کد مطلب: ۴۷۲۵۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاخص بورس به خاطر دارا دوم مثبت شد؟

شاخص بورس به خاطر دارا دوم مثبت شد؟

تابلوهای بورس زمانی قرمز شد که دولت اخباری ضد و نقیض درباره دارا دوم منتشر کرد و عرضه آن به تعویق افتاد. حالا شاخص بورس درست یک روز قبل از عرضه دارا دوم مثبت شده است. اما آیا شاخص بورس به خاطر دارا دوم مثبت شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از فردا، پنجم مردادماه، دارا دوم آماده واگذاری است. برخی از سهامداران می‌گویند دولت امروز به صورت دستوری شاخص را مثبت کرده تا بتواند دارا دوم را بفروشد و مردم را تشویق به خرید آن کند. آنها معتقدند که با اتمام دوره فروش دارا دوم، ظرف 10 روز آینده، بورس به روند نزولی بازخواهد گشت.

اما در مقابل برخی دیگر معتقدند بازار دستوری است و صعود شاخص به خواست دولت بوده اما دارا دوم تنها دلیل مثبت شدن شاخص نیست اگرچه عرضه آن می‌تواند هیجان را به بازار وارد کند.

اما عرضه دارا دوم چه اثری بر بورس می‌گذارد؟

کارشناسان چه می‌گویند؟

کارشناسان معتقدند اقدامات دستوری دولت منجر به ریزش شاخص بورس شد و عرضه دارا دوم نمی‌تواند شاخص را چندان تغییر دهد. اگرچه می‌تواند منجر به ایجاد هیجان در بازار شود. اما نگاه کارشناسان به عرضه دارا دوم چیست؟

سخنگوی دولت: واگذاری دارا دوم موجب تحرک و مثبت شدن بورس خواهد شد.

ا حسان رضاپور، تحلیلگر بازار سرمایه: استقبال از عرضه صندوق دارا دوم خوب خواهد بود اما این استقبال مانند استقبال از دارایکم نخواهد بود و نباید انتظار داشت بازده این صندوق مانند دارا یکم باشد.

احمد پویان‌فر، فعال بازار سرمایه: عرضه دارا دوم اتفاق مثبتی است و اثر مثبتی هم بر بازار می‌گذارد اما مشکل این است که با توجه به اتفاقی که در بازار افتاده استقبال مردم از دارا دوم کمتر از دارا اول است.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه: به اعتقاد برخی تحلیلگران عرضه دارادوم و داراسوم وضعیت بازار را تغییر می‌دهد اما عرضه این سهام نمی‌تواند به بازار شوک وارد کند چراکه در محتوای ETFها حرف و حدیث زیاد است.

مهنوش میرشجاعی، کارشناس بازار سرمایه: عرضه دارادوم، بازار را به روال عادی بازمی‌گرداند و بخشی از اعتماد از بین رفته سهامداران برمی‌گردد.

سهامداران چه می‌گویند؟

اما سهامداران زیادی معتقدند که بورس تا زمانی مثبت است که دارا دوم در حال عرضه و فروش است و امروز هم شاخص به دو دلیل مثبت شده است؛ تشویق مردم برای خرید دارا دوم و افزایش قیمت دارا دوم.

«فردا به زور و اجبار مثبته تا باقی مانده جیب دولت به واسطه دارا دوم پر شود از هفته بعد باز به شدت سقوط میکنه»

«چرا بورس سبز شد؟ به دو دلیل: 1- فزایش قیمت سهامای موثر در دارا دوم که باعث افزایش قیمت واحد سهام دارا دوم میشه و 2- ترغیب سرمایه‌داران برای خرید دارا دوم»

«بازار سهام حداقل تا ١۵ روز مثبت و سبز خواهد بود تا پذیره نویسى دارا دوم تمام بشه»

«دیروز ۷ هزار میلیارد تومن تزریق شد جواب نداد و نتونست شاخص و مثبت کنه و امروز ۱۰ هزار میلیارد تومن توسط دولت تزریق شد تا بتونه فردا دارا دوم بفروشه»

«روز تعیین قیمت دارا دوم تمام نمادهای این سبد مثبت ۵ شدند. این یعنی صعود دستوری»

«اینا فقط میخان این ۵ میلیون رو بگیرن از مردم بخدابعدش دوباره بورس منفی میشه»

«دعوا سر نقدینگی ای هست که تو بازاره. دولت نمیتونه نقدینگی رو کم کنه و حقوقی ها و صندوق ها هم همینطور ، پس بارش به دوش ملت هست.»

