کد مطلب: ۷۴۴۹۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد شتران / پالایش نفت تهران از رقبا جا ماند

تحلیل بنیادی نماد شتران / پالایش نفت تهران از رقبا جا ماند

با انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی در سایت کدال، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های بزرگ پالایشی مانند شرکت پالایش نفت تهران که سهام آن با نماد شتران در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود در یک ماهه منتهی به آذر سال جاری چه عملکردی از خود به جای گذاشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فعالیت اصلی شرکت پالایش نفت تهران شامل احداث، راه اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور انواع مختلف محصولات نفتی و شیمیایی است.

سرمایه این شرکت در زمان تاسیس حدود 10 میلیون تومان بود که پس از طی 11 مرحله افزایش سرمایه به 17 هزار میلیارد تومان رسید. آخرین افزایش سرمایه شتران مربوط به آذر 1400 است که به موجب آن سرمایه شرکت 126 درصد و از محل سود انباشته افزایش یافت.

گفتنی است شتران با ارزش بازاری 105 هزار و 77 میلیارد تومان سومین شرکت بزرگ گروه « فراورده های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای » محسوب می‌شود.

بانک صادرات ایران و بانک تجارت هر یک با تصاحب 5.25 و 4.76 درصد از سهام پالایش نفت تهران، بزرگترین سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آیند. گفتنی است ارزش حدودی این مقدار سهم به ترتیب پنج هزار و 515 و پنج هزار میلیارد است.

همچنین 50.25 درصد از سهام این شرکت نیز شناور و در اختیار سهامداران خرد است.

بازدهی سهام شتران در دوره‌های زمانی متفاوت

همان‌طور که در جدول آمده است، سهام شتران در اکثر بازه‌های زمانی از گروه خود جا مانده است. به طوری که تنها در 6 ماهه اخیر، سهام شرکت پالایش نفت تهران موفق شده بازدهی بهتری از گروه خود ثبت کند.

البته این جدول به خوبی نشان می‌دهد که شتران در مقایسه با شاخص کل عملکرد بسیار بهتری در دوره‌های زمانی میان‌مدت از خود نشان داده است.

برای مثال در یک سال اخیر، در حالی که شاخص کل تنها 16 درصد رشد داشت، قیمت سهام شتران در این مدت بیشتر از 56 درصد افزایش داشت و به 381 تومان رسید.

گفتنی است در بازه زمانی سه ساله نیز سهام این شرکت 312 درصد رشد داشته و توانست خود را به بازدهی شاخص کل نزدیک کند.

جدول بازدهی شتران

کاهش تولید با سرد شد هوا!

مشکل دسترسی به گاز به دلیل افزایش میزان مصرف در بخش گرمایش خانگی و بحران خوراک را شاید بتوان یکی از دلایل کاهش تولید شرکت‌ها در فصول سرد سال دانست.

گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به آذر 1401 شتران نشان می‌دهد که تولیدات این شرکت در آذر سال جاری نسبت به ماه گذشته خود با افت هشت درصدی روبه‌رو شده است.

از این رو مقدار تولید آذر ماه شتران در این گزارش حدود یک میلیون و 53 هزار متر مکعب ثبت شده است. این در حالیست که پالایش نفت تهران در آبان ماه همین سال موفق شد 91 هزار و 684 متر مکعب بیشتر از آذر از فراورده‌های خود تولید کند.

همچنین تولیدات این شرکت در آذر ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز حدود 9 درصد کاهش داشته است. بر این اساس شرکت پالایش نفت تهران در تولیدات آذر ماه خود نمره خوبی نمی‌گیرد.

نمودار تغییرات تولید فروش ماهانه شتران نمودار تغییرات تولید فروش ماهانه شتران در یک سال گذشته

در سویی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که مقدار فروش این شرکت نیز با سرد شدن هوا کاهش داشته است. به طوری که این شرکت در آذر ماه سالی جاری 112 هزار و 322 متر مکعب کمتر از آبان امسال فراورده‌های تولیدی خود را فروخته است.

بدین ترتیب مقدار فروش این شرکت در آذر ماه سال جاری در گزارش عملکرد ماهانه خود حدود یک میلیون 55 هزار متر مکعب ثبت شده است. مقایسه این عدد با آذر ماه سال گذشته نیز نشان می‌دهد که مقدار فروش این شرکت با کاهش هشت درصدی روبه‌رو شده است.

بررسی این ارقام تولید و فروش شرکت پالایش نفت تهران در گزارش فعالیت ماهانه آذر ماه نشان می‌دهد که این شرکت در مجموع در این ماه از سال 1401 عملکرد خوبی نداشته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شتران سهم خوبیه باید خرید و نگه داشت

  • علی

    سلام.
    این شرکت خوب بوده ،،آنچنان افتی دراین
    سه سال نداشته است.

  • ناشناس

    شتران سهام بنیادی عالی داره قیمتشم مناسبه

  • ناشناس

    شتران okفوریتی هست

  • ناشناس

    پالایشگاه تهران یکی از بهترین نمادهای پالایشی می باشد . پی بر ایی شتران حدود ۴ می باشد و با eps تومان ۹۵ ارزنده ترین نماد گروه فرآورده های نفتی است. همیشه به سهامداران سود داده و از سهام بنیادی می باشد.در آینده نزدیک به هزار تومان می رسد.

  • ناشناس

    بالاخره رشد خوبی داشته یا از بازار جا مانده است ؟

  • ناشناس

    حالا اینا که گفتی تعریف و تحسین بوده یا تقبیح!!؟
    اینم می گفتی که قیمت فروشش نسبت به سال قبل چقدر بوده و با توجه به افزایش قیمت محصولات، چند درصد فروشش بالاتر از ماه و یا دوره سال قبل داشته

  • ناشناس

    این تحلیل نیست گزارشه