کد مطلب: ۶۹۷۰۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر تحولات سیاسی عراق بر قیمت نفت/ عراق بازار نفت جهان را دست می‌گیرد؟

تاثیر تحولات سیاسی عراق بر قیمت نفت/ عراق بازار نفت جهان را دست می‌گیرد؟

تحولات سیاسی در عراق و احتمال عدم ثبات در عرضه نفت توسط این کشور پس از سقوط میدان نفتی بصره، نگرانی‌هایی را در بازار طلای سیاه به وجود آورده است. هرچند جنگ داخلی عراق در مدت کوتاهی جمع شد، اما هنوز ثبات در این کشور حاکم نشده و نمی‌توان به شرایط فعلی اطمینان داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از کناره‌گیری مقتدی صدر از عرصه سیاست بحران عراق را فرا گرفت. هواداران او در اعتراض به این تصمیم به خیابان‌ها آمدند و شورش کردند. شورش‌های عراق هر چند در ابتدا چندان نگران‌کننده نبود، اما با ادامه آن بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد. چراکه ادامه این شرایط ممکن است بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد. ازجمله آنکه عراق یکی از کشورهای تأثیرگذار در اوپک است.

بر اساس آمارهای منتشره درآمد عراق از صادرات نفت، ۱۱٫۳ میلیارد دلار (قیمت هر بشکه ۱۱۲ دلار) اعلام شد. بنابراین عراق در ماه ژوئن بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه طلای سیاه فروخته است.

اما با شرایط پیش‌آمده و در صورت ادامه‌دار بودن جنگ داخلی چه سرنوشتی در انتظار بازار نفت دنیا خواهد بود؟

التهاب در بازار نفت

مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کشوری همچون عراق تولیدکننده چهار میلیون بشکه نفت است. قطعا چنین تخولات سیاسی آن در روند تولید و صادرات نفت بازار جهانی تاثیر می‌گذارد. بر فرض اینکه وضعیت فعلی منجر به کاهش تولید نشود باز هم التهاب برای بازار طلای سیاه پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: اگر یک میلیون بشکه نفت عراق از چرخه بازار خارج شود یک درصد از بازار مصرف جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین افزایش قیمت این محصول دور از انتظار نیست.

او درباره تاثیرالتهاب طلای سیاه بر ایران توضیح داد: هرچند ایران از مجاری رسمی صادرات این سوخت را ندارد اما التهاب در بازار می‌تواند به تا حدودی به نفع کشور باشد.

بهروزی‌فرد در پایان پیش‌بینی کرد که تنش‌ها در عراق ادامه پیدا نمی‌کند و جامعه جهانی مانع تعمیق تنش‌ها می‌شود.

عراق بازار انرژی دنیا را می‌گیرد؟

همچنین حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، به تجارت‌نیوز گفت: با بحران فعلی انرژی که بر دنیا حاکم است یکی از گزینه‌های جایگزین روسیه برای تامین انرژی عراق می‌تواند باشد. ضمن آنکه این کشور طی ماه‌های اخیر صادرات خوبی را نیز رقم زد. بنابراین با فرض اینکه مذاکرات با ایران به نتیجه نرسد و روسیه در کشاکش تعیین سقف قیمت فروش ، نفت خود را کاهش دهد عراق خلأ موجود بازار را پر می‌کند.

او درباره تاثیر تنش‌های عراق تشریح کرد: تا این لحظه بازار انرژی عراق دچار آسیب نشده، اما در صورت بروز دوباره شورش‌ها تاثیر منفی آن بر بازار قابل چشم‌پوشی نیست.

صالحی یادآور شد: شرکت‌های نفتی در این کشور به خوبی در حال کار هستند. تا جایی که حتی بهره‌برداری آن‌ها از میدان‌های نفتی مشترک با ایران بیشتر است. بنابراین دست گرفتن بازار انرژی دنیا توسط این کشور دور از انتظار نیست.

نفت؛ عامل تعیین ابرقدرت‌های اقتصادی

رویدادهای قرن حاضر و بخصوص تشدید تنش‌های سیاسی کشورها در سال ۲۰۲۲ که عمدتا از انرژی برای اعمال فشار در منازعات خود استفاده کردند بیانگر این واقعیت است که امروزه انرژی تنها یک کالای اساسی در ساختار تولید و مصرف جوامع نیست. بلکه خط کش و مبنای تعیین جایگاه کشورها در ساختار نوین نظام جهانی است.

در اهمیت نقش انرژی همین بس که دانیل یرگین، متخصص حامل‌های انرژی به شکل‌گیری نوعی از جنگ سرد میان کشورهای غربی و بلوک شرق اشاره کرد که تحولات نفت و گاز یکی از مبناهای تعیین جایگاه کشورها در نظم نوین جهانی است.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر نفت ایران به بازار جهانی بازمی‌گردد را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.