کد مطلب: ۷۰۲۱۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل هفتگی بورس / نزول ادامه‌دار شاخص

تحلیل هفتگی بورس / نزول ادامه‌دار شاخص

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از دو درصدی داشت، علت این افت چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحدی رسید و افت در حدود ۱٫۶ درصدی را ثبت کرد.

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: هفته سوم شهریور ماه بورس به پایان رسید. هفته‌ای که با منفی ها شدید آغاز شد و نهایتا شاخص کل با بیش از ۲۵ هزار واحد ریزش هفته را به پایان رساند. یکی از دلایل منفی بودن بازار این هفته ناامیدی از برجام است.

وی اظهار کرد: حداقل برای بازه دو سه ماهه بازار انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات را ندارد. اثر این ناامیدی در قیمت دلار آزاد کاملا مشهود بود. دلار غیر رسمی به سمت ۳۱ هزار تومان پیش رفت و انتظار شکست سقف قبلی دور از ذهن نیست. در دلار نیمایی هم شاهد افزایش قیمت بودیم. ارز نیمایی رسما به بالای ۲۷ هزار تومان رسید، رقمی که از آبان ۹۹ بی سابقه بوده است.

رابطه مستقیم دلار و بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: بر اساس آمار همیشه دلار نیمایی بین ۸۰ الی ۸۵ درصد قیمت ارز آزاد بوده است. بنابراین الان قیمت دلار نیمایی به دلار آزاد متعادل است. اما نسبت بازار سهام به دلار نیمایی برای ما مهم است.

وی ادامه داد: دلار نیمایی از خرداد ۱۴۰۰ روند صعودی به خود گرفت و از رقم ۲۰ هزار به ۲۷ هزار تومان رسید یعنی در حدود ۳۵ درصد رشد داشت. در این یکسال و چند ماه شاخص کل در حدود ۲۵ درصد و شاخص هم‌وزن کمتر از ۱۰ درصد بازدهی داشته که این موضوع خبر از ارزندگی و ارزانی بورس می‌دهد.

فلاح در نهایت گفت: از دیگر دلایل منفی شدن بازار گزارش های یک‌ماهه بود که بورس را ناامید کرد. هنوز گزارش‌های شش ماهه نیامده ولی به نظر می‌رسد که کلیت بازار از این گزارش ها ناامید بوده و در حال پیشخور کردن گزارش های ۶ ماهه است. از سوی دیگر وضعیت قیمت‌های جهانی نزولی است. سیاست های انقباضی فدرزال رزرو همچنان ادامه دارد که باعث شده کامودیتی‌ها به سمت رکود و نزول پیش بروند و چشم انداز روشنی حداقل برای چند ماه آینده از این جهت وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.