خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۹۵۴۲

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

ردپای بانک‌ها در افت بورس / بانک‌ها فعالیت بازار سرمایه را مختل کردند؟

ردپای بانک‌ها در افت بورس / بانک‌ها فعالیت بازار سرمایه را مختل کردند؟

طبق قانون بانکداری، بانک‌ها موظفند فقط به فعالیت‌های بانکی بپردازند و خدمات بانکی ارائه دهند و نباید به حوزه‌ای دیگر وارد شوند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها وارد فعالیت‌های تجاری شده‌اند. اما آیا بانک‌ها به بازار سرمایه هم وارد شده و باعث بر هم خوردن این بازار شده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک‌ها در ایران مدت‌هاست که وارد بازارهای دیگر شده‌اند. از بازار سکه و ارز گرفته تا بورس و بازار مسکن. فعالیت‌هایی که به افزایش تورم و دامن زدن به افزایش قیمت در بازارهای دیگر منجر می‌شود.

اما در چند ماه اخیر یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک‌ها ورود و تاثیرگذاری بر بازار سرمایه بود. این مساله چگونه رخ داد؟ به نظر می‌رسد که بانک‌ها به چند روش بر بورس اثر گذاشته‌اند.

اولین تاثیر از طریق تغییر نرخ سود بانکی بود. نرخ سود بانکی عامل تاثیرگذاری در انباشت سرمایه در بانک‌ها یا سرازیر شدن این سرمایه به سمت بازار سهام است. بانک مرکزی در چند ماه اول سال، برای حمایت از عرضه‌های دولت در بازار سهام، نرخ سود بانکی را کاهش داد اما گویا با داغ شدن تنور بورس و تامین بخشی از نیاز دولت، نرخ سود به خصوص نرخ سود بین بانکی کمی افزایش یافت.

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به فعالیت بانک‌ها در بازار سرمایه گفت: بانک‌ها نمایندگان بازار پول هستند و اینکه نهادی از بازار پول خدمات و فعالیت بازار سرمایه را در خدمت خود بگیرد، در بازار پول غیرقانونی است. چون هم بانک‌ها عملا فعالیت اصلی خود را درست انجام نمی‌دهد و هم بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حقانی‌نسب در رابطه با تخلف بانک‌ها و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: بخشی از رشد شارپی و ریزش بازار سهام در مرداد ماه مربوط به فعالیت‌های غلط سیستم بانکی بود. زیرا اگر بانک‌ها فقط به فعالیت‌های بانکی بپردازند نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند و بازار سهام با کاهش نرخ بهره رشد خوبی خواهد داشت.

وی در رابطه با فعالیت‌های غیرقانونی بانک‌ها گفت: طبق قانون بانکداری، بانک‌ها موظفند فقط به فعالیت‌های بانکداری از جمله ایجاد شعبه، دریافت سپرده‌های ارزی، پرداخت وام ار محل صندوق توسعه ملی و … بپردازند. اما بانک‌ها وارد دیگر بازارها هم می‌شوند. دلیل آن هم این است که تخلف بانک‌ها ریشه‌ای و ساختاری است و به قولی آب از منشا گل‌آلود است. وقتی بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر به فعالیت‌های بنگاه‌داری بانک‌ها دامن می‌زند، نمی‌توان انتظاری از دیگر بانک‌ها داشت.

