کد مطلب: ۶۸۵۵۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل هفتگی روند بورس / افزایش سطح نا اطمینانی و سردرگمی بازار!

تحلیل هفتگی روند بورس / افزایش سطح نا اطمینانی و سردرگمی بازار!

شاخص کل بورس در هفته جاری افت حدودا دو درصدی داشت. علت این افت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس هفته اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحدی بسته شد و این هفته به محدوده یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی رسید. این ارقام خبر از افت ۱٫۹۰ درصدی شاخص کل بورس می‌دهد.

علیرضا محمدی زیوه، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بورس برای ششمین هفته متوالی در روندی کاملا نزولی به سر می‌برد. تکنیکالیست‌ها در این شرایط مجددا به سراغ پیش‌بینی خود رفته‌اند. در سناریوی بدبینانه، با ترسیم حمایت‌ها و از دست رفتن هر کدام؛ ارتفاع پایین‌تری را برای شاخص کل اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: البته که حفظ حمایت‌ها نیز می‌تواند امید به بازگشت موقتی را تقویت کند. اما وضعیت اولین هفته مرداد ماه برخلاف انتظار عمومی، یک ناامیدی تمام عیار برای فعالان بورس بود. با اتمام فصل مجامع و بازگشت اکثر نمادها به تابلو و همچنین گزارش قابل توجه فصل بهار شرکت‌ها؛ پیش بینی می‌شد که از ابتدای مرداد ماه شاهد بازگشت تعادل به بازار باشیم.

بدترین هفته بورس ثبت شد

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: بر خلاف انتظار، بورس در هفته جاری بدترین عملکر خود را از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ثبت رساند. طوری‌که شاخص کل بورس اوراق در این هفته با افت بیش از ۳۰ هزار واحدی و ثبت بازدهی منفی دو درصد در محدوده یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحد به کار خود پایان داد. این روند نزولی از آخرین هفته خرداد ماه و همزمان با ناکامی نماگر اصلی بازار برای ورود به کانال ۱٫۶ میلیون واحد آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی داشته و حتی افت بیشتری را ثبت کرده است.در هجدهمین هفته معاملاتی سال همچنان در مسیر نزولی حرکت کرده و با افت ۱۵ هزار واحدی، معادل ۳٫۷ درصد افت کرده است.

نسبت شاخص کل و شاخص هم وزن

نسبت شاخص کل و شاخص هم وزن

وی اضافه کرد: همزمان با افت نماگرهای بازار سهام شاهد افت ارزش معاملات و حجم معاملات نیز هستیم. شرایط فعلی و اسفناک ارزش معاملات که از ابتدای سال و همزمان با روند صعودی بازار سهام بارها به اهمیت آن اشاره شد. حاصل بی اعتمادی سهامداران به بازار سهام است. در واقع مجموعه‌ای از عوامل و تصمیمات سیاستگذار اقتصادی از جمله تداوم سیاست کنترل قیمت‌ها و عدم رفع بحث قیمت گذاری دستوری؛ سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و به تازگی افزایش نرخ بهره بین بانکی دست در دست هم داده و بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار را رونق بخشیده اند. با بی اعتمادی فعالان بازار؛ بخش عمده‌ای از نقدینگی در مسیر بورس قرار نگرفته است. همزمان با افت ارزش معاملات، روند رکودی بر فضای کلی بورس حاکم است.

بازار سرمایه مناسب سرمایه‌گذاری است؟

محمدی در ادامه گفت: شرایط رکودی حاکم بر بازار همچون پاییز و زمستان سال گذشته سبب شده است علیرغم ارزندگی قیمت‌ها؛ شاهد معاملات کم رمق و همچنین نزول قیمت‌ها باشیم. علاوه بر ارزندگی قیمت‌ها، بررسی گزارش‌های فصل بهار خبر از بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌دهد. در واقع عملکرد شرکت‌ها در فصل بهار به گونه‌ای بوده که با فرض تداوم آن در سایر فصل‌ها می‌توان بازار سهم را یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری معرفی کرد. اما بی اعتمادی فعالان به بازار و عدم تزریق نقدینگی و افت ارزش معاملات؛ بازار را از حالت کارایی خارج کرده است.

وی تشرح کرد: در کنار عوامل داخلی موثر بر روند بورس؛ بحث قیمت‌های جهانی نیز قابل بررسی است. به نظر می‌رسد عدم ثبات در بازارهای جهانی (بویژه در محصولات پالایشی) و احتمال نزول مجدد قیمت‌ها (با توجه به بسته‌های انقباضی بانک‌های جهانی به منظور کنترل تورم فزاینده) عامل اینکه سهامداران علیرغم ارائه گزارش‌های مناسب و همچنین ارزندگی قیمت، فعلا نظاره‌گر بازار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت گفت: تاثیر نوسانات نرخ ارز از محل اخبار دیپلماسی نیز در روند بازارها دخالت دارد. بحث بازگشت طرفین مذاکرات و فرصت محدود برای احیا آن از طرف‌های غربی و اروپایی به گوش می‌رسد. موضع گیری تیم دیپلماسی کشورمان نیز مهم بوده و بازار ارز همچنان منتطر تصمیم نهایی خواهد ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما با وجود ضرر زیاد اونهم با وجود خرید از کف و انتخاب سهام های بنیادی جرات نمی کنیم اعتراض کنیم و در درون به خودمان عذاب میدیم.ناظر بره سهم ها نگاه کنه هر روز کف های پایین تر می زنند واقعا این دزدی نیست؟

  • ناشناس

    برای امتحان ساختگی بودن شاخص کل کافیه به بازدهی یک ساله سهام ها نگاه کنید چرا باید بیش از یک سوم سهم ها بازدهی یک سالشون بیشتر از ۴۰درصد منفی باشه مگه شاخص از پارسال رشد نکرده اگر رشد کرده پس چطور بیشتر سهم ها بازدهی منفی دارند.؟