کد مطلب: ۵۶۷۷۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهام فولادی‌ها را بخریم یا بفروشیم؟

سهام فولادی‌ها را بخریم یا بفروشیم؟

قطع مکرر برق باعث از دست رفتن بازار محصولات فولادی ایران در عراق شده است. این مساله چقدر می‌تواند به میزان فروش محصولات فولادی آسیب بزند و تا چه میزان می‌تواند در ریزش نمادهای فولادی موثر واقع شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته یکی از اعضای انجمن فولاد اظهار کرد، بازار محصولات فولادی ایران در عراق که بعد از سال‌ها تلاش در دست ایران بود حالا در یک ماه گذشته به دلیل قطعی‌های مکرر برق و ابلاغیه‌های متعدد به کارخانجات فولادی به دست ترکیه افتاده است. حالا قطعی‌های برق نه تنها میزان تولیدات این کارخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده بلکه بازار فولاد ایران را در کشورهای دیگر تحت تاثیر خودش قرار داده است.

ضعف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه صنایع کشور برای ایجاد بازارهای مطمئن خارجی و امکان سودآوری از آن‌ها مانعی بزرگ شده است تا هم کارگران این صنایع را با مشکل بیکاری رو به رو کند و هم سایه سنگین تهدید از بین رفتن بازار محصولات فولادی در کشورهای دیگر به چشم بخورد.

علی بخشنده، کارشناس بورس کالا در این زمینه معتقد است: از دست رفتن بازارهای ایران در کشورهای دیگر اتفاق عجیبی نیست زیرا همواره ما با مشکل برنامه‌ریزی و نبود سیاست‌گذاری در صنایع کشور مواجه هستیم.

بخشنده می‌گوید: ترکیه در چند سال اخیر نه تنها در فولاد بلکه در دیگر بازارهایی همچون قیر و محصولات پلیمری هم رقیب قدرتمند ایران شده است و در خیلی از این بازارها توانسته است جایگزین ایران شود. اما باید توجه داشته باشیم که تمام سود و فروش ایران برای صادرات محصولات فولادی بازار عراق نیست. محصولات فولادی ایران به دلیل برخورداری از کیفیت بالا و مناسب مشتری‌های خاص خودش دارد و درآمد اصلی ایران از طریق عراق نیست.

وی افزود: با وجود این اتفاق اما سودآوری شرکت‌ها تغییری نخواهند کرد. زیرا ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد میزان فروش داخلی شرکت‌های فولادی رشد داشته‌اند و حالا با این اتفاق سودآوری و میزان فروش آن‌ها تغییری نمی‌کند.

بخشنده همچنین گفت: محصولات فولادی ایران جز عراق خواهان و مشتری‌های دیگری همچون چین و کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان را دارد و حالا با تحولات افغانستان و با تسلط عمده طالبان بر افغانستان برخلاف آنکه سیگنال‌های منفی به گوش رسیده است اما طالبان تمام مرزهای افغانستان را با ایران را باز گذاشته و تعرفه گمرگی را پایین آورده است.

بخشنده ادامه داد: برخی از تجار که در افغانستان فعال هستند مدعی شده‌اند که در این مدت تعرفه سوخت و گمرک در افغانستان توسط طالبان پایین آمده است. بنابراین سیگنال‌های مثبتی از سمت افغانستان و ایجاد بازار برای محصولات فولادی ایران دریافت شده است.

در این باره علی عصاری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه هم به تجارت‌نیوز درباره این اتفاق گفت: بازار فولاد در چند روز گذشته از پر حجم‌ترین و پر معامله‌ترین بازارها بوده است که بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

وی تشریح کرد: اگر این اخبار درست باشد و چنین اتفاقی رخ داده باشد حداقل در کوتاه مدت نمی تواند تاثیری بر روی محصولات فولادی داشته باشد.

عصاری تاکید کرد: صادرات بحث بسیار مهم توسعه صنعت فولاد است اما صنایع فولادی می‌توانند از ماه جاری، رشد قابل توجهی را داشته و روند جدیدی را تجربه کند.

