کد مطلب: ۵۹۰۷۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضربه بزرگ دولت به بورس /چرا بورس رشد نمی‌کند؟

ضربه بزرگ دولت به بورس /چرا بورس رشد نمی‌کند؟

شاخص کل بورس امروز در سومین روز معاملاتی و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز در دومین روز معاملاتی هفته و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام را در روزهای گذشته مشخص نبودن برنامه‌های دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بیان کرد.

این کارشناس بازار در بخشی از این گفتگو اعلام کرد نقدینگی مورد نیاز در بازار وجود ندارد تا سهم‌ها بتوانند رشد لازم را داشته باشند. ابهاماتی که دولت درباره انتشار اوراق بدهی ایجاد کرده مهم‌ترین عاملی است که در ریزش بازار موثر واقع شده است.

اشتیاقی همچنین گفت: فروش سهام عدالت ترس مضاعفی را در روند بازار سهام ایجاد کرده است زیرا در حال حاضر که فروشندگان در بازار زیاد شدند اگر اجازه فروش سهام عدالت را هم بدهند بازار با فروش‌های بیشتری رو به رو می‌شود و بهتر است این سیاست را فعلا از دستور کار خارج کنند.

وی همچنین درباره لزوم افزایش نرخ دلار نیمایی گفت: کنترل نرخ دلار نیمایی آسیب بزرگی را به شرکت‌ها وارد کرده است. همین موضوع باعث شده است تا سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و از ورود پول هوشمند به بازار جلوگیری شود.

اشتیاقی گفت: P/E بیشتر شرکت‌ها در محدوده ۵ و ۶ قرار دارد و ارزندگی سهام شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی تثبیت شده است اما چون فروشنده در بازار زیاد است و استراتژی بیشتر افراد نوسان‌گیری و سهامداری در کوتاه مدت است، معاملاتی در قیمت‌های تعادلی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه روند بازار منفی می‌شود.

به نظر می‌رسد ابهاماتی که دولت در بازار به واسطه ابهام در سیاست‌های اقتصادی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و فروش اوراق در بازار ایجاد کرده است بزرگترین عاملی است که از رشد شاخص جلوگیری کرده است. به عقیده کارشناسان به دلیل کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و شرایط تورمی و تحریمی امکان رشد بورس گرفته شده است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فری

    با روش غورباقه هی درجه گرما بالارونده و ندانسته پخته شونده دارن کار میکنن

  • ناشناس

    مگه کسی کله خر خورده دوباره بیاد تو بورس سرمایه گذاری کنه؟

  • ناشناس

    به حرفها و تحلیلها زیاد گوش نکنید عامل اصلی صعود بورس دست سازمان بورس و حقوقی ها هست انشالله بزودی دکمه استارت زده خواهد شد بازار بورس کاملا دستوری هست

    • سعید

      زهی خیال باطل..
      وقتی از داخل سازمان ماینر بیرون کشیدن یه جواب کاملا روشن به سوالات همه ی سهامداران بورس دادن و ان هم اینکه وقتی مدیران بورس اعتقادی به بورس ندارن شما بی خودی واسه گوری که مرده توش نیست سینه میزنی و گریبان چاک می کنی.

  • فرهاد

    یعنی اوج بی سوادی رو میشه تو کامنت ها خوند

  • ناشناس

    عزیزان بخاطر چندرغاز سرمایه تون رو بسمت صندوق ثابت نبرید تا اونها بخوان اوراق دولتی بخره …داریم بخدا بدبخت میشیم …همه مون داریم بدبخت میشم

  • ناشناس

    از همه بدتر این پیغامهای مثلا آموزشی فرابورسه که میخواد کاسه کوسه رو سر سهامدارانی بشکنه که پارسال با دعوت و پافشاری دولت وارد بورس شدن.چرا پارسال در اوج رونق بورس از این پیغامها نمیداد؟؟؟؟

  • ناشناس

    این دولت نمیدونه بورس چیه کجایید

  • ناشناس

    این دولت جدید فقط ضرر میزنه به بورس
    فقط اوراق میفروشه از بورس بدتره مردم بد موقع به بورس آمدند همه در شاخش ۱یک میلیون ۴۰۰هزارواحد
    تادومیلیون واحد اگر کسی الان وارد بورس بشه با دانش
    بورسی صدبرابر بهتر از بانک واوراق دلار و طلا سرمایه
    جمع میکنه

    • قفل بدون کلید

      نه اینکه دولت قبلی ضربه نزد؟ همه آتیشا و این وضعیت اسفناک میراث دولت روحانیه

    • ناشناس

      همشون از یک خانواده هستند

  • ناشناس

    یک ساله فروش سهام عدالت متوقف شده،دلار هم بالاست، چرا رشد نمیکنه پس،نندازید گردن دلار و سهام عدالت …

  • ناشناس

    من موندم قیمت اجناس لحظه ای بالا میره
    ولی سهام همون اجناس روزانه سقوط
    این اسمش دزدی نیست پس چیه