کد مطلب: ۲۸۱۹۰۵

تاکید لاریجانی بر ساماندهی بازار ارز

تاکید لاریجانی بر ساماندهی بازار ارز

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ساماندهی بازار ارز تاکید کرد.

علی لاریجانی ظهر امروز (دوشنبه) و در نشست فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قانون پنجره واحد برای سرمایه‌گذاری خارجی گفت: سرمایه‌گذار خارجی نباید کفش آهنی بپوشد و به ادارات مختلف مراجعه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،بزرگ بودن دولت مانعی برای کار است و موضوع دولت الکترونیک باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: مگر مجلس قانون دریچه واحد را تصویب نکرده است؟ چرا این قانون اجرا نمی‌شود؟ هرکسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید به پنجره واحد مراجعه کند.

لاریجانی خواستار اجرای قانون برنامه توسعه از سوی دولت شد و افزود: گاهی نوع رفتار و برخورد با فساد باعث می شود تا کارآمدی حکومت کاهش یابد زیرا که فساد با فرهنگ، سیاست و اقتصاد پیوستگی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این موضوع گفت: زیرساختهای فرهنگی و تقنینی برای مقابله با فساد در کشور باید به وجود بیاید؛ کاری که به سرعت انجام گیرد، بازده کمی خواهد داشت.

وی ریشه بسیاری از مشکلات و فسادها را در دروغگویی دانست و افزود: اگر کسی به صراحت دروغ گفت فساد کوچکی نیست و نگاه ما برای مبارزه با فساد باید همه جانبه باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون مبارزه با فساد، شفاف سازی و فساد اداری ، اظهار داشت: مبارزه با فساد از طریق این قوانین نیاز به پیگیری دارد؛ جلسه فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی، با هدف بررسی پیامدها و راهکارهای مبارزه با فساد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه ابتدا محمود صادقی نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون به ارائه گزارشی از چگونگی بررسی‌های علمی و تحلیلی صورت گرفته با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه مبارزه با فساد پرداخت .

وی در ابتدای سخنان خود گفت: یکی از اقدامات و درخواست‌های ما از مرکز پژوهش‌ها برای تهیه برنامه راهبردی، شفاف سازی اقتصادی بوده است.

صادقی افزود: در این زمینه دو کار صورت گرفته که مطالعه فراتحلیل کیفی مطالعات فساد با بررسی مقالات علمی و پژوهشی از سال ۶۸ تاکنون و همچنین برنامه راهبردی ۹ گانه برای شفافیت در مورد فساد بوده است .

وی هدف اصلی از این جلسه را که برخی از رؤسای کمیسیون ها و نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون حضور دارند بررسی مطالعات صورت گرفته در حوزه های مختلف ذکر کرد .

صادقی گفت: در این زمینه در سه حوزه در خصوص علل و عوامل فساد، آثار فساد و همچنین راهکارهای پیشگیری و مبارزه با آن مطالعاتی صورت گرفته است .

قوانین مبارزه با فساد اجرایی نشده اند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام این مرکز با اراده جدی این فراکسیون در جهت مبارزه با فساد و دیدگاه علمی به آن اقدامی نو و درخور توجه است .

کاظم جلالی در جلسه فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی که با هدف بررسی پیامدها و راهکارهای مبارزه با فساد تشکیل شده است با اشاره به حرکت جدی برای مبارزه با فساد به اشکالات موجود در این زمینه پرداخت و افزود: یکی از اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد این است که ما شاهد تعدد نهادها و سازمان های مبارزه کننده با فساد در کشور هستیم و همین امر موجب کندی کار از نظر ساختاری می‌شود .

وی همچنین گفت: تمام وظیفه مبارزه با فساد را ما به قوای سه‌گانه سپردیم و الآن انتظار مبارزه با این امر را داریم که باید در این زمینه از مشارکت مردمی نیز استفاده کرد .

جلالی با اشاره به اینکه با صرف تصویب قوانین مربوط به مبارزه با فساد نمی‌توان با این معضل مبارزه کرد افزود: در این زمینه قوانین زیادی نوشته شده ولی اجرا نشده است .

وی تاکید کرد: باید برای مبارزه با فساد برنامه عملی داشته باشیم .

جلالی با اشاره به اینکه باید به میزان شعار فسادی که می‌دهیم توجه کنیم که آیا در جامعه چنین فسادی وجود دارد یا نه گفت: با بررسی‌های علمی می توان به این نتیجه دست یافت که برخی از آمارها نوعی سیاه نمایی است و ما در مسئولان بالادست آنقدر حجم فساد نداریم و بیشتر در میان مدیران میانی است و این امر باید برای شفاف سازی اطلاع رسانی شود .

وی یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد را شفاف سازی از طریق دولت الکترونیک ذکر کرد و افزود: متاسفانه هنوز در این زمینه ضعف داریم چرا که نهادها و دستگاه‌ها اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه نمی کنند .

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.