این کارشناس بازار در پایان همچنین گفت: این خبر قطعاً نمی‌تواند تاثیر آنچنانی روی این صنعت داشته باشد و صنایع فولاد همچنان با توجه به اینکه هنوز می‌تواند یک گروه خوب و با ظرفیت باشد.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید گزارش بحران خشکسالی چه تاثیری بر صنایع بورسی می‌گذارد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بنظرم سهام مربوط به فولاد و آهن برای خرید عالیه

    • ناشناس

      معدنی ها حتی بهترند بخصوص سهام کوچک و متوسط

  • ناشناس

    حالامتوجه عرایض بنده شدید.نخودمغزهای نوسانگیر.متوجه شدیدچی گفتم یک نگاه به پرتفوی خودونمادهابیندازید.بعدنیایدبگیددلال هستید.ماسهامداربودیم وهستیم ومتضرر.روی امثال شمازندگیمون بربادرفت که دائم توصف خریدوفروش هستید.

    • ناشناس

      اگر فردا یه منفی شد هم هنوز سهامداری یا میدونی سهامت چند می ارزه و تاکی نگهداری یا متاسفانه سهام ورشکسته داری و روش تعصب داری و به موقع نفروختی؟

    • ناشناس

      تجارت نیوز روش جدید سانسور پیدا کرده نظرات را تغییر میده و بازنویسی میکنه

    • ناشناس

      عاشق این عبارت به موقع نفروختی هستم??? دوست عزیز وقتی میفروشی یکی باید بخره. اونی که میخره فضایی ها نیستن یا دشمن ها که بگیم فروختیم و بردیم. یکی خریده که میاد بعدش اینجا کامنت میزاره میگه چرا دارید با ضرر میفروشید

    • ناشناس

      تو هم که توهم زدی همه را نخود مغز و نوسانگیر می بینی
      سهام ورشکسته ات رو که رو بی عقلیت خریدی را با ضرر هم بفروش برو که بهترین گزینه برای همه است یا گزینه بعدی وقتی فروختی اونجور که ادعای عقلت میشه بلدی سهام خوب بخر نگهدار از ضرر در بیای اینقدر هم ناله و منفی بافی نکنی سهامداران واقعی را ناامید نکن

    • ناشناس

      یکساله نگه داشتیم یکسال دیگه هم روش..سهامداری میکنیم.نه نوسان گیری .پرتفوی خودرامدیریت صحیح وبدست بازارگردان نمیسپاریم.مادیگه ترسمون ریخته .سرمایه ای بوده که هفتاددرصدازاصلش رفته وازتورم ۳۵۰درصدعقبیم.نوسانگیری نه میکنیم ونه بلدیم تیشه به ریشه خودودیگران بزنیم

  • ناشناس

    فروشنده نیستیم

    • ناشناس

      بله معلومه حالا دیگه موقع خریده و نه فروش یکماه پیش هم نباید فروشنده بودند که حالا سود کرده باشند

  • ناشناس

    فجر افزایش سرمایه سهم سهامدار مسدود قیمت از ۲۱۰۰۰ ریال به۳۹۰۰۰ ریال فروش رانت داران در بالاترین قیمت رفع مسدود سهام سهامدار خرد مظلوم قیمت ۳۰۰۰۰ریال صف فروش بیست میلیونی

    • ناشناس

      سهامدار خرد مظلوم نیست. بیشتر بیچارگی بازار بخاطر سهامدار خرد و فروش آبشاریش هست

  • محمود ناصری

    انتخاب پژمان بازغی برای نقش میرزا رضا کرمانی برای سریال قبله عالم با انتقادات گسترده ای روبه رو شده است ، چون با توجه به عکسهای موجود از میرزا رضا کرمانی هیچ شباهتی مابین ایشان و پژمان بازغی نیست و از طرفی شخصیت میرزا رضا کرمانی هم در سریال قبله عالم غلط نشان داده شده است.

    • ناشناس

      این حرفت چه ربطی به بورس داره اینکه سینما نیوز نیست نکنه دلال سیمان و فولادی دچار هذیون شدی آخی

    • نسترن

      منم دیدم سریال به درد نخوری بود

  • بهار بعد زمستان

    ترکیه ای که نفت نداره رقیب قدرتمند قیر و فولاد!! مسئولان ایران چه کردن که کار به اینجا رسیده، البته بدتر ازینم با احتمال زیاد رخ خواهد داد.

  • ناشناس

    سال سال سیمانی هاست

  • ناشناس

    فولاد سهم خوبی نیست فعلا