کد مطلب: ۲۱۲۹۴۵

تخفیف نوروزی به بازار کتاب آمد

تخفیف نوروزی به بازار کتاب آمد

هر ساله در آستانه عید نوروز شاهد هستیم که بازار کتاب هم به مانند سایر بازارهای عرضه کالا تخفیفاتی را برای فروش ویژه به مشتریان خود در نظر می‌گیرد که به گفته ناشران این موضوع جدای از جنبه فرهنگی به نوعی کمک به بازار نشر به شمار می‌آید.

بازارهای مختلف به طور عمومی‌در روزهای پایانی سال و مشرف به عید نوروز، تخفیف‌هایی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بین عمومی‌ترین این بازارها می‌توان از بازار پوشاک و لباس نام برد که با اعلام حراج‌های مختلف، سیل مشتریان را پذیرا می‌شوند.

در نظر گرفتن تخفیف برای مخاطبان اما تنها به بازار مواد پوشیدنی و دیگر اقلام رفاهی خلاصه نمی‌شود و متولیان بازار نشر هم در ایام نزدیک عید تخفیف‌هایی را برای مشتری‌های در نظر می‌گیرند.

امسال هم برخی از ناشران و کتابفروشان تهران، تخفیف‌های مختلفی را برای مخاطبان و مراجعان خود در نظر گرفتند که بررسی‌شان بی لطف نیست. البته این کار توسط برخی از ناشران انجام شد و نکته مهم هم این بود که هر ناشر یا کتابفروش، بسته به سیاست‌های خود، مبالغ مختلفی را برای تخفیف به مخاطبان در نظر گرفت.

مسکنی برای معضل گرانی کاغذ!

یکی از ناشرانی که رقم نسبتا بالایی را برای تخفیف عیدانه خود در نظر گرفت، نشر ثالث است. مسئولان این نشر علت در نظر گرفتن این تخفیف را با رقم ۴۱ درصد، نزدیک بودن عید و آخر سال و مشکلات مربوط به کاغذ عنوان کرده‌اند.

دست‌اندرکاران مشغول در این نشر می‌گویند این روزها کاغذ گران شده، قیمت کتاب بالا رفته و قدرت خرید مردم پایین آمده است.

تخفیف موردنظر هم فقط مربوط به کتاب‌هایی می‌شود که توسط ثالث چاپ شده‌اند و مدت آن هم از دوم تا نهم اسفند بوده است.

این رویکرد باعث می‌شود پخشی‌هایی هم که از این ناشر خرید می‌کنند، خرید ۴ تا ۶ ماهه خود را در این بازه زمانی داشته باشند. بنابراین شرکت‌های پخش کتاب هم، آثار مورد نظر خود را با همین درصد تخفیف از این ناشر خریداری کردند.

تخفیف شاید موجب ضرر باشد ولی به علت نقدینگی و خرید کاغذ امری اجتناب‌ناپذیر است. چنین کاری در چنین مقطعی از سال، باعث گردش حساب و خالی شدن انبارهای کتاب می‌شود؛ خالی نشدن انبار یکی از مشکلات و علل چاپ نکردن آثار جدید است.

به تعبیر مدیران نشر ثالث، این تخفیف شاید موجب ضرر باشد ولی به علت نقدینگی و خرید کاغذ امری اجتناب ناپذیر است. چنین کاری در چنین مقطعی از سال، باعث گردش حساب و خالی شدن انبارهای کتاب می‌شود؛ خالی نشدن انبار یکی از مشکلات و علل چاپ نکردن آثار جدید است.

اما نکته جالب درباره این تخفیف این است که مخاطبان، بیشتر مشغول خرید کتاب‌های گران قیمت می‌شوند. به‌عنوان مثال در میان کتاب‌های نشر ثالث بیشترین اقبال در این دوره از تخفیف‌های نوروزی به کتاب‌های ترجمه شده توسط بیژن اشتری بوده است.

