کد مطلب: ۷۷۷۴۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارکشی سهام ریالی و دلاری پس از توافق دو جانبه ایران و عربستان

یارکشی سهام ریالی و دلاری پس از توافق دو جانبه ایران و عربستان

دیروز خبر توافق بین ایران و عربستان اعلام شد؛ از همان ابتدا، بازار غیررسمی دلار به این خبر واکنش نشان داد و ریزشی شد؛ معامله‌گران سهام هم با احتیاط آماده شروع بازار در روز جاری بودند. اما این توافق چه اثری بر بورس خواهد داشت و آیا این تاثیر بلندمدت خواهد بود یا کوتاه‌مدت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی به چهارمین هفته کاری اسفندماه رسیدیم که به نظر می‌رسد به واسطه توافق ایران و عربستان بورس در این هفته واکنش متفاوتی نشان دهد. تا پیش از توافق اغلب کارشناسان در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بودند که آخرین هفته سال بازار سهام روندی متعادل رو به بالا خواهد داشت.

روز نوزدهم اسفندماه، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌ محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

بر همین اساس در نتیجه‌ گفتگوهای انجام شده، ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

توافق جدید و بورس

اکنون با توجه به تغییرات تازه در روابط بین‌المللی، سهامداران دو روند را در پیش گرفته‌اند؛ برخی آماده‌اند تا در خرید سهام از توافق سود ببرند و برخی دیگر نیز از تاثیر توافق روی بازار سرمایه واهمه دارند و سعی می‌کنند زودتر نقد شوند.

هر گونه توافق و آشتی بین‌المللی در بلندمدت تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه خواهد داشت. اکنون هم توافقی جدید در شرایط فعلی کشور و با قیمت کنونی دلار می‌تواند آینده دیگری را ترسیم کند.

با این حال اما در ابتدای راه به دلیل ابهاماتی که در مسیر جدید قرار دارد، معامله‌گران وارد فاز احتیاطی شده‌اند و با ترس بیشتری در بازار معامله می‌کنند.

غافلگیری بازارها با توافق ایران و عربستان

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص توافق ایران و عربستان به تجارت‌نیوز گفت: «نکته مهم توافق ایران و عربستان بحث محرمانه بودن آن است؛ یعنی تا زمانی که نورنیوز این خبر را کار کرد هیچ رسانه یا فردی حتی در حد گمانه زنی به این موضوع اشاره نکرده بود؛ در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم که مثلا بازار سرمایه اتفاقات را از قبل پیش‌خور کرده باشد.»

وی ادامه داد:«خبر توافق ایران با عربستان از دو منظر مهم است؛ از نظر کلی اینکه بتوانیم با دنیا تعاملاتی داشته باشیم و دولت، منابع ارزی خارجی را وارد کشور کند برای بورس خوب است. از سوی دیگر گاه شرکت‌ها هزینه‌های گزافی برای تحریم‌ها پرداخت می‌کنند و تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها نیز مشکلاتی برای آنها در بر دارد که با کاهش تنش‌های بین‌المللی می‌توان به رفع این چالش امیدوار بود.»

احتیاط معامله‌گران

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «در بلندمدت خبر برای توافق برای بورس و تعامل با دنیا خوب است و بازار سرمایه می‌تواند واکنش‌های مثبتی نشان دهد؛ اما در کوتاه‌مدت شاهد یک تضاد فکری در بازار هستیم؛ برای نمونه امروز گروهی به واسطه توافق به سمت گروه بانکی و خودرویی رفتند و گروه دیگر نیز به کاهش نرخ دلار فکر می‌کردند و در نتیجه امروز بازار شرایط خوبی نداشت.»

الیاس‌کردی در پایان به پیش‌بینی روزهای باقی مانده از سال پرداخت و گفت: «توصیه من این است افرادی که فکر می‌کنند این توافق گسترش پیدا می‌کند در خریدشان شک نکنند. از سوی دیگر به واسطه تسویه برخی از حقیقی‌ها در روزهای پایانی سال، احتمالا شاهد روندی متعادل در بازار سرمایه باشیم.»

به نظر می‌رسد به واسطه توافق در بلندمدت، اقتصاد کشور و خصوصا بازار سرمایه به آرامش برسد و شاهد جبران زیان‌های گذشته سهامداران باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگر بورس با دلار رفته بود بالا که دم از سهام دلاری و ریالی می زنید بورس با دلار زیر سی تومان داره معامله می شه همین سرمایه راهم تا از دستمون در نیارین ول نمی کنید

  • ناشناس

    باسلام
    شاخص کل از 1.100.000 واحد رسیده به شاخص کل 1.800.000 واحد در صورتی سهام 1000 تومانی چطوری شده 150 تومان خودتان قضاوت کنید