کد مطلب: ۲۰۶۴۰۲

تحریم نفت ونزوئلا به ضرر چه کشوری است؟

تحریم نفت ونزوئلا به ضرر چه کشوری است؟

کارشناسان معتقدند که تحریم نفت ونزوئلا، یقینا اصلی‌ترین منبع درآمد این کشور آمریکای جنوبی را دچار مشکل خواهد کرد. نفت خام حدود 95 درصد از صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.

دعوای امریکا و ونزوئلا تمامی ندارد. چند روز پیش ترامپ تحریم نفت ونزوئلا را بررسی می‌کرد و می‌گفت از گزینه‌های روی میز است. حالا هم مادورو به ترامپ درباره تحریم نفتش هشدار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیان ان مانی گزارشی از دعوای ترامپ و مادورو منتشر کرده است. طبق این گزارش، رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیامی به ترامپ اعلام کرده است که نفت را تحریم نکند.

رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه امریکا هفته گذشته اعلام کرده بود ایالات متحده فشارهای بیشتری را بر مادورو برای تطبیق با دموکراسی انجام می‌دهد.

مادورو، چند روز گذشته بعد از کنفرانس خبری اعلام کرد: تحریم نفتی یکی از بزرگترین اشتباهات در سیاست بین المللی است که دونالد ترامپ مرتکب خواهد شد. به گفته مادورو، تحریم نفتی با توجه به قوانین بین المللی یک اقدام غیرقانونی است. خیلی هم برای منافع امریکا خوشایند نخواهد بود.

کارشناسان معتقدند که تحریم نفت ونزوئلا، یقینا اصلی‌ترین منبع درآمد این کشور آمریکای جنوبی را دچار مشکل خواهد کرد. نفت خام حدود 95 درصد از صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.

دولت ترامپ در نظر دارد تحریم نفتی را اعمال کند، چرا که مادورو می‌خواهد در انتخابات 22 آوریل، بدون هیچ رقیبی فعالیت خواهد کرد.

مادورو، همین الان هم رهبران اپوزوسیون را محدود کرده است، چرا که آنها در انتخابات وابسته به او شرکت نکردند. اقداماتی اینچنینی باعث شده تا موضوعات مربوط به تحریم مادورو بیشتر بررسی شود.

همین الان هم ترامپ تحریم‌های مالی و فردی در ونزوئلا و ده‌ها تن از رهبران نزدیک به مادورو را اعمال کرده است. با این حال تحریم‌ها تا به الان کارساز نبوده است.

در مقابل این بحران‌های سیاسی، ونزوئلا در بحران اقتصادی و انسانی بی سابقه‌ای هم به سر می‌برد. طبق گزارش سیان ان مانی، رنج میلیون‌ها ونزوئلایی یکی از دلایلی است که تا به حال تحریم نفت به تعویق افتاده است.

تحریم نفتی قطعا قدرت مادورو را کاهش می‌دهد، اما کارشناسان می گویند این ماجرا کمبود مواد غذایی و پزشکی را هم تشدید خواهد کرد. ونزوئلا از درآمد ناچیز حاصل از فروش نفت برای کمک به پرداخت حمل غذا به کشورش استفاده می‌کند.

چالش دیگری هم وجود دارد. شرکت‌های نفتی ایالات متحده، مقدار زیادی نفت خام سنگین ونزوئلا وارد می‌کنند و برای تولید سوخت و بنزین با نفت خام سبک مخلوط می‌کنند. شرکت‌هایی مانند Valero، Chevron و Citgo از بزرگترین واردکنندگان نفت ونزوئلا هستند.

با این حال شرکت‌های انرژی امریکا به دنبال واردات از کشورهای دیگر هستند. صادرات نفت ونزوئلا به ایالات متحده در سه ماه آخر سال 2017، 32 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در یک دهه گذشته بوده است.

منبع: فصل اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.