کد مطلب: ۸۱۳۲۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال «وبملت» ۲ خرداد ۱۴۰۲ / درخشش سهام بانک ملت ادامه دارد؟

تحلیل تکنیکال «وبملت» 2 خرداد 1402 / درخشش سهام بانک ملت ادامه دارد؟

مقایسه میان بازدهی نماد «وبملت» و صنعت بانک و موسسات اعتباری، نشان ‌می‌دهد بازدهی بانک ملت همواره از بازدهی متوسط گروه بانکی بالاتر بوده است. در این گزارش به تحلیل تکنیکال وبملت و شاخص صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری پرداخته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهام بانک ملت با ارزش بازار 180 هزار میلیاردی در محدوده قیمتی 502 تومان در بازار سرمایه معامله می‌شود. در حال حاضر P/E نماد «وبملت» 4.13 و P/E گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری 6.19 محاسبه شده است. این P/E جذاب باعث شده است وبملت در کانون توجه سرمایه‌گذاران و اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

شاخص صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری در نگاه تکنیکال

با شکست سقف کنترلی روند نزولی طولانی‌مدت در پایان دی‌ماه سال گذشته، چارت تکنیکالی شاخص صنعت بانک‌ها، چراغ سبزی به چشم‌‌انداز صعودی پیش روی این گروه داده شد. در میانه بهمن‌ماه سال گذشته، پس از گام اصلاحی بازار، فرصت خرید خوبی در این گروه مهیا شد که بازدهی 85 درصدی در طول سه ماه بهمن، اسفند و فروردین برای سهامداران در پی داشت.

دو سناریوی تکنیکالی شاخص گروه بانکی

نگاه تکنیکالی به نمودار این شاخص گویای آن است که روند گروه بانکی پیش از تکرار اندازه اصلاح بهمن‌ماه، به روز‌های سبز خود بازگشته است. در حال حاضر شاخص گروه بانکی در آستانه ارتفاع 580 هزار واحدی قرار گرفته که سقف قبلی آن است.

تحلیل تکنیکال شاخص بانک‌ها

در سناریوی اول، اگر طی چند روز کاری آینده شاهد آن باشیم که شاخص گروه بانکی موفق به عبور و تثبیت بالای سقف 580 هزار واحدی می‌شود، در این صورت حالت هاگوپیان تایید شده و اهدافی بسیار بالاتر از سقف چنگال اندروز در دسترس گروه بانکی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

اما در سناریوی بدبینانه با توجه به وجود MPL (Multi Pivot Line) بسیار مهم در محدوده 470 هزار واحدی و کشش آن طبق قوانین اندروز باید منتظر تاچ‌شدن خط میانی چنگال رسم‌شده برای پایان روند اصلاحی باشیم.

روند صعودی وبملت متوقف می‌شود؟

در حالی که اکثریت بازار در فاز اصلاحی به سر می‌برد، نماد «وبملت» از 23 اردیبهشت تا به امروز، بازدهی نزدیک به 30 درصدی نصیب سهامداران خود کرده است. اقبال خوب سهامداران بازار نسبت به وبملت از گزارش خوب سالانه آن ناشی می‌شود.

بررسی چارت قیمت «وبملت» در تایم‌فریم ماهانه و هفتگی به خوبی علت روند صعودی هفت ماه اخیر وبملت را آشکار می‌سازد.

وبملت هفتگی

قیمت سهام بانک ملت، با تکرار اندازه اصلاح سال 95 تا 97، به محض برخورد با میدین‌لاین چنگال اندروز ترسیم شده، روند صعودی خود را آغاز کرده است. همچنین اهالی بازار سرمایه می‌توانستند با رسم یک خط روند نزولی، در موقعیت مناسبی وارد این سهم بانکی شوند. وبملت از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته تا کنون نزدیک به 180 درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کرده است.

آنالیز رفتار قیمت در اتفاق مشابه در گذشته، نشان می‌دهد «وبملت» پس از عبور از سقف تاریخی خود در سال 97، پس از مدتی مجددا به آن بازگشته و در تکمیل پولبک خود، روند صعودی را ادامه داده است. وبملت ماهانه

در حال حاضر نیز، طی روند صعودی هفت ماه اخیر بازار سرمایه، مانند شاخص کل، وبملت نیز موفق به عبور از سقف تاریخی خود شده است. اگر بنا بر تکرار تاریخ (اصلی که تکنیکالیست‌ها به آن اعتقاد دارند) باشد، نمی‌توان از احتمال پولبک قیمت وبملت به سقف تاریخی در محدوده 377 تا 385 تومان غافل شد.

از طرفی باید توجه داشت حتی اگر موج اصلاحی اتفاق بیفتد، موقتی‌ست و چشم‌انداز نماد وبملت در نگاه بلندمدت، با در نظر گرفتن فاکتور‌های تکنیکال و بنیادی نظیر P/E زیر 5 واحد، بسیار مثبت است.

تراز‌های فیبوناچی رگرسیون رسم‌شده روی امواج صعودی و نزولی قبلی، مقاومت‌های پیش روی نماد وبملت را نمایش می‌دهد. البته در کنار آن باید به طور ویژه به تابلو نماد وبملت و تغییرات حجم و ارزش معاملات توجه کرد.

واگرایی‌ها بلای جان وبملت می‌شوند؟

وبملت روزانه

در تایم‌فریم روزانه، دو نکته در چارت وبملت قابل توجه است. ابتدا واگرایی منفی که در اندیکاتور RSI رخ داده است. نکته مهم بعدی، حجم معاملات است. روز گذشته حجم معاملات نماد «وبملت» در فیلتر حجم مشکوک قرار گرفت. همچنین عبور از سقف قبلی در محدوده 453 تومانی، با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه نبوده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

در تایم‌فریم روزانه، دو نکته در چارت وبملت قابل توجه است. ابتدا واگرایی منفی که در اندیکاتور RSI رخ داده است. نکته مهم بعدی، حجم معاملات است. روز گذشته حجم معاملات نماد «وبملت» در فیلتر حجم مشکوک قرار گرفت. همچنین عبور از سقف قبلی در محدوده 453 تومانی، با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه نبوده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.