کد مطلب: ۶۳۶۳۶۸

جنگ اوکراین و بحران فلزات خودرو را گران می‌کند؟

جنگ اوکراین و بحران فلزات خودرو را گران می‌کند؟

با افزایش قیمت فلزاتی مانند نیکل و پالادیوم در پی تحریم روسیه احتمال اینکه قیمت خودرو در آمریکا تا هزاران دلار افزایش پیدا کند وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش قیمت فلزاتی مانند نیکل و پالادیوم احتمال اینکه قیمت خودرو در آمریکا تا هزاران دلار افزایش پیدا کند وجود دارد. صنعت خودروهای برقی در معرض بیشترین آسیب از این افزایش قیمت قرار دارند. زیرا نیکل در ساخت باتری‌های تسلا، آئودی، مرسدس و سایر خودروهای برقی کاربرد دارد. برای مثال یک EQS مرسدس بنز که اکنون از ۱۰۲ هزار دلار شروع می‌شود می‌تواند به ۱۱۰ هزار دلار برسد.

با افزایش تورم قیمت کالاها از غذا تا اجاره و لباس و لوازم برقی خانه در حال افزایش است. نرخ سالانه قیمت‌های مصرف کننده آمریکا در ماه فوریه ۷٫۹ درصد افزایش داشت. این سرعت افزایش قیمت از سال ۱۹۸۲ بی‌سابقه بوده است. قیمت متوسط خودرو تازه ۱۲ درصد و قیمت خودروهای کارکرده ۴۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

فلزات چقدر افزایش قیمت داشتند؟

به نقل از سی‌بی‌اس ، قیمت فلز پالادیوم در ابتدای ماه مارس دو هزار و ۵۸۹ دلار به ازای هر اونس بود. این قیمت روز پنج شنبه به سه هزار و ۸۴ دلار رسید. قیمت نیکل هم در همین بازه زمانی از ۲۵ هزار و ۴۳۸ دلار به ازای هر تن به ۴۸ هزار و ۲۱۱ دلار رسید. قیمت نیکل به حدی بالا رفت که بورس فلزات لندن معامله آن را در روز پنج شنبه متوقف کرد. آلومینیوم نیز جمعه گذشته رکورد افزایش قیمت را شکست. اما بعدا کاهش قیمت داشت و به سه هزار و ۳۲۸ دلار به ازای هر تن رسید

جنگ اوکراین و قطع رابطه شرکت‌های آمریکایی و اروپایی با شرکت‌های روسی تولید کننده پالادیوم، نیکل و آلومینیوم، قیمت این فلزات را افزایش داد. روسیه صاحب بزرگترین شرکت تولید کننده نیکل و پالادیوم دنیا است. به طوری که ۴۰ درصد از کل فلزات مورد نیاز خودروسازان از روسیه وارد می‌شود.

قیمت بالای فلزات و کمبود قطعات نیم‌رسانا که در طول همه‌گیری کرونا در جهان به وجود آمد؛ فروش خودرو را برای خودروسازان دشوارتر می‌کند. در نتیجه خودروساز مجبور به افزایش قیمت خودرو می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.