کد مطلب: ۶۲۰۱۳۵

سقف ۵۰۰۰ تومانی نرخ سوخت حذف می‌شود؟/ ابهام در سرنوشت پتروپالایشی‌ها

سقف ۵۰۰۰ تومانی نرخ سوخت حذف می‌شود؟/ ابهام در سرنوشت پتروپالایشی‌ها

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابتدا قرار بود نرخ سوخت پتروپالایشی و فلزی‌ها از ۳۰ درصد به صددرصد نرخ خوراک افزایش پیدا کند. حال زمزمه‌هایی از لغو تعیین سقف ۵۰۰۰ تومانی شنیده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابتدا قرار بود نرخ سوخت پتروپالایشی و فلزی‌ها از ۳۰ درصد به صددرصد نرخ خوراک افزایش پیدا کند. این موضوع بعد اصلاح و مقرر شد برای نرخ سوخت سقف ۵۰۰۰ تومانی تعیین شود. حال که لایحه بودجه در مجلس در حال تصویب است، زمزمه‌هایی از لغو تعیین سقف ۵۰۰۰ تومانی شنیده می‌شود.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: اصلا مشخص نیست مصوبه چطور اعمال شده و این ابهام بازار را آزار می‌دهد. باید ببینیم در مجلس کدام مورد اعمال می‌شود. اگر سقف ۵۰۰۰ تومان اعمال شود آرامش به شرکت‌های پتروشیمی برمی‌گردد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ گاز جهانی کاهش دارد ولی برای مثال در ماه‌های سرد سال نرخ خوراک را تا ۷۰۰۰ تومان هم فاکتور می‌کنند. با این قیمت عملا تولید شرکت‌ها اقتصادی نیست و برخی می‌گویند شرکت‌ها گاز خود را از قطر بخرند و به نظر من هم به صرفه‌تر است.

این کارشناس بازار سهام عنوان کرد: فرمول نرخ خوراک کلا ایراد دارد، فرمول به نحوی است که باعث می‌شود شرکت‌های ما یکی از گران‌ترین نرخ گازهای در دنیا را داشته باشند. اگر اصلاح نشود در مواقعی که نرخ گاز جهانی بالا می‌رود ما با مشکل مواجهیم، برای اصلاح این فرمول سقف ۵۰۰۰ تومانی برای سوخت گذاشتند که اگر تصویب شود تا حدی مشکل فرمول اشتباه حل می‌شود.

حق‌شناس گفت: الان گاز برخی از فولادی‌ها هم قطع شده است. بازار می‌داند چون ما در حوزه صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری نکردیم، قطع گاز و برق را در سال آینده شدیدتر خواهیم داشت. با توجه به اینکه همواره صنایع اولویت دولت برای قطع انرژی است، بازار به این سهم‌ها علی‌رغم گزارشات خوب وزنی نمی‌دهد. چون می‌داند سال آینده ممکن است حداقل سه ماه پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها تولیدشان قطع شود. این حجم از مشکلات با وجود دولت ضعیف فاجعه است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رابرت مالی

    لغو این مصوبه باعث نجات پترشیمی های پایین دستی خصوصا شسینا خواهد شد …. این سهم درحال حاضر بیشترین ضربه رو ازین مصوبه دریافت کرده اما علت ریزش رو هیجان سهامدارانش پس از اعمال افزایش سرمایه عنوان کرده

