کد مطلب: ۷۹۳۰۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

صادرات چای از تولید پیشی گرفت! / ماجرای اختلاف آمارها در تجارت چای چیست؟

صادرات چای از تولید پیشی گرفت! / ماجرای اختلاف آمارها در تجارت چای چیست؟

آمار کمرگ نشان می‌دهد که در 11 ماهه سال گذشته بیش از 33 هزار تن چای صادر شده است؛ این در حالی است که میزان تولید چای در همین بازه زمانی حدود 26 هزار تن بوده است. به عبارتی حدود هفت هزار تن تولید کمتر از حجم صادرات بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد، سال گذشته واردات چای حدود سه برابر صادرات آن بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۹۹ هزار تن چای وارد کشور شده و حدود ۳۳ هزار و ۶۴۴ هزار تن صادر شده است. این در حالی‌ست که مجموع تولید چای داخلی کشور در سال ۱۴۰۱ کمی بیش از ۲۶ هزار تن بوده و برآوردها نشان می‌دهد. به عبارتی حدود 7400 تن بیش از میزان تولید داخل، چای از کشور خارج شده است.

محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور، ضمن تائید افزایش صادرات چای در مقایسه با تولید به اقتصاد آنلاین در این مورد گفته واردات چای با ارز نیمایی و با قیمت حدود پنج برابر نرخ صادرات، رکورد تاریخی ثبت کرد.

ارزش پایین صادرات چای

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور توضیح داد: «نکته قابل توجه در تجارت چای سال گذشته، تفاوت قابل توجه نرخ واردات چای و صادرات آن است؛ چراکه چای با بهره‌مندی از ارز نیمایی با نرخ متوسط ۵ دلار و ۸۴ سنت وارد کشور شده و با نرخ متوسط ۱ دلار و ۲۳ سنت صادر شده است.»

همچنین نکته مهم دیگر آن است که سال گذشته واردات چای از هند متوقف شد. این در حالی بود که بخش زیادی از چای وارداتی از این کشور تامین می‌شود.

گفتنی است حدود 45 درصد چای وارداتی ایران در هفت ماهه ابتدایی سال جاری از هند بود. طبق آمار گمرک، میزان چای وارداتی در هفت ماهه سال جاری 54 هزار و 340 تن به ارزش 301 میلیون و 516 هزار دلار بود.

ایران نیز بخشی از نیاز چای خود را از سریلانکا تامین می‌کرد که در اسفندماه سال قبل اعطای مجوز برای واردات کالاهای مختلف از جمله چای از این کشور را متوقف کرد.

صادرات ارزان چای، واردات گران!

برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند از آنجایی‌که بخش زیادی از چای صادراتی ایران نامرغوب و بی‌کیفیت است، ایران نتوانست ارزآوری درخور توجهی از صادرات چای داشته باشد. از همین رو ارزش صادراتی چای در مقابل واردات حدود یک پنجم است.

صادرات بی‌کیفیت چای ایران منجر شد که امروز قیمت هر کیلو چای وارداتی نسبت به چای صادراتی ایران، حدود چهار دلار گران‌تر باشد.

طبق آمار سازمان چای، در این بازه ارزش هر یک کیلوگرم چای وارداتی به‌طور متوسط حدود 5.55 دلار است. در مقابل ارزش هر یک کیلوگرم چای صادراتی به‌طور متوسط حدود 1.32 دلار برآورد می‌شود.

اما رئیس سازمان چای کشور در مورد این ادعا نظر دیگری دارد. او می‌گوید: «چای ایران از نظر کیفیت به دلیل استفاده نکردن از سموم کشاورزی جایگاه منحصر به‌فردی در جهان دارد.»

طبق گفته او یک‌ سوم چای تولیدی کشور صادر می‌شود. هرچند از آنجایی که کشور ما بیشتر مصرف‌کننده است حجم صادرات بالا نیست، اما همین میزان به ۲۷ کشور از جمله آمریکا، اروپایی عراق، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، روسیه و گاهی به هند و کنیا نیز با تناژهای مختلف صادر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.