کد مطلب: ۳۷۲۲۳۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با ژوبین علاقبند، مدیرعامل «اسنپ» :

افزایش نجومی کرایه‌ها در صورت رد شدن سهمیه‌ بنزین استارتاپ‌ها / سازوکار پیشنهادی اسنپ برای سهمیه‌‌بندی

افزایش نجومی کرایه‌ها در صورت رد شدن سهمیه‌ بنزین استارتاپ‌ها / سازوکار پیشنهادی اسنپ برای سهمیه‌‌بندی

بنیانگذار «اسنپ» می‌گوید با توجه به تعداد بالای تاکسی‌های اینترنتی باید سهمیه‌ای از بنزین به آنها اختصاص پیدا کند تا مانع از افزایش قیمت‌ها به صورت نجومی شوند.

به گزارش «تجارت‌نیوز» ، تاکسی‌های آنلاین در جریان بحث سهمیه‌بندی بنزین حالا منتظر تصمیمات جدیدی هستند که قرار است به زودی از سوی دولت اعلام شود.

چگونگی اختصاص این سهمیه با اما و اگرهای بیشماری همراه شده که دامنه آن به تایید و تکذیب مدیران شرکت‌های تاکسی‌های آنلاین کشیده شده است. ژوبین علاقبند، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت «اسنپ» می‌گوید این طور نیست که همه رانندگان اسنپ بعد از ثبت نام سهمیه‌ای مشخص دریافت کنند. برای اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود او راهکار چگونگی تخصیص سهمیه‌بندی بنزین دولتی به تاکسی‌های اینترنتی را آماده و به دولت ارائه کرده است اما اینکه آیا دولت از این روش برای اجرای طرح سهمیه‌بدی بنزین به آنها استفاده خواهد کرد و اجرای آن چه چالش‌هایی خواهد داشت هنوز با ابهام روبروست.

مدیرعامل «اسنپ» به «تجارت‌نیوز» می‌گوید که سهم تاکسی‌های اینترنتی از مجموع مصرف سوخت کشور دو درصد است و برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به صلاح دولت است این دو درصد به صورت سهمیه‌بندی اصولی به آنها اختصاص یابد.

ژوبین علاقبند، با تایید اینکه ماه‌هاست در جریان گفتگو با وزارتخانه‌های مرتبط با سهمیه‌بندی بنزین است، می‌گوید: در جلساتی که مربوط به اختصاص سهمیه به تاکسی‌های اینترنتی بود حضور داشتیم و راهکار خودمان را برای اینکه به چه نحوی به تاکسی‌های اینترنتی اختصاص یابد، ارائه دادیم. راهکار ما شامل اطلاعاتی است که نشان می‌دهد تعداد سفرهایی که در هر سامانه انجام می‌دهیم چقدر است و اینکه هر راننده در طول هفته چه تعداد سفر می‌رود و هر کدام از سفرها چند کیلومتر است، اینها اطلاعاتی است که در سامانه ما ثبت می‌شود.

او ادامه می‌دهد: آنچه که اهمیت دارد این است که مردم و مسئولان فکر نکنند اگر اختصاص سهمیه به تاکسی‌های اینترنتی یا استارتا‌پ‌های اسنپ و تپسی انجام شود به این صورت است که هرکس در اسنپ ثبت نام کند به او سهمیه اختصاص داده می‌شود. در واقع راننده اسنپ باید آن سفر را طی کرده باشد و کیلومتر طی شده اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس آن کیلیومتر به او سوخت اختصاص پیدا می‌کند.

علاقبند تاکید می‌کند که این راهکار را به صورت کامل در جلسات مستمر به مسئولان در وزارت نفت، کشور و ارتباطات ارائه کرده است. او اضافه می‌کند: این راهکار حتی خیلی دقیق‌تر از آن است که در سهمیه کلی به تاکسی‌ها و آژانس‌های تلنفی تاکسی تا پیش از این داده می‌شد. البته یک سری نگرانی درباره اینکه چگونه می‌توان راستی آزمایی کرد نیز وجود دارد که ما راهکارهای راستی‌آزمایی را هم ارائه کردیم.شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند ابزاری را در اختیار مسئولان قرار بدهند که به کمک آن بتوانند اطمینان حاصل کنند که آیا این اطلاعات درست است یا خیر و در صورت خطا در چه نقطه‌ای نیاز به اصلاح است.

بنیانگذار «اسنپ» ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما این است که سهمیه سوخت همان‌طور که به تاکسی‌ها و آژانس‌ها باید اختصاص پیدا کند تا افزایش نرخ بنزین باعث تورم افسارگسیخته در کشور نشود باید به تاکسی‌های اینترنتی هم اختصاص پیدا کند و از آن سمت هم این افزایش قیمت باید اتفاق بیفتد چون سوبسیدی که روی نرخ بنزین پرداخت می‌شود، قابل ادامه نیست و طبیعتا برای اقتصاد کشور زیان بار است.

او تاکید می‌کند: مدت طولانی است که با مسئولان وزارتخانه‌های مختلف در مورد اختصاص سهمیه بنزین با تاکسی‌های آنلاین در ارتباط هستیم حتی در جلسات با نمایندگان محترم شورای اسلامی هم بحث‌های زیادی داشتیم و در نتیجه سازوکارش آماده است و موضوع چندان پیچیده‌ای نیست. ما می توانیم اطلاعات خود را در سامانه ICT وزارت ارتباطات بارگذاری کنیم و بلافاصله بعد از سهمیه‌بندی آن را شروع کنیم.

او اضافه می‌کند: البته راستی‌آزمایی‌هایی هم لازم و ممکن است چند هفته آماده سازی آن طول بکشد اما اینکه سهمیه‌بندی اتفاق می‌افتد یا خیر بستگی به تصمیم مسئولان دارد، چرا که ما همه اطلاعات و راهکارهای لازم را در اختیار آنها قرار داده‌ایم و معتقدیم این بهترین تصمیم برای کشور است. با توجه به تعداد بالای تاکسی‌های اینترنتی باید سهمیه‌ای از بنزین به آنها اختصاص پیدا کند تا باعث افزایش قیمت‌ها به صورت نجومی نشود.

علاقبند از محاسبه مصرف سوخت تاکسی‌های آنلاین و میزان سهمیه‌ای که درخواست کرده‌اند، می‌گوید: تعداد تاکسی‌های اینترنتی رو به رشد است اما ما مصرف واقعی سال گذشته رانندگان را در نظر گرفته‌ایم و یک درصدی به آن اضافه کردیم و می‌توان گفت در مجموع تاکسی‌های اینترنتی حدودا دو درصد از مصرف سوخت کشور را نیاز داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.