همچنین این کارشناس گفت: بانک مرکزی مانع انتشار ترازنامه بانک‌ها می‌شود زیرا اگر ترازنامه منتشر شود تخلفات و فعالیت‌های تجاری بانک‌ها اشکار خواهد شد.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وطن دوست

    شرمنده دختر۷سالمم اقای روحانی ودژپسندانشاالله به حق حضرت زهراشرمنده خانوادتون بشید چرااجازه نمیدیدمردم ۱۰روزخوشحال بشن

  • تحلیل گر

    90 درصد بازار قیمت آخرین معاملشون بیشتر از 3 درصد کمتر از پایانی بود و نشون میده بازار فردا با قدرت منفی هست و حالا شما میای تحلیل میکنی که فردا شاخص مثبت و همچی گل و بلبل هست ؟ حالا اگر کسی اومد بر اساس حرف شما خرید کرد و فردا حمایت شاخص بر اثر هیجان از دست رفت !!! چه جوابی داری بدی؟

    • ناشناس

      فردا با حمایت حقوقی مثبت میشه. اینا دیدن دیگه کسی فروشنده نیست. یه تکون به بازار میدن تا حجم معاملات بره بالا و این وسط یه چیزی گیرشکن بیاد. نوسان گیری میکنن

  • ناشناس

    دخالت بانگی به کنار.
    الان نصف دایره بورسی سبز شده، هفته قبل همین موقع را که یادتون است، از رنگ سبز خبری نبود، ۷۰ درصد دایره قرمز بود، ۳۰ درصد باقی ماندشم خاکستری.
    الان نصف دایره سبز شده، بزن کلید سبزو تا نصف دیگه اش هم تا پایان این هفته سبز شه و رنگ قرمزی توی دایره بورس دیده نشه.

  • باران

    بیچاره مردم بدبخت که تو این بورس با کلی ضرر گیر افتاده اند و نه راه پیش و نه راه پس دارند.
    حقوقی ها هم فقط نوسان می گیرند و نمی گذارند یهام از ضرر در بیاند و خودشان هر روز با فروش تو سقف و خرید تو کف ۱۰ درصدی سود می کنند.
    امروز حقوقی ونیرو ۲/۵ م حجم تو ۵+ فروخت و با نواسان ۱۲ م حجم تو ۵_ خرید کرد واسه روزهای بعدش.
    من نمیدونم ناظر و بازار گردان ها دارند چکار می کنند؟!!

  • سهامدار فعال

    سقوط بورس چه ربطی به بانکها دارد؟
    سهامداران را از رفتن به صف خرید در روزهای مثبت بازار برحذر دارید و به سهامداران بگویید در سهم هایی که حبابی چند روز پیاپی مثبت هستند ورود نکنند تا جلوی حباب بورس و بعد از آن ریزش بورس گرفته شود.

    • ناشناس

      خواهش میکنم اطلاعات ندارید وارد بحث نشوید

  • ناشناس

    فرداشاخص سازها بهترین فرصت خریده باز هم فروشنده گیر میکنن تو صف خرید. بخصوص بانکی ها و پالایشگاهها .بخرین الان وقت خریده نه فروش.دارایکم تو صف خرید باز هم مفته 40درصد زیر ناوش معامله میشه و فروشندگان سخت پشیمان خواهند شد

  • ناشناس

    سهم های بیمه بسیار قوی و الان در پایین ترین نقطه هستند

  • الینا

    سلام یه سوال دارم این سودی که میگن مثلا فولاد90 تومان به اضای هر سهم سود میده چه جوریه چه مدت باید سهامش رو نگه داریم که سود به ما تعلق بگیره و چجوری میشه سودش رو گرفت ممنونم

    • ایمان

      سلام.
      این سود ناشی از فعالیت تجاری و فروش محصولات حاصل میشه که سالی یکبار تقسیم میشه. برای اینکه شما از این سود بهره مند بشید، باید قبل از اینکه سهم فولاد برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف بشه، سهم را بخرید (مثلا یک روز قبل از مجمع). موقع برگزاری مجمع عادی سالیانه، سهم متوقف میشه و بعد از چند روز سهم بازگشایی میشه و سود بین سهامداران تقسیم میشه.

  • ناشناس

    بورس ورودبالا

  • ناشناس

    فقط تورو خدا دیگه پولتون رو تو بورس وارد نکنید انسان دانا یکبار به خودش و خانوادش رو تو راهی که خیری نداره اذیت میکنه