«از قرار معلوم دولت قصد داشت با پایین آوردن شاخص تا ۱۶۰۰۰۰۰ مقداری از این نقدینگی رو کم کنه که به لطف تازه واردها این مهم میسر شد و فردا پس فردا هم یواش یواش جمعش میکنند. بعد هم با فروش دارا دوم یه سود خوبی به خریداراش میرسونن»

روند مثبت ادامه دارد

اما عده دیگری از سهامداران می‌گویند مثبت شدن شاخص ربطی به عرضه دارا دوم ندارد و بازار روند عادی خود را طی می‌کند.

«دارا دوم در استارت افزایش شارپی شاخص بی تاثیر نیست ولی توجه داشته باشید این روند افزایشی از اواسط سال ۹۸ شروع شده و هنوز ادامه دارد»

«توی بورس اتفاقی نیفتاده. چند روز شاخص منفی بود. حالا برگشته. دارا دوم هم عرضه میشه اوضاع بهتر میشه.»

«مثبت شدن شاخص ربطی به دارا دوم نداره. جو ندید»

«چنانچه قیمت دارا دوم مشخص شود قیمت ها ثابت خواهد شد، بازار اصلاح خودش رو انجام داده و از این به بعد ثابت و در آبان و آذر رشد خود را شروع خواهد کرد»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصطلاح استراحت شاخص از اصلاح و ریزش خیلی مناسب تره. سبز شدن بازار بیشتر از آنکه به یک یا چند عامل خاص مربوط بشه، به نظر میاد به آمادگی اهالی بورس برای یک استارت مجدد ربط پیدا کنه، حمایت حقوقی ها (صادقانه یا سیاستمدارانه)، جرقه ی این استارت مجدد را زد. امیدوارم شاخص هم وزن هم شروع به رشد کنه اونوقت میشه سبز شدن بازار را عمیق تصور کرد…

  • علیرضا

    اغلب ما در همه زمینه ها خود را کارشناس میدانیم در صورتی که علم هیچ جیز را نداریم فقط ادعا داریم وقضاوت هامون بر اساس حرف وشایعات است ومنبع علمی ندارد و بر همان اساس نیز تصمیم مثلا درست میگیریم واین باعث عقب ماندگی ما ایرانیها در زمینه اقتصاد و.. شده به عنوان مثال بورس همه ادعای علم این کار را داریم در صورتی که 5درصد جامعه هم علم این کار را نداریم

  • پیام

    بورس اصلاح باید میخورد که در زمان خودش
    نتونست اصلاح بخوره..والان اصلاح تموم شد
    مگر دارا دوم چقدر میتونه تاثیر داشته باشه
    پس روند خود بورس هست.نه دارا دوم

  • ناشناس

    در سطر اول به بجای ۵ شهریور ، ۵ مرداد نوشته شده

  • زاهدانی

    بهتره در بحث بورس صبور باشیم
    یه ضرب المثل بلوچی هست که :
    حر نزینکا سیل کنت
    اشتر دورا سیل کنت
    یعنی بلانسبت خر نزدیک را نگاه می کند
    ولی شتر دور را نظاره می کنددوراندیشان همیشه برد می کنند

  • ناشناس

    سلام این کاشناسایی که میگن استقبال از دارا دوم کمتر میشه کاملا دارن اشتباه میکنن و استقبال مردم از دارا دوم خیلی بیشتر از دارا یکم است این خط و این هم نشون -+ دوهفته دیگه نگاه کنین ببینین که چی میشه بعد به کارشناساتون بگین بیان پیش من دوره روانشناسی بازار ببینن . با سپاس

  • ناشناس

    تجارت نیوز تیرت مسموم هست .هر کس بازار سرمایه رو تضعیف کنه کشور رو تضعیف کرده .حواستو جمع کن

  • ارسطو

    بخر بنداز کنار من بعد از 3سال تو این ریزش اومدن نگاه کردم
    %3000درصد تو سود بودم الان هم نمی‌فروشم کشور تورمی هیچ چیز نباید بفروشید تازه تعداد سهم م هم10برابر شده

  • ناشناس

    سلام راهنمایی کنید ایا خرید داشته باشم چه شرکتی بخرم

  • ناشناس

    خواهش می کنم راهنمای ی کنید