کد مطلب: ۴۸۰۹۰۶

برداشت سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی از یک مناظره:

تحلیل مناظره ترامپ و بایدن / چرا برخی «بایدن» را برنده مناظره می‌دانند؟

تحلیل مناظره ترامپ و بایدن / چرا برخی «بایدن» را برنده مناظره می‌دانند؟

صبح امروز نخستین مناظره نامزدهای انتخاباتی آمریکا برگزار شد. سیامک قاسمی، کارشناس مسائل اقتصادی در این مورد گفت: این سطح از تنش و فضای دوقطبی مناظره، دقیقا تصویری از دو قطبی عجیب این انتخابات آمریکاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتخابات آمریکا در راه است و در واقع ماه آخر رقابت برای نامزدهای انتخاباتی است. انتخاباتی که تنها برای آمریکا مهم نیست بلکه خیلی از کشورها نیز با دقت آن را دنبال می‌کنند زیرا نتیجه هرچه باشد اثرش را روی کشورهای دیگر نیز خواهد گذاشت.

رقابت ترامپ و بایدن در چند قدمی برگزاری انتخابات 2020 جنجالی‌تر شده است. دو نامزدی که رقابتشان از صفحات مجازی تا جلسات رسمی را در بر می‌گیرد. نخستین مناظره انتخاباتی آنها که چشم خیلی‌ها را به خود دوخته بود، امروز حدود ساعت 4 صبح به وقت تهران برگزار شد. مناظره‌ای که حدود 90 دقیقه طول کشید و نامزدها به موضوعات مختلفی چون اقتصاد تا همه گیری کرونا پرداختند.

اما نگاه کارشناسان اقتصادی ایران به مناظره چه بود؟ سیامک قاسمی، کارشناس مسائل اقتصادی در این مورد در صفحه شخصی خود در توییتر طی یک رشته توییت از فضای دو قطبی در مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ گفت.

او درباره استراتژی ترامپ برای مناظره نوشته است: استراتژی ترامپ در مناظره مشخص بود؛ با حرف زدن‌های مداوم در دو دقیقه‌های بایدن اجازه حرف زدن به او ندهد و او را عصبی کند. اینقدر در این کار جلو رفت که والاس مجری شبکه فاکس نیوز که شبکه نزدیک به ترامپ است را هم عصبی کرد و او چندین بار با فریاد از رئیس جمهور خواست سکوت کند.

اما استراتژی بایدن برای مناظره چه بود؟ این کارشناس اقتصادی در این مورد نوشت: استراتژی بایدن هم مشخص بود. او با برنامه و تمرین به مناظره آمده بود. مستقیم در دوربین نگاه می‌کرد و به جای پاسخ به سوالات، سیاست‌ها و اشتباهات ترامپ در بخش‌های مختلف را شدیدا به چالش می‌کشید و او را به گوشه رینگ کشاند تا فقط از خود دفاع کند.

از نظر قاسمی هر دو نامزد انتخاباتی در عصبی کردن هم موفق بودند: باید گفت هم بایدن در کشاندن ترامپ به گوشه رینگ و مجبورش کردن به پاسخ دادن درباره فرار مالیاتی، پذیرش نتیجه انتخابات و … موفق بود و هم ترامپ در عصبی کردن بایدن موفق بود. اما این سطح از تنش و فضای دوقطبی، دقیقا تصویری از دو قطبی عجیب این انتخابات آمریکاست.

این کارشناس اقتصادی بزرگترین اشتباه کمپین ترامپ را سطح پایین و ضعیف نشان دادن بایدن دانست و ادامه داد: این موضوع سطح انتظارات را پایین آورده بود و برای همین طبق برخی نظرسنجی‌ها بایدن برنده این مناظره شده است. چون او بسیار فراتر از «جو خواب آلو» بود و اتفاقات کاملا هم تهاجمی بود.

او در پایان نوشت: واقعیت این است که فقط 10 درصد از رأی‌دهندگان هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند. مناظره دیشب فضا را بیشتر دوقطبی کرد و آمریکا‌ هفته‌های بسیار پرتنشی در پیش رو دارد. شاید مهمترین موضوع در شرایط فعلی فرایند برگزاری انتخابات و تردید در پذیرش شکست از طرف هر دو کمپین به ویژه ترامپ است.

باید دید نامزدهای رقیب در مناظره‌های بعدی چطور شرکت می‌کنند و آِیا با همین روند مناظره را پیش می‌برند؟ دو مناظره دیگر پیش از انتخابات سوم نوامبر انجام خواهد شد و تا آن موقع ترامپ و بایدن می‌توانند نقاط ضعف مناظره‌ای را رفع و نقاط قوت را تقویت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بایدن باخت. علیرغم چهره متشخص و آرومی که میخواست از خودش نشون به ولی چند جا عصبانی شد و رکیک ترین کلمات رو به کار برد. این همون چیزی بود که ترامپ میخواست!

    • علی

      در فرهنگ یانکی ها این شکست نیست. از دید فرهنگ ایرانی به این موضوع نگاه نکن.

    • سعید

      طبق همه نظرسنجی ها در امریکا بایدن برد.باید منطقی بود ونظرات رابدون توجه به منافع شخصی داد.

    • سعید

      اماده باش برای سقوط تاریخی دلار.

  • ناشناس

    بایدن نمیتونه رئیس جمهور آمریکا بشه، شک نکن ترامپ میشه و ایران رو به فنا میده، فقط خدا کنه ترامپ نشه