خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۹۴۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی پکرمان/ تورم تولید داخلی را زمین‌گیر کرد

تحلیل بنیادی پکرمان/ تورم تولید داخلی را زمین‌گیر کرد

روند صعودی قیمت دلار در ماه‌های گذشته، هزینه تولید تایر را تا حدی تحت تاثیر قرار داده که شرکت‌های تایرسازی تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند؛ چرا که عملا در صورت عدم افزایش قیمت تایر، تولید محصول مقرون به صرفه نخواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش قیمت دلار در 6 ماه گذشته، هزینه تولید تایرسازان روزبه‌روز افزایش یافته است. گرانی هزینه تولید تا جایی بود که مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، نسبت به تعطیلی کارخانجات تایرسازی هشدار داده بود.

گفتنی است قیمت تایر در سال 1400 افزایشی نداشت و در آن زمان نیز بحث غیراقتصادی بودن تولید تایر مطرح می‌شد. اما در سال 1401 داستان تولید تایر کمی متفاوت بود. چرا که به گفته تنها، پس از افزایش 30 درصدی قیمت تایر در خردادماه سال گذشته، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و سایر المان‌های تولید رشد کرد و همین امر سبب کاهش شدید حاشیه سود تولید تایر شده بود.

صنعت تایر از صرفه اقتصادی خارج می‌شود؟

حالا اما با وجود افزایش نرخ فروش تایر، هزینه تولید این محصول نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است. همین امر سبب افزایش نگرانی‌ها بابت کاهش حاشیه سود تایرسازان شده است.

با توجه به صحبت‌های سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، در اسفندماه سال گذشته هماهنگی‌هایی مبنی بر افزایش 20 درصدی قیمت تایرهای رادیال سواری صورت گرفته بود که در نهایت این اتفاق میسر نشد.

همچنین این محصولات در سال جاری نیز مجوز افزایش قیمت را نگرفته‌اند. بنابراین با توجه به افزایش روزافزون هزینه‌های تولید، شرکت‌های تایرسازی ناچار به افزایش نرخ فروش هستند و در غیر این صورت پایانی جز تعطیلی کارخانجات تایرسازی در انتظار این صنف نخواهد بود.

گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های تایرسازی از جمله گروه صنعتی بارز نیز خبر از غیراقتصادی شدن تولید تایر می‌دهد. چرا که تولید و فروش این محصول به شدت در دو ماه گذشته کاهش داشته است.

این گزارش به بهانه احتمال افزایش قیمت تایر و سایر محصولات مربوطه به بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت گروه‌ صنعتی‌ بارز که با نماد پکرمان در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود، پرداخته است.

شروع بد پکرمان در 1402

تولید پکرمان

تولید ماهانه پکرمان (ارقام به تن است)

گزارش عملکرد ماهانه پکرمان در فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد که شرکت در مدت مذکور نتوانست مقدار تولید خود را افزایش دهد.

همان‌طور که در نمودار سالانه مقدار تولید شرکت گروه‌ صنعتی‌ بارز مشخص است، مقدار تولید شرکت در فروردین‌ماه نسبت به اسفند 1401 حدود 17 درصد کاهش داشته و به 6 هزار و 649 تن رسیده است. این عدد در مقایسه با تولید پنج هزار و 19 تنی فروردین سال قبل، حدود 29 درصد افزایش داشته است.

همچنین اعداد و ارقام مقدار فروش این گزارش نیز به همین شکل است. چرا که مقدار فروش پکرمان در فروردین امسال با کاهش 35 درصدی نسبت به ماه قبل به پنج هزار و 83 تن رسید. البته این عدد در مقایسه با فروش چهار هزار و 70 تنی مدت مشابه سال گذشته حدود 25 درصد افزایش داشته است.

فروش پکرمان

فروش ماهانه پکرمان (ارقام به تن است)

افت درآمد گروه بارز

گفتنی است کاهش 35 درصدی فروش شرکت نسبت به اسفند 1401 منجر به افت درآمد پکرمان در این ماه شد. بدین ترتیب درآمد شرکت از 708 میلیارد تومان در اسفند سال قبل به 478 میلیارد تومان در فروردین امسال رسید.

البته باید خاطرنشان کرد، شرکت در این ماه محصولات خود را حدود 1.2 درصد گران‌تر از ماه قبل به فروش رسانده است. اما با این حال هم نتوانست جلوی ضرر سنگین خود را بگیرد.

چرا که با افزایش قیمت دلار و انتظار تومی ایجاد شده روزبه‌روز هزینه‌های تولید بیشتر می‌شود. همین امر در سال‌های گذشته منجر به غیراقتصادی شدن تولید شده است و عملا افزایش تولید و فروش، برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

باید دید با افزایش نرخ فروش محصولات، آیا شرکت می‌تواند به زنجیره تولید تایر بازگردد و صورت‌های مالی خود را بهبود ببخشد یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.