کد مطلب: ۷۸۸۰۵۵

مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی گزارش داد:

نقشه نفوذ به بازار قطر/ ترمیم یک دهه شکست تجاری

نقشه نفوذ به بازار قطر/ ترمیم یک دهه شکست تجاری

بنا به گفته فعالان اقتصادی، سطح تجارت ایران و قطر بین ۲۰۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون دلار می‌رسد؛ اما این رقم در سطح روابط تجاری دو کشور بسیار پایین است. آیا ایران می‌تواند با یک برنامه‌ریزی مدون روابط تجاری خود با این کشور را افزایش دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قطر به‌رغم اقتصاد تک‌محصولی و واردات محصولات و کالاهای مصرفی، ثبات اقتصادی، رفاه و رشد اقتصادی خود را مدیون «مدیریت موفق اقتصادی» است.

بررسی روابط ایران و قطر گویای آن است که این دو کشور به‌رغم مناسبات اقتصادی و قراردادهای چندجانبه در حوزه‌های مختلف به یک سطح ایده‌آل نرسیده و این مسئله را می‌توان بیشتر به تحریم‌ گره زد؛ طوری که تحریم‌ها منجر به این شد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در یک دهه گذشته بیشترین آسیب را ببیند.

چند پیشنهاد برای افزایش تجارت ایران و عراق

در گزارشی که درباره «سیاست تجاری قطر» در مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران منتشر شده، پیشنهاد شده است که ایران زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در سواحل جنوبی را فراهم کند.

توجیه این اقدام در این گزارش این‌گونه ذکر شده است: با توجه به جمعیت محدود کشور قطر و از سوی دیگر با توجه به دانش انباشته شده در ایران و در دسترس بودن نیروی کار متخصص این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا نیز توسعه یابد.

در این رابطه نمی‌توان از پتانسیل ترانزیتی ایران با توجه به محدودیت قطر-ترکیه در این زمینه، ساده رد شد. از این رو، انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه، در کنار توسعۀ ظرفیت ترانزیتی ایران در زمینه حمل‌ونقل ریلی و دریایی در این زمینه راهگشا خواهد بود. در اوایل مهرماه در راستای افزایش روابط تجاری دو کشور، ایران و قطر برای رسیدن به تجارت سه میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ هدف‌گذاری کردند.

در این گزارش توصیه شده است که با توجه به عضویت قطر در سازوکارهای اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی، این کشور می‌تواند به محلی برای تولید کالاهای ایرانی به طور ۱۰۰ درصد بر سرمایه‌گذاری تا مشترک تبدیل شود؛ چنین محصولاتی از قید و بند تحریم‌ها رها خواهند بود و به بازار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دسترسی خواهد داشت.

البته در این میان کم‌کاری بخش خصوصی و دولتی در زمینه شناساندن تنوع محصولات ایرانی به قطری را نمی‌توان نادیده گرفت؛ از این رو لازم است در این حوزه اقدامات قابل‌قبولی همچون برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، دعوت بازرگانان قطری به کشور برای بازدید از مراکز صنعتی ایران و … صورت بگیرد.

همچنین پتروشیمی، محصولات کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع‌دستی، مصالح ساختمانی و به خصوص خدمات فنی و مهندسی از جمله مزیت‌های مهم تجاری ایران است که می‌توان از این مسیر برای حضور در بازار داخلی قطر و همین‌طور صادرات مجدد به کشورهای ثالث برنامه‌ریزی کرد.

در بخشی از گزارش اتاق بازرگانی ایران به ابتکارهای قطر برای رفع برخی اختلاف ویژه در حوزه انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر از طریق قطر، اشاره شده است که این موضوع در روابط اقتصادی بین ایران و قطر بسیار موثر خواهد بود.

قطر را بیشتر بشناسید

قطر یک کشور ثروتمند نفتی است که جمعیت بومی اندکی نسبت به جمعیت خارجی‌های مقیم این درصد از جمعیت فعال اقتصادی کشور قطر را 95 میلیون کارگر خارجی تقریبا معادل با 1.9کشور دارد. تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر قطر دو منطقۀ آزاد دارد. مزایای کسب‌وکارها 20 سال معافیت مالیاتی شرکت‌ها، دسترسی ویژه به صندوق سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های باکیفیت و مالکیت صددرصدی برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

قطر سومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد؛ اما با این وجود در بخش گردشگری اقدامات بسیار چشم‌گیری انجام داده است. طوری که این کشور در سال 2019، در حوزۀ رقابت پذیری مسافرت و گردشگر رتبه 51 را در میان 140 کشور کسب کرد؛ قطر در بین کشورهای خاورمیانه در رتبه دوم ایستاد.

قطر در سال جاری میزبان جام جهانی فوتبال بود؛ فرصتی که ایران نتوانست برای جذب گردشگر از آن بهره ببرد.

این کشور به دنبال برخی مسائل در سال 2019 اوپک را ترک کرد تا رویکردهای استراتژیک خود در حوزۀ انرژی را مستقل از این سازمان دنبال کند.

برای مطالعه بیشتر گزارش لغو روادید سفر هوایی به قطر را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.