کد مطلب: ۳۷۲۲۸۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با ۲ نماینده مجلس :

واکنش مجلس به تخصیص سهمیه بنزین به تاکسی‌های آنلاین

واکنش مجلس به تخصیص سهمیه بنزین به تاکسی‌های آنلاین

روز گذشته نمایندگان ملت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام کردند. در همین حال باید دید در صورت اجرایی شدن این طرح، چقدر تخصیص سهمیه بنزین به استارتاپ‌ها از جمله تاکسی‌های اینترنتی ضرورت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش وزیر نفت اعلام کرد آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است.

در همین حال روز گذشته نمایندگان ملت هم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام کردند.

کوروش کرم‌پور حقیقی، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» اعلام کرد که مخالف سهمیه‌بندی بنزین و تخصیص سهمیه بنزین به استارتاپ‌ها هستم، اما محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس معتقد است که سالانه بیش از 300 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به خودروهای شخصی پرداخت می‌شود که این 300 هزار میلیارد تومان پنج برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

وی عنوان کرد: بدون شک دولت با این 300 هزار میلیارد تومان می‌تواند بسیاری از پروژه‌های عمرانی که تاکنون تکمیل نشده‌اند را تنها در یک سال به بهره‌برداری برساند به همین جهت باید قیمت بنزین آزاد شود اما به بخش حمل‌ونقل از جمله تاکسی‌های خطی و اینترنتی کارت سوخت هوشمند به منظور جلوگیری از نرخ تورم داده شود.

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین گفت: متاسفانه رفتارهای عوام فریبانه و پوپولیستی مسئولان، اقتصاد ما را متاثر کرده است. وقتی نفت برای همه مردم است باید بنزین هم که جزء فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود برای همه مردم باشد، اما تا امروز به این صورت نبوده زیرا افرادی که خودرو ندارند هیچ‌گونه استفاده‌ای از بنزین نخواهند داشت.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افرادی که خودرو دارند ماهانه 300 لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اما افرادی که خودرو ندارند هیچگونه مصرف بنزینی نخواهند داشت.

محمد حسن نژاد: متاسفانه تا امروز از جیب فقرا به جیب ثروتمندان پول واریز شده است. معتقدم دیگر نباید به بنزین یارانه داده شود و باید بنزین به قیمت تمام شده در پالایشگاه‌ها یعنی نرخ واقعی خود فروخته شود و این میزان نقدینگی که از فروش بنزین با قیمت واقعی حاصل می‌شود به ردیف بودجه عمرانی کشور به منظور اشتغال‌زایی افزوده شود.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده بنزین در پالایشگاه‌ها حدود 10 هزار تومان است، اما لیتری هزار تومان فروخته می‌شود، این بدین معناست که به ثروتمندان ماهانه چند میلیون تومان سوبسید پرداخت می‌شود، اما فقرا از این سوبسید محروم هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متاسفانه تا امروز از جیب فقرا به جیب ثروتمندان پول واریز شده است، افزود: معتقدم دیگر نباید به بنزین یارانه داده شود و باید بنزین به قیمت تمام شده در پالایشگاه‌ها یعنی نرخ واقعی خود فروخته شود و این میزان نقدینگی که از فروش بنزین با قیمت واقعی حاصل می‌شود به ردیف بودجه عمرانی کشور به منظور اشتغال‌زایی افزوده شود.

محمد حسن‌نژاد: برخی مسئولان عنوان می‌کنند که افزایش قیمت بنزین رشد نرخ تورم را به همراه دارد که برای جلوگیری از رشد نرخ تورم می‌توان کارت سوخت به بخش حمل و نقل از جمله وانت‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های اینترنتی در راستای عدم افزایش نرخ کرایه داد، البته این کارت سوخت باید هوشمند و کنترل شده باشد یعنی براساس میزان مسافت و میزان مصرف سوختی که هر کدام از این وسایل نقلیه در روز دارند سهمیه بنزین داده شود.

حسن‌نژاد ادامه داد: مخالف سهمیه‌بندی بنزین و موافق این هستم که از فردا قیمت بنزین آزاد شود یعنی براساس قیمت تمام شده در پالایشگاه‌ها فروخته شود که از این طریق جلوی قاچاق بنزین گرفته خواهد شد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی مسئولان عنوان می‌کنند که افزایش قیمت بنزین رشد نرخ تورم را به همراه دارد که برای جلوگیری از رشد نرخ تورم می‌توان کارت سوخت به بخش حمل و نقل از جمله وانت‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های اینترنتی در راستای عدم افزایش نرخ کرایه داد، البته این کارت سوخت باید هوشمند و کنترل شده باشد یعنی براساس میزان مسافت و میزان مصرف سوختی که هر کدام از این وسایل نقلیه در روز دارند سهمیه بنزین داده شود.

