کد مطلب: ۲۴۶۰۰۶

نوسان دلار با گردشگری ایران چه می‌کند؟

نوسان دلار با گردشگری ایران چه می‌کند؟

صنعت گردشگری تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل محیطی و خارج از اکوسیستم گردشگری است. اکنون با توجه به نوسانات اخیر در بازار ارز و خروج آمریکا از برجام ،گردشگری ایران چه چشم‌اندازی پیش رو دارد؟

میلاد مرادی: صنعت گردشگری یکی از صنایعی است که تا حد زیادی تحت تاثیر مسائل بین‌المللی و سیاسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو اتفاق اخیر که تا حد زیادی اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده، نوسانات ارزی و موضوع خروج آمریکا از برجام بوده است. تجارت‌نیوز ، در گفتگو با حمید دیهیم، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بررسی اتفاقات اخیر بر صنعت گردشگری پرداخته است.

به نظر شما نوسانات ارزی اخیر چگونه می‌تواند بر صنعت گردشگری کشور تاثیرگذار باشد؟

اکنون با کاهش ارزش پول ملی، ایران به یکی از ارزان‌ترین مناطق جهان برای گردشگران تبدیل شده است. از طرفی این موضوع باعث می‌شود تا تعداد گردشگرانی که از ایران به سایر کشورها سفر کنند، کاهش پیدا کند. اما متاسفانه به لحاظ بین‌المللی تنش‌هایی برای ایران به وجود می‌آید که باعث کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور می‌شود. اگر در راستای کاهش این تنش‌ها گام برداریم و تبلیغات در زمینه ایرانگردی را افزایش دهیم، تعداد بیشتری از افراد تمایل پیدا می‌کنند تا به ایران سفر کنند.

تا قبل از نوسات ارزی اخیر، وضعیت به نحوی بود که مسافرت به خارج از کشور ارزان‌تر از اکنون تمام می‌شد. به همین دلیل مشاهده می‌کردیم برخی از گردشگران ایرانی بیان می‌کردند که سفر به برخی از کشورها خصوصا ترکیه و ارمنستان، نسبت به مسافرت در داخل کشور ارزان‌تر است. در سطح جهانی علیه ایران تبلیغ می‌شود که بیشتر مربوط به مسائل سیاسی است. این موضوع تاثیر کاملا منفی بر میزان ورود گردشگران به کشور دارد.

علاوه بر نوسانات ارزی، به نظر شما سایر پارامترهای تاثیرگذار در صنعت گردشگری مانند صنعت حمل‌و‌نقل، بنادر و هتل‌ها چه نقشی در وضعیت کنونی صنعت گردشگری کشور داشته‌اند؟

تمام این موارد تاثیرگذار است. به عنوان مثال، یکی از مسائل مهم در این زمینه، ساخت هتل‌های باکیفیت است. دولت باید از ساخت هتل‌های باکیفیت در ایران حمایت کند. بنده خودم به عنوان یک ایرانی، در سفر به برخی از مناطق کشور برای یافتن یک هتل مناسب با مشکل مواجه می‌شوم. به علت کمبود هتل در سطح کشور، قیمت برخی از آنها بسیار سرسام‌آور است.

اما مهم‌تر از این موارد امنیت یک کشور برای گردشگران است. درست است که ما در یک کشور امن زندگی می‌کنیم، اما تبلیغات کافی در این زمینه برای گردشگران نداریم. همچنین باید گفت در بسیاری از کشورهای دیگر امنیت ایران را کاملا برعکس توصیف می‌کنند که در این زمینه رسانه‌ها تاثیر بسیار منفی دارند. در واقع تصور جهانی که از ایران ترسیم شده، باعث می‌شود تا گردشگران خارجی سفر به ایران را یک سفر بسیار پر ریسک تلقی کنند. از طرفی محدودیت‌هایی را نیز برای گردشگران وضع کرده‌ایم. در حالی که نباید ما محدودیت‌های مذهبی خود را بر گردشگران تحمیل کنیم. اکنون ترکیه همسایه ما درآمد سرسام‌آوری از ترکیه دارد. این در حالی است که ایران پتانیل بیشتری از این کشور دارد که تا حد زیادی به علت سیاست‌های غلط دولت‌ها در ایران این پتانسیل مغفول مانده است.

به عنوان سوال آخر، به نظر شما خروج آمریکا از برجام می‌تواند تاثیر منفی بر صنعت گردشگری کشور داشته باشد؟

بله. به نظرم این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر روی صنعت گردشگری کشور داشته باشد. هر چند که ممکن است خروج آمریکا از برجام باز هم منجر به نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی شود. یعنی با این وضعیت همانطور که گفتم باید گردشگران بیشتری به ایران بیایند. اما خروج آمریکا از برجام تنش‌های سیاسی را افزایش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.