  • ناشناس

    شفافیتی که سازمان بورس در راس برنامه های کاری خود قرار داده در آینده به نفع بازار تمام خواهد شد، هر سهمی که رشد حبابکی داشته باید ریزش کند و هر سهمی که رشد واقعی داشته باید صعود کند تا ارزش واقعی سهام مشخص شود و مناسب سرمایه گذاری برای سهام داران جدید ورود شود.
    البته به گفته کارشناسان اکثر سهام به ارزندگی رسیده اند ولی فروش هیجانی و سهام داری های کوتاه مدت (نوسانگیری) فعلی ، ممکن است باعث ایجاد کف های جدید شود، چرا؟
    چون سهام داری کوتاه مدت فرصت استفاده بهینه از پول های ورودی توسط شرکت ها را می گیرد و حتی شرکت مجبور است مقداری از سود قبلی خود را به فست فودیان بدهد و ارزش سهمش افت می کند و شاخص در مسیر نوسانی ریزشی قرار می گیرد و وقتی شاخص نوسانی ریزشی فرسایشی شد، پول های هوشمند هم در ورود محتاط شده و ارزش و حجم معاملات کاهش یافته و بازار علاوه بر کف سازی جدید ممکن است به رکود برود، پس اگر می خواهید چنین نشود باید فروش هیجانی و سهام داری کوتاه مدت را کنار بگذارید.
    مطلب دیگر این که، با وجود ریزش های اخیر به دلیل فشار فروش بالا به نظر نمی رسد شاخص زیر یک میلیون واحد بیاید زیرا اول این که سهام در قیمت های فعلی ارزنده هستند، دوم این که مجلس و دولت دارند از بورس حمایت می کنند و با وجود فشار فروش بالا جلوی شدت ریزش گرفته شده بنابراین به نظر می رسد با توجه به حمایت های اخیر دولت و مجلس از بورس، ارزنده بودن سهام در قیمت های فعلی و رفع ابهام مذاکرات وین در آینده نزدیک، با ورود پول های هوشمند، فشار فروش هم کاهش یافته و بورس بتدریج به ثبات رسیده و به بازدهی معقول و منطقی ای خواهد رسید.
    پس کسانی که سهام داری با دید بلندمدت سه الی چهار ساله کنند قطعا به سود خواهند رسید کما این که بورس هم بازار سهام داری است و سهام داری یعنی دید بلندمدت.

    • شاملو

      دوست عزیز با این وضعیت بورس، که حقوقی ها با همکاری روحانی انجام دادند تا شش سال دیگه ضرر ما جبران نخواهد شد خدا لعنت کند واین مفسدان ذا

    • ناشناس

      الان داره قطع گاز وآب و برق و مالیات و کوفت و زهر مار درمیاد چه ربطی داره به ننه قمر

  • ناشناس

    همه این نظرات جهت سقوط بورس است اگر شاخص ریر1200بیاید بورس فرو میرداماد پولی در صندوق مثبت وجود ندارد که به بازار تزریق شود سخن درمانی است

  • ناشناس

    هرروزوهرساعت وهمیشه ،باهرقیمتی توصف فروشید،آخه چطور بورس رشدکنه .اینهمه پول از کجا میارید که همیشه فروشنده اید.

  • ناشناس

    واویلا لیلی ، بیچاره شدیم خیلی .

  • ناشناس

    نتیجه تیم اقتصادی بیسواد از این بهتر نمیشه

  • ناشناس

    قبلا” کارشناسان بورسی میگفتند که بورس وابسته به دلار بوده و هست و خواهد بود. دلار که سال ۹۹ به ۳۱ هزار تومان رسید ، بورس هم ب تَبَع آن و به پیروی از دلار به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار رسید. بعد که دلار کمی افت پیدا کرد و به ۲۸ و ۲۹ هزار تومان رسید یعنی حدود ۲ یا ۳ دلار کاهش پیدا کرد ، چرا بورس حدود یک میلیون واحد از خودش را از دست داد؟؟!!!!!!!!!!!!!!
    دیروز و امروز که دلار و طلا افزایشی بوده ، چرا بورس کاهشی شده ؟؟!!!!!!!!!!!! لطفا” کارشناسان بورسی که معتقد بودند بورس و فرابورس به دلار وابسته هستند ، جواب بفرمایید. این را چگونه توجیه می کنید؟؟!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    الان دوره سهامهای برق و گاز است رونق بخشیدن برای صنایع نیروگاهی برای دولت حایز اهمیت است ضمن اینکه صنایع اولویت دار برای دولت انرژی است و بازار به این سهم‌ها علی‌رغم گزارشات خوب بهایی نمی‌دهدکه انشاالله منبعد طلای بازار سرمایه میشوند.

  • ناشناس

    خدایی خودمونیما ، چقدر بازی جور واجور بلدن

  • ناشناس

    جالبه پذیره نویسی صنم امروز بود ۵۰ میلیون صف خرید با قیمت ۱۰0۰تومان !!!!!!!عجب عجب ۴۷۵۰۰۰۰۰سهمش حقوقی ها خریدن !!!!!!سهم ارزنده زیر ۱۰۰ تومان نمیخرند !!!!!!دستهای کثیفی تو کار هست دارن بزخری میکنند !!!!!یک دفگی برق و گاز واب قطع میکنند از رو صنایع مالیات هم میبندن !!!! قاروم ۱ ریال است eps4578 است!!!!!!! حکایت همون گوسفنده است که میاد لب برکه گرگه میگه میخواهم بخورمت گوسفنده میگه من که بهت سلام کردم احترام گذاشتم گرگه میگه راست میگی ولی من میخورمت .