محمد حسن‌نژاد: روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر 10 میلیون لیتر سهمیه بنزین بخش حمل و نقل از جمله تاکسی‌ها در نظر گرفته شود، حدود 90 میلیون لیتر بنزین باقی می‌ماند که اگر این 90 میلیون لیتر بنزین با قیمت 9 هزار تومان محاسبه شود روزانه بیش از 800 میلیارد تومان مابه‌التفاوت بهای تمام شده بنزین با بنزینی که تاکنون به خودروهای شخصی فروخته شده است، خواهد بود که با احتساب 360 روز بیش از 300 هزار میلیارد تومان در سال می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: زمانی افزایش قیمت بنزین باعث افزایش نرخ تورم می‌شود که در قیمت تمام شده کالاها اثر بگذارد، اگر تنها بنزین مصرفی خودروهای شخصی گران شود و بنزین مصرفی بخش حمل و نقل به صورت کارت سوخت هوشمند باشد دیگر شاهد افزایش نرخ تورم از این محل نخواهیم بود.

حسن‌نژاد ادامه داد: روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که اگر 10 میلیون لیتر سهمیه بنزین بخش حمل و نقل از جمله تاکسی‌ها در نظر گرفته شود، حدود 90 میلیون لیتر بنزین باقی می‌ماند که اگر این 90 میلیون لیتر بنزین با قیمت 9 هزار تومان محاسبه شود روزانه بیش از 800 میلیارد تومان مابه‌التفاوت بهای تمام شده بنزین با بنزینی که تاکنون به خودروهای شخصی فروخته شده است، خواهد بود که با احتساب 360 روز بیش از 300 هزار میلیارد تومان در سال می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه بیش از 300 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به خودروهای شخصی پرداخت می‌شود که این 300 هزار میلیارد تومان پنج برابر کل بودجه عمرانی کشور است. بدون شک دولت با این 300 هزار میلیارد تومان می‌تواند بسیاری از پروژه‌های عمرانی که تاکنون تکمیل نشده‌اند را تنها در یک سال به بهره‌برداری برساند.

کوروش کرم‌پور حقیقی: با هر نوع توزیع یارانه سوخت و سهمیه بنزین مخالف هستم، زیرا هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی یارانه را در اختیار افرادی قرار دهیم که در جهت توسعه اقتصادی کشور و توجه به کرامات انسانی هزینه کنند.

همچنین کوروش کرم‌پور حقیقی، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در پاسخ به این سوال که طرح سهمیه‌بندی بنزین چه زمانی از سوی دولت اجرایی می‌شود؟ گفت: تا الان برنامه‌ای از سوی دولت درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام نشده است، به همین جهت زمان مشخصی برای اجرای این طرح نمی‌توان تعیین کرد.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در مجلس تصریح کرد: 100 درصد مخالف سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین هستم، زیرا چرا باید هزینه ضعف نظارتی، ضعف مدیریتی در بخش توزیع و ضعف فرهنگ مصرفی را مردم بپردازند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: چرا فرهنگ مصرف سوخت را با توجه به مساله چگونه مصرف کردن در بین آحاد جامعه نهادینه نمی‎کنیم و چرا دستگاه‌های مربوطه وظایف اصلی خود را در راستای جلوگیری از قاچاق بنزین به درستی ایفا نمی‌کنند و چرا مسئولان فقط با محدود کردن خواهان اداره مملکت هستند؟

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در مجلس در پاسخ به این سوال که چنانچه بنزین سهمیه‌بندی و گران شد آیا موافق تخصیص سهمیه بنزین به استارتاپ‌ها از جمله تاکسی‌های اینترنتی هستید؟ تصریح کرد: به طورکلی با هر نوع توزیع یارانه سوخت و سهمیه بنزین مخالف هستم، زیرا هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی یارانه را در اختیار افرادی قرار دهیم که در جهت توسعه اقتصادی کشور و توجه به کرامات انسانی هزینه کنند.

کرم‌پور حقیقی ادامه داد: مخالف سرسخت محدودیت در زندگی مردم هستم. مردم باید آزادانه انتخاب کنند و بهترین زندگی را تجربه کنند نه اینکه آخر هر ماه منتظر دریافت یارانه نقدی باشند.

همچنین این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که پایان معافیت هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌ها، چه تاثیری بر میزان درآمدهای نفتی کشور دارد؟ افزود: اگر برنامه داشته باشیم هر تحریمی از سوی دشمن به نفع ملت است، اما اگر برنامه برای زندگی و اقتصاد بهتر نداشته باشیم بدون شک با پایان معافیت نفتی یا حتی با ادامه معافیت نفتی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از کجاتون حرف می زنید؟ لیتری 2500 هم مملکت را بر هم می ریزد.