کد مطلب: ۱۶۴۳۳۲

ترامپ با خروج از نفتا می‌خواهد حواس رسانه‌ها را پرت کند

ترامپ با خروج از نفتا می‌خواهد حواس رسانه‌ها را پرت کند

ترامپ اعلام کرده است که در صورتی که آمریکا، کانادا و مکزیک نتوانند در مذاکرات مجدد بر سر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی به نتیجه برسند، توافق‌های دوجانبه با مکزیک یا کانادا تشکیل می‌دهد.

ترامپ اعلام کرده است که در صورتی که ۳ کشور آمریکا، کانادا و مکزیک نتوانند در مذاکرات مجدد بر سر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی به نتیجه برسند، او با توافق‌های دوجانبه با مکزیک یا کانادا موافقت می‌کند. هرچند تحلیل‌گر سیاست خارجه مکزیک، برندا استفان به اسپوتنیک توضیح داد که رهبر آمریکا احتمالا به دنبال اهداف دیگری است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمریکا، کانادا و مکزیک در تلاش هستند، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خود را که از اولین روز ۱۹۹۴ اجرایی شده است با مذاکرات مجدد اصلاح کنند. رئیس‌جمهور ترامپ این توافق را برای ایجاد یک محیط تجاری غیرعادلانه، باز کردن مرزهای آمریکا به روی کالاهای ارزان بدون تعرفه و دزدی فرصت‌های شغلی شهروندان آمریکا توسط مکزیکی‌ها به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

هرچند اخیرا رهبر آمریکا اعلام کرده است در صورتی که سه کشور نتوانند توافق را اصلاح کنند به دنبال ایجاد توافق دوجانبه با هر کدام از این کشورها خواهد بود.

برندا استهفان یک تحلیل‌گر سیاست خارجه، و عضو سابق سفارت مکزیک در واشنگتن درباره بیانیه اخیر ترامپ به اسپوتنیک گفت: پیشنهادات آمریکا برای یک معاهده جدید، کل توافق را تضعیف کرده است.

او گفت: پیشنهاداتی که آمریکا روی میز مذاکره قرار داده است بسیار محافظه‌کارانه هستند و تنها هدف آن‌ها تحقق شعار «آمریکایی بخرید» ترامپ است.

او در این مورد بیشتر توضیح داد: تحت این شرایط شرکت‌های مکزیکی و آمریکایی برای شرکت در مناقصات آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه هستند؛ آنها در صورت پذیرش این محدودیت‌ها می‌توانند در مناقصات درون آمریکا شرکت داشته باشند. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در مناقصات درون مکزیک و کانادا شرکت کنند که این مثالی از محافظه‌کاری تمام عیار است.

برندا استفان گفت: این‌طور که من می‌بینم دونالد ترامپ در تلاش است با وارد کردن فشار زیاد توافق را به شکل معینی تضعیف کند یا یک توافق فوق‌العاده خوب برای وزن سیاسی خود به دست بیاورد و یا بتواند از کل آن خارج شود.

این تحلیل‌گر اشاره می‌کند که ترامپ با خروج از این توافق با موقعیتی متزلزل به دنبال پرت کردن حواس رسانه‌ها و چرخه‌های سیاسی، از تمام بحران‌های دیگر است که او در حال حاظر با آن روبروست: او شرایط سختی درون کابینه خود دارد و در سیاست خارجی هم با مشکلات بزرگی مواجه است که این شامل روابط پرتنش با تعدادی از کشورها مانند ترکیه است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.