کد مطلب: ۸۱۷۶۴۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دومینوی افزایش قیمت دلار به گروه انبوه سازی رسید / جهش ۳ برابری قیمت سهام املاک و مستغلات

دومینوی افزایش قیمت دلار به گروه انبوه سازی رسید / جهش 3 برابری قیمت سهام املاک و مستغلات

سهام شرکت‌های گروه املاک و مستغلات، طی ماه‌های اخیر همزمان از سه متغیر رشد قیمت دلار، افزایش قیمت ملک و رشد شاخص کل بهره برده و توانستند رشد‌ شارپی را تجربه کنند؛ به گونه‌ای که ارزش سهام هر کدام از شرکت‌های این گروه طی هفت ماه اخیر به طور میانگین سه برابر شده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی چارت قیمت گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بورس نشان می‌دهد که سهم‌های این گروه، شارپ‌تر از شاخص‌ کل و دیگر نماگرهای بورس رفتار می‌کنند. به طوری که طی یک هفته اخیر، در حالی که شاخص کل حدود 1.36 درصد پایین آمد، میانگین سهم‌های املاک و مستغلات حدود 3.4 درصد کاهش داشت.

در مقابل، رشد یک سال اخیر بورس حدود 25.14 درصد ثبت شده است؛ این در حالیست که شاخص این صنعت بیشتر از 71 درصد افزایش داشته است.

رکورد رشد 112 درصدی تنها در یک ماه!

بررسی چارت شاخص گروه املاک نشان می‌دهد، نماگر این صنعت با رشدی که از اواسط پاییز 1401 همزمان با رشد شاخص کل و رشد قیمت دلار آغاز کرده، توانسته است تا حد زیادی افزایش ارتفاع دهد و حدود 80 درصد رشد کند.

هر چند این رشد 80 درصدی نسبت به صعود شاخص کل بیشتر بوده است، اما لگ صعودی قدرتمند شاخص املاکی‌های بازار سهام از 23 اسفند 1401 شروع شده است؛ به طوری که این نماگر تنها در 29 روز کاری، بیشتر از 112 درصدی رشد کرد و به تراز 718 هزار و 596 واحد رسید.

املاک و مستغلات

روند سهام گروه املاک و مستغلات در ماه‌های اخیر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در حال حاضر نماگر این گروه، تحت تاثیر روز‌های منفی یک ماه گذشته بازار سهام، وارد فاز اصلاحی شده است. هرچند می‌توان گفت، این اصلاح، روند صعودی فعلی شاخص املاکی‌های بورس را تهدید نمی‌کند.

حمایت‌ها و مقاومت‌های گروه املاک و مستغلات

در حال حاضر نزدیک‌ترین حمایت شناسایی‌شده برای این شاخص، ارتفاع 584 هزار واحد (تراز 0.38 فیبوناچی) است که نماگر گروه املاک نیز به خوبی به آن واکنش داده است. در صورت شکست این حمایت، دیگر حمایت معتبر این شاخص، تراز 0.5 فیبو است که در سطح 524 هزار واحد قرار دارد.

در مقابل اما ارتفاع 638 و 718 هزار واحد، مهم‌ترین سطوح مقاومتی پیش روی شاخص املاک و مستغلات هستند که سدی سخت برای ادامه صعود این گروه تلقی می‌شوند. باید گفت در صورت ورود پول به این گروه و بهبود وضعیت ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در این حوزه، شکست این مقاومت دور از انتظار نیست.

برترین‌های گروه انبوه‌سازی

بررسی سهم‌هایی که در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند (گروه هتل و رستوران نیز منظور شده است) نشان می‌دهد، آباد با رشد بیش از 36 درصد در یک ماه گذشته بیشترین بازدهی را از آن خود کرده است. در مقابل ثعمرا با افت بیش از 32 درصدی در یک ماه گذشته، بدترین عملکرد را طی یک ماه اخیر در این گروه رقم زده است.

و مستقلات

سهام شرکت عمران و سازندگی قزوين نیز که با نماد ثقزوی در گروه املاک و مستغلات معامله می‌شود در یک ماه گذشته 18 درصد گران شد و به هزار و 774 تومان رسید.

در این میان ثنور با P/E حدود 4.3 بهترین نسبت را میان سهم‌های این گروه ثبت کرده است. این نسبت نشان می‌دهد حدود 4.3 سال زمان می‌برد تا سرمایه خریدار سهام این شرکت از طریق بازدهی‌های به‌دست آمده، به او برگردد. این عدد در حال حاضر تا حدودی با P/E بانک‎‌ها برابر است.

از طرفی ثامید با ارزش بازار 9 هزار و 899 میلیارد تومان، ارزشمندترین بازار این گروه را در اختیار گرفته است و لیدر این گروه نیز تلقی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ثامید لیدر ؟!وقتی لیدر از تمامی سهام گروه ازنظر رشد عقب تر است !!!معنی لیدر تغییر کرده نمیگم قیمت سهم بالاتر از همه باشد ولی لیدر بودن تنها در ارزش نیست !!