کد مطلب: ۲۸۴۴۴۰

تامین ۲.۲ میلیون تن نهاده‌های دامی با ارز ارزان‌قیمت

تامین ۲.۲ میلیون تن نهاده‌های دامی با ارز ارزان‌قیمت

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام با بیان اینکه مشکلی بابت تامین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان دام و طیور نداریم گفت: تامین ۲.۲ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن نیز تا به امروز ترخیص شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام با بیان اینکه مشکلی بابت تامین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان دام و طیور نداریم گفت: تامین ۲.۲ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن نیز تا به امروز ترخیص شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تورج صارمی در نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جهانی خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: بالغ بر 10 میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور تولید می‌شود که شرایط افزایش تولید این محصولات نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در ارتباط با دلایل افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور (خوراک دام) در بازار گفت: بخش عمده‌ای از دلایل افزایش قیمت خوراک دام، طیور در بازار مصرف ناشی از افزایش جهانی قیمت‌ها است و جنگ تجاری آمریکا و چین در این ارتباط تاثیر گذاشته است.

وی افزود: بخشی از اراضی اتحادیه اروپا دچار خشکسالی شده که این امر نیز بر قیمت نهاده‌ها در بازارهای جهانی تاثیر گذاشته است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نهاده‌هایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده است تحت کنترل قرار دارند و عمده وارد کنندگان و عرضه کنندگان این محصول تحت نظارت دستگاه‌های مربوبطه محصولات خود را در بازار عرضه کرده‌اند.

تامین 2.2 میلیون تن نهاده‌های دامی با ارز ارزان‌قیمت

وی با بیان اینکه نگرانی بابت تامین نهاده‌ها دام و طیور وجود ندارد، اظهار کرد: افزایش قیمت ارز باعث شده بود که برخی از تولیدکنندگان (مرغداران و دامداران و…) اقدام به ذخیره‌سازی این محصولات کنند اما باید توجه داشت که تامین 2.2 میلیون تن نهاده‌های دام در دستور کار قرار گرفته است.

صارمی افزود: بخشی از این نهاده‌ها به کشور وارد شده است و مابقی آن در حال ترخیص است و نگرانی بابت تامین ارقام مورد نیاز مرغداران و دامداران نداریم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: تجار و بازرگانان خود اقدام به واردات این محصول می‌کنند تا کسری برای تامین نیاز بازار وجود نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت بهره‌گیری استفاده از خوراک فرآوری شده در صنایع دام و طیور گفت: استفاده از خوراک آماده نه تنها باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تمام شده می‌شود بلکه در کنترل بیماریها نیز نقش موثری دارد به طوری که استفاده از این محصولات می‌تواند در کنترل آنفلوانزی فوق حاد پرندگان نقش موثری داشته باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: با همکاری تشکل ذی‌ربط به دنبال جایگزینی کنجاله کلزا به جای کنجاله سویا هستیم که این امر علاوه بر کاهش هزینه و حجم واردات کنجاله سویا به کشور باعث کاهش قیمت تمام شده خوراک دام و طیور و بهره‌گیری بیشتر از باقیمانده تولیدات داخلی (کلزا) می‌شود.

صارمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به افزایش نهاده‌های دام و طیور آیا ممکن است که گندم خوراکی وارد زنجیره غذای دام و طیور شده باشد گفت: تلاش ما آن است که اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد زیرا نباید خوراک انسان وارد جیره غذایی دام و طیور شود.

وی افزود: به دنبال استفاده از ظرفیت مغفول تولیدات داخلی خودمان هستیم تا بتوانیم از طریق ضایعات به جا مانده از محصولات کشاورزی بخشی از آن را در خوراک فرآوری شده بگنجانیم که این امر منجر به کاهش هزینه محصول نهایی نیز می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.