی گرفته و معادله منفی‌ای میان عرضه و تقاضا رقم خورده است. برای عبور از این بحران دو راه وجود دارد، یا تولید افزایش پیدا کند یا مصرف کنترل شود.

باقری خاطر نشان کرد: روی افزایش تولید نمی‌توان حساب باز کرد. چرا که احداث یک نیروگاه برق سرمایه‌گذاری‌ کلانی را در زمینه خط انتقال، شبکه توزیع و … می‌طلبد. در حالی که دولت منابع کافی برای تامین مالی آن را ندارد.

باقری ظرفیت منسوبه (اسمی) نیروگاه‌‌های برق را 90 هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: در عمل تنها 48 هزار مگاوات برق تولید می‌شود. در حالی که میزان مصرف تا سال گذشته بیش از 60 هزار مگاوات برآورد می‌شود.

او افزود: با این حساب 12 هزار مگاوات ناترازی در در تولید و مصرف برق وجود دارد که ناشی از عوامل مختلفی از جمله افت راندمان نیروگاهی است. زیرا امکان استفاده کامل از ظرفیت‌ها در شبکه برق‌رسانی وجود ندارد.

ایران هر ساله با رشد تقاضای مصرف مواجه است، این در حالی است که تولید برق در این زمینه به دلیل نبود نیروگاه‌ انجام نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور هر ساله با رشد پنج تا شش درصد تقاضای برق مواجه است و در ساعات پیک مصرف بیش از 25 هزار مگاوات تقاضا برای مصرف برق بیشتر است.

برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر با تغییر ساعت الگوی مصرف انرژی اصلاح می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.