کد مطلب: ۷۹۰۵۱۹

شورای نگهبان مهر تایید بر لایحه بودجه زد/ قانون بودجه ابلاغ شد

شورای نگهبان مهر تایید بر لایحه بودجه زد/ قانون بودجه ابلاغ شد

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: امروز 28 اسفند 1401 لایحه بودجه پس از رفع ایرادات و ابهامات مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه بودجه ۱۴۰۲ در این شورا خبر داد.

وی با اشاره به اینکه فرایند رسیدگی به بودجه در شورای نگهبان به پایان رسید، گفت: ما در مرحله قبل ایراداتی به بودجه داشتیم که با اصلاحاتی که از سوی مجلس انجام شد امروز شورا بودجه را تایید و به مجلس برای ابلاغ ارسال کرد.

بودجه ۱۴۰۲ به مجلس بازمی‌گردد؟

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ فروش 43 میلیارد و 435 میلیون دلار برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده است. رقمی که تقربیا مشابه امسال است و بیش از ۶۷ درصد آن محقق نشد. رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره این موضوع به تجارت‌نیوز گفت: برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که شورای نگهبان ایراداتی بر این میزان فروش نفت گرفته است. بنابراین احتمال برگشت آن وجود دارد. با این حال توافق اخیر ایران و عربستان می‌تواند در زمینه تحقق درآمدهای نفتی موثر باشد.

بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس تصویب و به شورای نگهبان تحویل داده شد. بر اساس برنامه‌ریزی نمایندگان مجلس فروش متوسط نفت در سال آینده یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز با نرخ ۸۵ دلار در نظر گرفته شده است. با این حساب دولت باید تا پایان سال آینده از محل فروش نفت 43 میلیارد و 435 میلیون دلار درآمد کسب کند.

از آنجایی‌ که درآمدهای نفتی بودجه ۱۴۰۲ تقریبا مشابه بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است تحقق آن بعید به نظر می‌رسد. چراکه به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، در مراسم رونمایی و آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی، درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات نفتی در ۱۱‌ ماهه ابتدای امسال فقط ۱۴ میلیارد دلار بوده است. یعنی ۲۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار (بیش از ۶۷ درصد) از درآمدهای نفتی محقق نشده است.

قانون بودجه ابلاغ شد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری قانون بودجه ۱۴۰۲ را برای اجرا ابلاغ کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را ابلاغ کرد.

منبع: مشرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.