دوره و مجموعه کتاب‌های تاریخی که این مترجم ترجمه و نشر ثالث چاپ کرده حدودا ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند که با در نظر گرفتن تخفیف مورد نظر، این روزها با قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفتند.

تخفیف‌های ویژه خرید اینترنتی

از طرف دیگر مسئولان انتشارات نگاه هم در آستانه عید امسال، تخفیف ۳۳ درصدی را برای همه کتاب‌هایشان در نظر گرفتند. البته این تخفیف شرطی دارد و آن خرید اینترنتی از سایت این ناشر است.

یعنی تخفیف مورد اشاره فقط برای خرید اینترنتی است و اگر مخاطبی قصد خرید حضوری را هم از فروشگاه این ناشر داشته باشد باید ثبت سفارش خود را به صورت اینترنتی انجام بدهد.

این ناشر روزهای پایانی سال گذشته، تخفیف ۴۱ درصدی را در نظر گرفته بود که این رقم امسال ۳۳ درصد شده و در کنارش پست سفارشی رایگان به شهرستان‌ها هم در نظر گرفته شده است.

مسئولان این نشر در پاسخ به علت این طرح می‌گویند قصد دارند امکانی را برای مخاطبان شهرستانی خود فراهم کنند تا ناچار به سفر به تهران نباشند. بنابراین طرح تخفیف آستانه عید نگاه به صورت اینترنتی همراه با پست برای شهرستان‌ها خواهد بود.

پرسش درباره چرایی این طرح به این پاسخ می‌رسد که «ما در طول سال تخفیف‌های مختلفی را در نظر گرفتیم؛ تخفیف‌هایی مانند روز مادر، روز پدر، تخفیف‌های سه شنبه و … . ما انتشاراتی نیستیم که در طول سال تخفیف نداشته باشیم و فقط پایان سال به این کار رو بیاوریم. به هر حال این تخفیف‌ها در پایان سال، برای حمایت و همراهی کردن با مخاطبان برای کتاب عیدی دادن است.»

ترفندی برای درمان رکورد

یکی دیگر از ناشران و کتابفروشانی که برای ایام نزدیک عید نوروز، تخفیف در نظر گرفته، نشر چشمه است کهجشنواره اینترنتی تخفیف‌هایش همچنان برقرار است. طرح این ناشر نیز مربوط به خرید اینترنتی کتاب‌های چاپ شده توسط آن است و رقم تخفیف ۲۵ درصدی برای آن در نظر گرفته شده است.

مسئولان این نشر در پاسخ به دلیل اجرای این طرح می‌گویند: خرید شب عید به طور معمول متقاضی‌های زیادی دارد و مخاطبان می‌خواهند کتاب بخرند تا بخوانند یا عیدی بدهند.

عده زیادی از مخاطبان ما در شهرستان‌ها هستند و اگر طرح تخفیف نزدیک عید فقط به کتابفروشی‌های چشمه محدود شود، ناچار به سفر به تهران‌اند. بنابراین خواستیم تا این خرید برای همه آسان باشد.

مطالعه و بررسی اظهارات ناشران و گزارش پیش‌رو نشان می‌دهد، در نظر گرفتن تخفیف همیشه به علت باقی ماندن محصول در انبار و تلاش برای رد کردن آن به دست مشتری نیست.

تخفیف در بازار کتاب کشور که به طور کلی و عمومی، راکد و نامناسب توصیف می‌شود، یک راه حل و ترفند است که همان طور که ابتدای گزارش مطرح شد، بسته به سیاست ناشران و کتابفروشان در نظر گرفته و اعمال می‌شود.

به هر حال با وجود تخفیف‌هایی که ناشران در این روزها در نظر می‌گیرند، می‌توان امیدوار بود بازار خوبی برای خرید کتاب هم جهت مطالعه و هم جهت عیدی دادن به وجود بیاید.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.