کد مطلب: ۴۵۶۲۷۶

یک اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟

تحریم‌های جدید آمریکا چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا طرحی را ارائه داده‌اند که براساس آن بخش‌های از اقتصاد ایران و متحدانش مورد تحریم قرار می‌گیرند، تصویب این طرح چه تاثیری روی اقتصاد ایران می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌تیوز ، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا یک طرح ۱۱۱ صفحه‌ای ارائه کرده‌اند که اگر تصویب شود براساس آن بخش‌های از اقتصاد ایران را تحریم می‌شود و برخی از متحدان از جمله «انصارالله یمن» در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

از جمله تحریم‌های پیشنهادی جمهوری‌خواهان کنگره که مستقیماً ایران را هدف قرار می‌دهد، می‌توان به «فعال‌سازی سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران»، «تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران»، «تحریم ژنرال امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم بخش‌های پتروشیمی، مالی، خودروسازی و ساخت‌وساز ایران» اشاره کرد.

این طرح همچنین روسیه، عراق و یمن را نیز هدف قرار داده که براساس آن حوثی‌های یمن را تروریستی اعلام کرده و از دولت آمریکا خواسته‌اند که گروه‌های عراقی نزدیک به ایران از جمله سپاه بدر، کتائب امام علی، سرایا الخراسانی و کتائب سید الشهداء را تحریم کند.(تسنیم)

این تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

کمیل طیبی، اقتصاددان در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز گفت: آمریکا با طرح تحریم‌های جدید در حال مهندسی کردن دیپلماسی سیاسی است که مسیرهای ارتباطی ایران را با کشورهای دیگر تنگ‌تر کند اما به نظر من این تحریم‌ها نمی‌تواند اثرات اقتصادی حادتری نسبت به قبل روی اقتصاد ایران داشته باشد.

وی افزود: اقتصاد آمریکا بسیار گسترده است و شرکت‌های دنیا که بیشتر خصوصی هستند منفعت بازار را در مراوده با آمریکا می‌بینند و مجبورند که ارتباط خود را آمریکا حفظ کند بنابراین از این جهت تحریم‌های آمریکا می‌تواند تاثیرگذار باشد اما اثربخشی آن روی اقتصاد ایران به صورتی نیست که شوکی که در سال ۹۷ وارد شد تکرار شود.

طیبی معتقد است: مهم‌ترین موضوع برای این بخش‌ها انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری است که از طریق روابط تجاری به وجود می‌آید، ولی با تحریم‌های قبلی این جریان‌ها قطع شده، بنابراین اثرات خودش را قبلا گذاشته است و نمی‌تواند شوک‌های قبلی را ایجاد کند.

این اقتصاددان در ادامه عنوان کرد: اگر این طرح در کنگره تصویب شود هزینه فرصت را برای ایران زیاد می‌کند و موقعی که قرار باشد این تحریم‌ها برگردند، وضعیت سخت‌تر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اثرات هزینه فرصتی که ممکن است ایجاد کند انباشت انتظارات تورمی است و از سوی دیگر فرار سرمایه اتفاق بیافتد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شوک جدید قیمت هابادلار آغاز میشه .این بار تورمی نداره؟

  • ناشناس

    این تبلیغ شما در پایین صفحه جز حواس پرتی و ترک صفحه شما جیزی را پیغام نمیدهد و من نتوانستم مطلب شما را بخوانم با توجه به تبلیغ منفی پایین صفحه و کانال شما دا ترک کردم