کد مطلب: ۲۹۳۶۱۱

رئیس اتحادیه صنعت چاپ کشور مطرح کرد

تخصیص ارز دولتی به صنعت چاپ

تخصیص ارز دولتی به صنعت چاپ

رئیس اتحادیه صنعت چاپ کشور از تجدیدنظر در مورد بهای ارز اختصاص‌یافته برای واردات ملزومات صنعت چاپ خبر داد و گفت: طبق توافق انجام شده برای واردات مواد اولیه چاپ نیز ارز 4200 اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز؛ هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران قرار است برای نخستین بار به همت بخش خصوصی در 11 شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

مسعود فرشی فرید، دبیر جشنواره صنعت چاپ ایران گفت: قرار است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس و اصحاب صنعت چاپ، خلأها، چالش‌ها، مزایا و توانمندی‌های صنعت نیز بررسی شوند.

وی همچنین در رابطه با اهمیت این صنعت در تولید کشور، تشریح کرد: مهم‌ترین وجه صنعت چاپ، خدمت‌رسانی به واحدهای تولیدی کشور است. صنعت چاپ را در کنار واحدهای تولیدی و جدا از آن‌ها نمی‌توان پنداشت. هر محصول پس از تولید به همراه خدمات صنعت چاپ توانایی عرضه، بسته‌بندی، تبلیغات و نشر را خواهد داشت.

در ادامه رئیس اتحادیه صنعت چاپ کشور در نشست خبری این جشنواره مهم‌ترین دغدغه این حوزه را روند تهیه مواد اولیه برای بسته‌بندی موردنیاز سایر صنایع عنوان کرد.

ایرج استاد علینقی نیز با تأکید بر لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای به منظور بیان مشکلات و نقاط قوت این صنعت، تصریح کرد: در حدود 85 درصد مواد اولیه این صنعت، وارداتی است. بنابراین با توجه به شرایط امروز اقتصاد، مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم به تهیه مواد اولیه مربوط می‌شود. در حال حاضر در بخش ماشین‌آلات مشکلی نداریم.

وی با اشاره به شکایتی که ایران در دادگاه لاهه از آمریکا ارائه داده است، احتمال داد اثر مثبتی در بازار داخلی داشته باشد.

این فعال اقتصادی در واکنش به سخنانی که در سطح جامعه در مورد کمبود و گران شدن بهای کاغذ یا مقوا وجود دارد، تصریح کرد: فرآیند چاپ تا رسیدن به مرحله نهایی، فراتر از مسئله کاغذ است. تا زمانی که زینک برای چاپ آماده نشود، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین جایگاه کاغذ در این فرآیند چندان تعیین‌کننده نیست.

استاد علینقی، از تجدیدنظر در مورد بهای ارز اختصاص‌یافته برای واردات ملزومات صنعت چاپ خبر داد و گفت: طبق توافق انجام شده برای واردات مواد اولیه چاپ نیز ارز 4200 اختصاص پیدا می‌کند. صنعت چاپ به دلیل نقشی که در تکمیل فرآیند تولید بسیاری از محصولات دارد، باید به صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد. برای مثال در صنعت دارو برای بسته‌بندی محصولات به صنعت چاپ نیاز است.

رئیس اتحادیه صنعت چاپ کشور در ادامه قدیمی بودن ماشین‌آلات چاپ در کشور را دلیل پایین بودن حجم تولید این صنعت عنوان کرد و افزود: بالغ‌بر 95 درصد ماشین‌آلات در این صنعت قدیمی هستند. توان تولید این دستگاه‌ها بین 4 تا 6 هزار واحد بوده درحالی‌که در ماشین‌آلات جدید این رقم بالغ‌بر 15 تا 21 هزار واحد است.

وی هنر چاپ در ایران را هم‌تراز با سایر کشورها دانست و ادامه داد: صاحبان صنعت چاپ در ایران با کمک همین ماشین‌آلات قادرند هم‌سطح با رقبای خود فعالیت کنند. از طرفی چاپ، تکنیک خاص آموزشی ندارد بلکه بیشتر با تکنولوژی حرکت می‌کند و فعالان این بخش باید با فناوری‌های موجود آشنا شوند.

از سوی دیگر احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه لیتوگراف و کلیشه ساز با تأکید بر ضعف جدی در آموزش از نبود زیرساخت‌های لازم در این حوزه سخن گفت و تأکید کرد: در گذشته دانشگاهی در حوزه صنعت چاپ وجود داشت که در حال حاضر تعطیل است. امروز احیای این دانشگاه را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین از خودتحریمی‌ها در صنعت چاپ انتقاد کرد و افزود: بخش قابل توجهی از آنچه در صنعت کشور به عنوان چالش مطرح می‌شود ناشی از خودتحریمی هاست.

ابوالحسنی همچنین سهم بسته‌بندی در بهای محصولات مختلف را متفاوت دانست و گفت: بسته‌بندی از 30 تا 75 درصد در ارزش یک محصول اثر دارد و بنابراین در شرایط کنونی متناسب با نوع کالا، بخشی از افزایش قیمت محصولات به بسته‌بندی آن مربوط می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدواریم برای بلیت هواپیما، و خودروهای تولید داخل هم ارز دولتی تعلق گیرد تا آلام مردم کمتر شود.