کد مطلب: ۷۴۷۸۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شپنا / افزایش تولید در آذر ۱۴۰۱

تحلیل بنیادی شپنا / افزایش تولید در آذر 1401

بررسی گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به آذر 1401 شرکت پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد که تولیدات آذرماه سال جاری این شرکت بر خلاف دو رقیب سنتی خود شتران و شبندر افزایش داشته و به یک میلیون 750 هزار متر مکعب رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی در سایت کدال، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های بزرگ پالایشی مانند شرکت پالایش نفت اصفهان که سهام آن با نماد شپنا در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود در یک ماهه منتهی به آذر سال جاری چه عملکردی از خود به جای گذاشته‌اند.

با شپنا بیشتر آشنا شویم

شرکت پالایش نفت اصفهان در دی ماه سال 77 به عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش
فرآورده‌های نفتـی ایران تاسیس شد. سهام این شرکت در 1381/4/9 با قیمت 589 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

گفتنی است شپنا با ارزش بازاری 146 هزار و 870 تومان در گروه «فراورده‌های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای »معامله می‌شود.

فعالیت اصلی این شرکت شامل انجام عملیات پالایش و فرآوری نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید،نفت گاز،نفت کوره و سایر مشتقات وفرآورده‌های جنبی است.

گفتنی است شركت آوای پرديس سلامت با در اختیار گرفتن 15 درصد از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان بزرگترین سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید.

همچنین شركت توسعه سرمايه رفاه و شركت پالايش نفت جی با تصاحب به ترتیب 11.3 و 4.99 درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران شپنا تلقی می‌شوند.

همچنین 43 درصد از سهام این شرکت پالایشی نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

مقایسه بازدهی سهام شپنا با رقبا

بررسی بازدهی سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در دوره‌های زمانی متفاوت نشان می‌دهد که سهام شپنا در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت توانست از هم‌گروهی‌های خود و شاخص کل پیشی بگیرد.

برای مثال در بازه زمانی 6 ماهه قیمت سهام این شرکت پالایشی بیشتر 26 درصد رشد داشته است. این در حالیست که شاخص گروه پالایشی و شاخص کل به ترتیب 20.36 و 11.46 درصد در 6 ماهه اخیر رشد کرده‌اند.

همچنین همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، در یک سال و سه سال اخیر نیز شپنا از میانگین گروه خود بازدهی بهتری ثبت کرده است.

ezgif.com gif maker 97

افزایش تولید و فروش در آذر 1401

بررسی گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به آذر 1401 شرکت پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد که تولیدات آذر ماه سال جاری این شرکت بر خلاف دو رقیب سنتی خود شتران و شبندر افزایش داشته است.

بر این اساس مقدار تولید شپنا در سومین ماه پاییز سال 1401 با افزایش 15 درصدی نسبت به آبان ماه همین سال به یک میلیون و 750 هزار متر مکعب رسیده است. گفتنی است جمع تولیدات آبان‌ماه این شرکت پالایشی در گزارش عملکرد ماهانه آبان یک میلیون 516 هزار متر مکعب ثبت شده بود.

همچنین جمع تولیدات آذرماه سال جاری این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 50 هزار متر مکعب رشد داشته که شامل حدود سه درصد از مقدار کل است.

به دنبال افزایش تولید این شرکت در این ماه، شرکت پالایش نفت اصفهان در آذر امسال توانست جهش 13 درصدی در فروش خود ایجاد کند و مقدار کل فروش خود را به یک میلیون 734 هزار متر مکعب برساند.

همچنین مقایسه فروش آذر سال جاری این شرکت با مدت مشابه سال 1400 نشان می‌دهد که این شرکت پالایشی حدود 50 هزار متر مکعب که حدود سه درصد فروش کل تلقی می‌شود افزایش فروش داشته است.

تولید و فروش آذر شپنا

اعداد به هزار مترمکعب است

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یافت

بررسی لایحه بودجه سال 1402 دولت نشان می‌دهد که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها طبق بند الف تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها 40 درصد رشد کرد و از پنج هزار تومان در سال 1401 به هفت هزار تومان در سال 1402 رسید.

این در حالیست که کارشناسان بازار سرمایه معتقدند این افزایش نرخ خوراک تاثیر مخربی روی سود عملیاتی شرکت‌های نفتی می‌گذارد. بر این اساس اگر در سال 1402 نرخ فروش شرکت‌های وابسته به نفت افزایش نیابد این شرکت‌های دولتی با کاهش شدید سودسازی و حتی زیاندهی روبه‌رو شوند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.